Batteriet drar ut Mondeo MK5
- VolFo
- Veteran
- Namn: Dennis
- Kör: Raptor gen 2 2019, Focus RS 2018, Volvo S60R, Volvo S70R, Volvo 855 T-5R, Volvo 855R, Volvo V70R
Det var synd! Hade hoppats på att det skulle lösa detVispen74 skrev:Haha, hej!
Nej dessvärre inte, bocken hoppar fortfarande ur efter en stund.
Inget allvarligt fel direkt, mer av en irriterande karaktär.
Uppdatera gärna hur batteriet och värmaren sköter sig framöver. Lite synd att vi går mot varmare tider bara
Kollade förresten ang instrumenthuset i en kollegas bil nu. Och den gör exakt samma som din bil!
Thinking is the hardest work there is, which is probably the reason so few engage in it.
Tags:
-
Poiz
- Nybörjare
- Namn: Johan Ahlström
- Kör: S-Max
Har haft problem med batteriet i min S-Max, plockade ut bilen Februari 2016, bytt batteri två gånger sedan dess med ett år imellan. I år tröttnade jag och installerade elektrisk motorvärmare och fast batteriladdare på 7Ah. Inge problem sedan dess, men då kör jag ca 2h per dag med motorvärmaren/batteriladdaren.
-
Nybbe79
- Erfaren
- Namn: Robin Nyberg
- Kör: Ford Edge
Fortfarande inte hört något om någon uppdatering till min Edge, sist den var inne så kunde dom inte göra något då det inte fanns någon uppdatering, känns som ett ärende för ARN snart, kan dom bara hänvisa till att uppdatering saknas hela tiden eller har man några rättigheter i detta ärende? Dieselvärmaren, elframrutan samt start/stopp har knappt fungerat någon gång dom sista månaderna 
-
mange39
- Veteran
- Namn: magnus unger
- Kör: focus stline 19
puma st-line x 21 - Ort: enköping
- Medlemsnummer: 549
Re: Batteriet drar ut Mondeo MK5
väcker gammal tråd hur har det gått för er och batterier ? har ford kommit med uppdatering ?
servade min bil för 14 dagar sen frågade om dom uppdaterar mjukvaror då och nej gör dom inte om det inte finns en ett åtagande på det eller om jag själv speefikt lämnar bilen på uppdatering av mjukvaror mycket märkligt handlat av ford tycker jag
har även jag märkt min mondeo i bland tvekar på starten och laddar jag batteriet så funkar alt kalas igen
min är av 18 årsmodell men vad jag läst här så är det ju dax med batteribyte då dom bara verkar hålla 3 år
servade min bil för 14 dagar sen frågade om dom uppdaterar mjukvaror då och nej gör dom inte om det inte finns en ett åtagande på det eller om jag själv speefikt lämnar bilen på uppdatering av mjukvaror mycket märkligt handlat av ford tycker jag
har även jag märkt min mondeo i bland tvekar på starten och laddar jag batteriet så funkar alt kalas igen
min är av 18 årsmodell men vad jag läst här så är det ju dax med batteribyte då dom bara verkar hålla 3 år
-
cox
- Veteran
- Namn: Micke w
- Kör: Mondeo mk5
Det är start stopp som dödar batteriet samt, den där fåniga batteri övervakningen den stoppar ju laddning runt 70 %
Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
- Vispen74
- Veteran
- Namn: Thomas E
- Kör: Ford Focus Active
Jag nollställde batteriövervakningen, funkade bättre sedan. Hade dock bilen för kort efter det för att säga om det var en tillfällighet. Kan vara värt ett försök.
Skickat från min HD1913 via Tapatalk
- davve d
- Legend
- Namn: David W
- Kör: Focus RS Edition -18
Kuga Active PHEV -25 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
På min verkstad trodde man inte att det kommer komma en uppdatering som löser bekymmerna. Man får helt enkelt stödladda om man kör mycket korta sträckor eller använder värmaren längre än man kör bilen. Minst lika lång körtid som gångtid på värmaren.mange39 skrev: ↑mån jul 27, 2020 1:53 pmväcker gammal tråd hur har det gått för er och batterier ? har ford kommit med uppdatering ?
Jag fick mitt batteri bytt på garanti för 2,5 år sedan och uppgradering till den senaste mjukvaran gällande batteriövervakning och bränslevärmare. Inget fel sen dess men jag använder värmaren enl deras uppmaning och stödladdar det ibland.
FORD CLUB SWEDEN - MHRF-Fordonsinspektör
En unik entusiastförsäkring för medlemmar i FCS, kolla pris och villkor på : https://mhrf.se/mhrf-forsakring/
Ford Focus RS Edition 2018
En unik entusiastförsäkring för medlemmar i FCS, kolla pris och villkor på : https://mhrf.se/mhrf-forsakring/
Ford Focus RS Edition 2018
-
mange39
- Veteran
okej ska prata med verkstan och se vad dom säger
men man tycker ddet är lite halvlöjligt man ska behöva hålla på stödladda på så pass ny bil
hur nollar man batteriövervakning dock brukar jag altid stänga av start stopp missar ju nån gång iofs men ändå
ja jag har tyvärr bara 17 minuter till jobbet så bilen går inte så långt....
men man tycker ddet är lite halvlöjligt man ska behöva hålla på stödladda på så pass ny bil
hur nollar man batteriövervakning dock brukar jag altid stänga av start stopp missar ju nån gång iofs men ändå
ja jag har tyvärr bara 17 minuter till jobbet så bilen går inte så långt....
