Dåligt batteri mk4?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Nu är det alla gånger ingen garanti att ett fel inte "finns" bara för att ingen felkod finns dessvärre.

Men många gånger räcker det med tex en battericell som är lite dålig för att man ska kunna få allehanda skumma fenomen på elsidan. Vilket erfarenhets mässigt känns rätt bekant till batteriproblem i detta fallet med.

Så då får närmsta tiden utvisa då hur fenomenen kommer lysa med sin frånvara eller ej.

Tags:

Användarvisningsbild
kjeein
Nybörjare
Namn: kjell-ove einarsson
Kör: ford mondeo 09

Inlägg av kjeein »

Fattiglapp skrev:Har kört med laddning regelbundet ett tag, och bilen har startat. Då och då har jag dock sett varningen för dåligt batteri. Men i helgen, efter en 40 mils bilkörning, stängde jag av bilen och slog på radion. 15-30 sekunder, sedan dök batterivarningen upp.
Det kan ju inte vara OK tänkte jag, in med bilen för åtgärd på garantin (tillsammans med trilskande farthållare, se annan tråd). Men, inga felkoder, och då kan det ju inte vara något fel :Odd:. Efter en del diskussioner fick jag slutligen dem att byta batteri, så nu har jag hämtat bilen med ett fräscht batteri. Får se om det löste problemet.
hej löste de problemet ??
jag har en 09 flexi ock har automatisk laddning på motorvärmare fast den laddat flera timmar så varnar den för lite ström efter ca 30 sec när den står på tändningen samma när man kört 23-30 mil så det ska väll vara så eftersom ford inte säger vad det kan vara eller inte orkar kolla upp det.
kjell-ove Einarsson

Fattiglapp
Erfaren
Namn: Martin Nilsson
Kör: Ford Mondeo 2.0 tdci 2012

Inlägg av Fattiglapp »

Efter långdragna diskussioner fick jag dem att inse att de hade två alternativ: byta batteriet på chans, eller börja felsöka elsystemet medan de bjuder mig på hyrbil. Med ett nytt batteri har jag inte märkt av problemet. Å andra sidan laddar jag nu mer regelbundet under vintern, men det borde ha märkts av om det fanns kvar. Särskilt som bilen numera har en mycket utmanande "körcykel".

Skriv svar