Ford Mondeo ST200-tråd

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Användarvisningsbild
Jojo
Erfaren
Namn: John F.
Kör: Mondeo st200 -00

Inlägg av Jojo »

Idag i Vi Bilägares podcast tippar kan bli en samlar bil värd att satsa på är Ford Focus RS och kommande version av samma bil.
Varför inte en Ford Mondeo ST också. (Min åsikt).

F.ö. handlade poden mest om det om plattor som man sätter under bilarna som samla massor av skit och vätska och sätter igång rost. Sånt slipper man med ST. Rent och snygg under.

http://www.vibilagare.se/webb-tv/podcas ... -klassiker

Besiktigade den nu och den var som vanligt prickfri. Jag fick tjta. Men nått hittar du väl? Nej, motorn går bra också, svarade han envist. Och la till bra bromsar, ingen rost, bra avgasvärden.

Funderar på en Merca C-klass,(204) gärna med taklucka. Men den rymmer ju inte så mycket bagage som ST. Man kan ju inte ha samma bil hur länge som helst, eller?
11 år och fem månader.

Men lite rost längs hö bakskärm. Där den den där filten sitter och drar på sig fukt. Kanske borde jag dra bort skiten. Det har tänkt många gånger. Vad tror du om det Keller?

reyier
Erfaren
Namn: Hampus Reyier
Kör: Ford Mondeo ST200

Inlägg av reyier »

Jojo:
Har en extra orginal inredning till ST200 i garaget. Kanske intressant?
JPStromberg, hittade på två stycken fräscha dimljus. Pma mig så gör vi upp :-)

Har även mer grejer så någon som är sugen på nått så har jag det säkert

JPStromberg
Veteran
Namn: Jan-Peter G Strömberg
Kör: Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85,
Ford Sierra 2.0 GL 83 aut

Tack

Inlägg av JPStromberg »

Hej
PM på väg

keino
Erfaren
Namn: Alex
Kör: Ford mondeo st220 -05

Inlägg av keino »

Hallå! Nybliven st220-ägare här! Sjukt nice bil må jag säga! Dock så misstänker jag grisen i säcken på mitt köp.. Så tänkte ställa lite frågor till er mer vetande då detta är min första Ford :)
Satt o körde sthlm - Gävle nyss, farthållare på 120, förbrukning visade 1.2 L/mil - är de normalt på en 6-växlad?
När jag sen kom fram såg jag en stor pöl på högersidan på golvet, och såg hur de droppa från undersidan av handskfacket typ.. Något AC problem misstänker jag?
Samtliga tips uppskattas stort!

Användarvisningsbild
Jojo
Erfaren
Namn: John F.
Kör: Mondeo st200 -00

Inlägg av Jojo »

Ja, nu drar min st200 med bara 205 hk (din är mer) 1 liter per mil. Efter service. Nya tändstift (och olja förstås) gick den ned till snitt 0.9 ett tag. En 220 drar lite mer. 1,2 är nog rimligt. ;)
Vätskan vet jag inte varifrån den kommer.

keino
Erfaren

Inlägg av keino »

Tyckte de kändes mkt på nå vis, även om de är en sugis på 226, trodde 6 växlar skulle göra lite skillnad iaf. Nästan 3.000 rpm i cirka 120..
Batteri, är de bara att byta själv, eller är de datorer som ska ställas om o hej o hå?
Får kika o se då, lite tråkigt o upptäcka sådant efter köp :/

Användarvisningsbild
Drutten
Veteran
Namn: Micke Engström
Kör: Taunus

Inlägg av Drutten »

Min st220 -04 drar ca: 1,1-1.8 l/milen vid stadskörning, på landsväg i motorvägsfart har jag varit nere på 0,85 som lägst men brukar ligga på 0,9 allt enligt färd datorn. Har kollat när jag tankar och den verkar stämma bra. Det med vattnet vet inte vad det kan vara, men skruva loss handskfacket och kolla om du kan se var det kommer ifrån. Batteriet är bara att byta ur med det gamla och i med det nya bara.

keino
Erfaren

Inlägg av keino »

Skumt att min drar så mkt då, får boka in en service, vad brukar de gå på hos ford?
Googlade lite o hitta vad de kunde bero på. :)
Ajjemän, såg att de va tvång på silverkalciumbatteri, nån som vet varför? :)

Användarvisningsbild
Drutten
Veteran

Inlägg av Drutten »

Jaha, har inte tänkt på det där med batteriet att det måste vara silverkalciumbatteri, sitter ett Bosch 74ah i min, men kan kolla lite mer noga vad det står på batteriet. Det med service kan nog variera från ställe till ställe kolla med din lokala Ford handlare vad dom vill ha för en service, är ju lite speciellt med dessa motorer om du ska byta tändkablar och tändstift då man måste lyfta övre insuget. Vilket kan vara något som är problemet vid hög bränsle förbrukning.

keino
Erfaren

Inlägg av keino »

Stod de i instruktionsboken så antar att de bör väl ligga nå i att?
Oj, lät som en dyr o fin affär de där.. :(

keino
Erfaren

Inlägg av keino »

När jag såändå är inne på allt, har den där stora stereon med nav i o som visar ac-temp o allt sådant, är den utbytbar eller finns de nå sätt att få in så bluetooth funkar via stereon?

Användarvisningsbild
Drutten
Veteran

Inlägg av Drutten »

Kolla med något företag som säljer bilstereo finns att köpa en panel eller vad det nu heter som man sätter dit istället för den stora stereon.
Sedan kan du montera en vanlig Cd, mediaplayer i stället.
Tror du har knapparna i ratten till fjärrstyrning av stereon jag har en sticka under blinkerspaken den funkar inte när man byter till en sådan stereo, kanske går att fixa men jag har inte brytt mig om det.

keino
Erfaren

Inlägg av keino »

Tänkte väl mest hur de blir med ac:n, eftersom tempen visas i navigatorn..

Användarvisningsbild
Drutten
Veteran

Inlägg av Drutten »

Blev lite nyfiken vad du sa om batteriet har varit och kollat på mitt och det är ett silverkalciumbatteri, det står Ca i en liten ruta kolla min instruktionbok och där står det att det ska vara ett sådant batteri. Där ser man har man lärt sig något nytt idag också då :)

Användarvisningsbild
Drutten
Veteran

Inlägg av Drutten »

Är det inte bara en temp angivelse, för temp och Ac styr du väl med panelen ovan för.

Skriv svar