S-max tänder inte vis start

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Job
Erfaren
Namn: Per Bengtsson
Kör: Ford S-max 2009

Re: S-max tänder inte vis start

Inlägg av Job »

Hej igen! Skriver igen, då jag inte löst felet. Felkodsavläsning som skulle gälla något liknande var generator-fel.
Men generatorn lär det INTE vara då batteriet alltid är starkt/laddat. Kör dagligen 2x2 mil minst. Har INTE upplevt detta fel efter vintern förrän för ca 3 veckor sedan (+12 grader). MEN då fick jag igång den med putt i backe.
Kört 200 mil i helgen....går som en klocka.
I söndags kväll, så fick jag inte igång den, vred på startnyckel 5-6 gånger. Startmotorn tuggar på i fulla varv. Startar EJ. Inte en förhoppning ens. Testade springa igång den i vår backe, som brukar funka. Bogserade tillbaka bilen & körde några hundra meter extra. Den vägrar starta när jag slänger i växel.
Nu är det beställt verkstadstid.....efter midsommar ;)
Så jag skriver här igen efter midsommar.......Bränslefilter? (Nä....borde väl gå lite ojämt & dåligt tidsvis!?)
Glödstiften......trodde det då den inte startade i vintras under -20 grader. Noll till -10 grader aldrig några bekymmer.
Vår/Sommar/höst.....gått som en klocka!
Mvh J

Job
Erfaren

Inlägg av Job »

.....bytte bränslefilter & fyllde med Red Line (RL-2). Inte för att jag trodde så mycket på det, utan mest för att utesluta.
Bränslepumpsbyte nästa!?
/J

Job
Erfaren

Inlägg av Job »

Inlägg fre apr 05, 2024 12:49 am

Någon skrev:
"hallo jag har samma problem med min så jag tog hjälp av en kompis med dator den gav felkod på bränsletryck om jag ej minns fel så då hjälpte han mig å tittade lite då såg han att det var väldigt fuktigt runt bränsletrycks regulatorn,så den ska jag ge mig på att byta"

Detta kanske gäller för mig med. Jag har en detalj högt upp i motorutrymmet som är våt/kladdig...vet inte var det kommer ifrån
Vart sådan sedan jag köpte bilen för 3 år sedan.
Som ni ser så har jag haft problemen en längre tid.
Men att byta regulator som beskrevs ovan....fick vi inte svar på.

Jag har tid på verkstad om två veckor.

Mvh Job

Job
Erfaren

Inlägg av Job »

Hej igen! Efter felsökning först hos en verkstad, som inte hittade felet. SÅ kontaktade jag en märkes verkstad. De hittade felet, trots att inga felkoder pekade ut felet. Kamremmen var utsliten. Troligtvis så var den INTE bytt vid 15000 som det stod på ett handskrivet kvitto som följde med bilen när den Köptes 15800 mil. Nu gått 23000. Får se om den startar under kalla vinterdagar om några månader. Tror fortf att glödgningen kanske felar!?

Skriv svar