Vilken olja (S-max 2022 fullhybrid)?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
nej_simon
Nybörjare
Namn: Simon Strandman
Kör: S-max 2022 fullhybrid

Vilken olja (S-max 2022 fullhybrid)?

Inlägg av nej_simon »

VI har en S-max från 2022, bensin fullhybrid. Ganska nyinförskaffad så jag har aldrig fyllt på oljan förrut. Men att hitta rätt olja verkar vara knepigt - i alla fall för mig som har dålig koll.

Många sidor, t.ex. mekonomen, biltema tar fram oljor av slaget 5W-20 och ofta nämns standarden Ford WSS-M2C948-B. Men på locket på motorn står det 0w-20.

Efter lite googlande hittade jag den här sidan, motormodellen ser rätt ut:
https://www.fordservicecontent.com/Ford ... ldtype=web

Där står det 0w-20 och Ford WSS M2C962-A1. Biltema t.ex. har en sådan men just den dyker inte upp när jag skriver in reggnumret utan bara ovan nämna 5W-20.

Spelar det någon större roll vilken jag väljer eller är de nära nog?

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Namn: Peter B
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983

Re: Vilken olja (S-max 2022 fullhybrid)?

Inlägg av mondeo »

Du ska använda den oljan som Ford har angivit och ingenting annat. Det spelar stor roll på en modern bilmotor då oljan kan innehålla olika tillsatser som din motor behöver. Kolla i din instruktionsbok där står det vilken olja du ska använda.

nej_simon
Nybörjare
Namn: Simon Strandman
Kör: S-max 2022 fullhybrid

Re: Vilken olja (S-max 2022 fullhybrid)?

Inlägg av nej_simon »

mondeo skrev:
ons jun 25, 2025 7:56 pm
Du ska använda den oljan som Ford har angivit och ingenting annat. Det spelar stor roll på en modern bilmotor då oljan kan innehålla olika tillsatser som din motor behöver. Kolla i din instruktionsbok där står det vilken olja du ska använda.
Tack för input!

Kikade i manuallen, där står det "Motorolja - SAE 5W-20" och "WSS-M2C948-B". Det märkliga är att det står "0W-20" på locket på motorn. :)

Skriv svar