-
mange39
- Veteran
ringde sacka med bilgruppen(enköping) btw samma som ford uppsala
och enligt dom vardags mat batterier inte håller mer än 2 år typ dom ville ha 2944kr för byta batteri
och nolla batteriövervakningen om det var nödvändigt enligt dom
jag vet inte men jag tycker det är dyrt ett batteri ligger ju på ca 1700kr avsett för start stopp
och enligt dom vardags mat batterier inte håller mer än 2 år typ dom ville ha 2944kr för byta batteri
och nolla batteriövervakningen om det var nödvändigt enligt dom
jag vet inte men jag tycker det är dyrt ett batteri ligger ju på ca 1700kr avsett för start stopp
- Vispen74
- Veteran
- Namn: Thomas E
- Kör: Ford Focus Active
Minns inte, sök på "Ford reset BMS" eller så.mange39 skrev:... hur nollar man batteriövervakning...
Har man kortare körtid än värmetid, då är det knepigt. Batteriet måste få tid att ladda. Har man korta körtider så är helt enkelt inte bränslevärmare lösningen.
Jag hade 1,5 timme körtid åt vardera håll och ändå gnällde bilen på batteriet, så på Mondeon var något annat galet. Batteribyte fick det alltid att funka något år eller två till. Vi är inne på vår tredje Focus med värmare, Focus har inte haft dessa problem.
-
mange39
- Veteran
alt pekade på batteri först men tyvärr har symtomen blivit värre på min inte bara trögstartad iband utan upptckte på semesterresan att den rycker nu även vitt vid kallstart och lucktar skumt om den så blev till avbryta semester och linka hemmåt ...
-
MarcusL
- Nybörjare
- Namn: Marcus L
- Kör: 2016 Mondeo
Jaha! då var det min tur att stå med en död Mondeo.
Va på landet under nyår och passade på att stödladda med min ctek, testade även att nollställa BMS:en (blinka med helljus och bromsa, osv) av någon anledning.
Körde hem 12 mil och sen kört några korta sträckor, sen har den stått sen i måndags (den 4:e) och i dag ville den inte starta.
Kan nollställningen av BMS:en efter att ha laddat ett gammalt batteri fullt haft någon påverkan?
I trafik sen juli 2016 och 9990 mil på mätaren, kanske inte är helt orimligt att batteriet är kört.
Finns det några här som fått byta själv? vad har ni köpt för batterier? Får upp både EFB och AGM-alternativ, det skall väl vara AGM-batteri eller?
Va på landet under nyår och passade på att stödladda med min ctek, testade även att nollställa BMS:en (blinka med helljus och bromsa, osv) av någon anledning.
Körde hem 12 mil och sen kört några korta sträckor, sen har den stått sen i måndags (den 4:e) och i dag ville den inte starta.
Kan nollställningen av BMS:en efter att ha laddat ett gammalt batteri fullt haft någon påverkan?
I trafik sen juli 2016 och 9990 mil på mätaren, kanske inte är helt orimligt att batteriet är kört.
Finns det några här som fått byta själv? vad har ni köpt för batterier? Får upp både EFB och AGM-alternativ, det skall väl vara AGM-batteri eller?
-
cox
- Veteran
- Namn: Micke w
- Kör: Mondeo mk5
Bytte själv på min mondeo, köpte biltemas AGM inget problem sedan dess, typ 2 år sedan laddar mitt batteri en gång i veckan. Vare sig det behövs eller inte under vintern. Nollade inte bms.
-
MikaelS
- Nybörjare
- Namn: Mikael S
- Kör: Ford Mondeo kombi 2016
Nu ytterligare en död Mondeo. Har en modell 2016 (3000mil) som igår hade helt dränerat batteri efter 4dagar på parkeringen (fick öppna manuellt). Batteriet är bytt 2020 på Fordverkstad efter bla obefintlig värme i framrutan. Har elvärmare. Uppdaterade alla mjukvaror 2019. Har dock haft mycket små intermittenta "elfel", antihalk som strulat, innerbelysning som inte stängt av, ingen ljudsignal på blinkers, bältesvarnare står inte på, GPS/navigering som hänger sig. Verkstaden kan dock inte hitta något eftersom felen inte uppstår hela tiden utan försvinner efter omstart. (med navigeringen har systemet själv helt behövt starta om sig, gjort reboot)
Kanske har något system hängt sig i på-läge och tömt batteriet.
Blir att först ringa Ford Assistans och sedan boka en koll på verkstaden.
Någon som vet hur länge man måste köra för att ladda ett tömt batteri hyfsat?
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
skulle säga att man bör köra 5 mil ca,, eller någon timme om man kör i stan, , koppla ur start stoppMikaelS skrev: ↑lör jan 09, 2021 7:17 amNu ytterligare en död Mondeo. Har en modell 2016 (3000mil) som igår hade helt dränerat batteri efter 4dagar på parkeringen (fick öppna manuellt). Batteriet är bytt 2020 på Fordverkstad efter bla obefintlig värme i framrutan. Har elvärmare. Uppdaterade alla mjukvaror 2019. Har dock haft mycket små intermittenta "elfel", antihalk som strulat, innerbelysning som inte stängt av, ingen ljudsignal på blinkers, bältesvarnare står inte på, GPS/navigering som hänger sig. Verkstaden kan dock inte hitta något eftersom felen inte uppstår hela tiden utan försvinner efter omstart. (med navigeringen har systemet själv helt behövt starta om sig, gjort reboot)

, bocken hoppar fortfarande ur efter en stund.