Vilken olja (S-max 2022 fullhybrid)?
-
nej_simon
- Nybörjare
- Namn: Simon Strandman
- Kör: S-max 2022 fullhybrid
Vilken olja (S-max 2022 fullhybrid)?
VI har en S-max från 2022, bensin fullhybrid. Ganska nyinförskaffad så jag har aldrig fyllt på oljan förrut. Men att hitta rätt olja verkar vara knepigt - i alla fall för mig som har dålig koll.
Många sidor, t.ex. mekonomen, biltema tar fram oljor av slaget 5W-20 och ofta nämns standarden Ford WSS-M2C948-B. Men på locket på motorn står det 0w-20.
Efter lite googlande hittade jag den här sidan, motormodellen ser rätt ut:
https://www.fordservicecontent.com/Ford ... ldtype=web
Där står det 0w-20 och Ford WSS M2C962-A1. Biltema t.ex. har en sådan men just den dyker inte upp när jag skriver in reggnumret utan bara ovan nämna 5W-20.
Spelar det någon större roll vilken jag väljer eller är de nära nog?
Många sidor, t.ex. mekonomen, biltema tar fram oljor av slaget 5W-20 och ofta nämns standarden Ford WSS-M2C948-B. Men på locket på motorn står det 0w-20.
Efter lite googlande hittade jag den här sidan, motormodellen ser rätt ut:
https://www.fordservicecontent.com/Ford ... ldtype=web
Där står det 0w-20 och Ford WSS M2C962-A1. Biltema t.ex. har en sådan men just den dyker inte upp när jag skriver in reggnumret utan bara ovan nämna 5W-20.
Spelar det någon större roll vilken jag väljer eller är de nära nog?
- mondeo
- Veteran
- Namn: Peter B
- Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983
Re: Vilken olja (S-max 2022 fullhybrid)?
Du ska använda den oljan som Ford har angivit och ingenting annat. Det spelar stor roll på en modern bilmotor då oljan kan innehålla olika tillsatser som din motor behöver. Kolla i din instruktionsbok där står det vilken olja du ska använda.
-
nej_simon
- Nybörjare
- Namn: Simon Strandman
- Kör: S-max 2022 fullhybrid
Re: Vilken olja (S-max 2022 fullhybrid)?
Tack för input!
Kikade i manuallen, där står det "Motorolja - SAE 5W-20" och "WSS-M2C948-B". Det märkliga är att det står "0W-20" på locket på motorn.