Klonkande ljud framvagn på Mondeo 94:a

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Buiko

Klonkande ljud framvagn på Mondeo 94:a

Inlägg av Buiko »

Har nyligen bytt båda stötdämparna fram, då jag tyckt mig höra ett klonkande ljud. Nu låter det fortfarande likadant. :mad: Det klonkar då jag kör över hål i vägen. Kan det vara spindellederna som är slut? Undrar om drivknutarna kan låta på samma sätt och isåfall när. Hjullagren kan väl också glappa så att det låter, fast då borde det ju ge upphov till ett vinande ljud och det har jag inte hört nåt.

Användarvisningsbild
motorcraft
Veteran
Namn: Jörgen Jacobsson
Kör: Cosworth Rwd & Sierra GT
Medlemsnummer: 25

Inlägg av motorcraft »

Krängningshämmar stagen är ett vanligt skrammel fel..
även kallad skrammel-stag.

Användarvisningsbild
Ankaz
Legend
Namn: Andreas Kangas
Kör: Mondeo ST200 -00,Mondeo 2.0 -98, Sierra 2.9 Turbo, Yamaha YZ250

Inlägg av Ankaz »

Styrlederna klonkar även dom. Gjorde det på min 200'a för 2v sen, böt dom och nu är det helt tyst. Gjorde det samma på min förra -95'a.
klonket kom även för mig när jag körde över mindre deffekter i vägen.
kom ihåg hjulinställning ifall du byter styrleder.

MVH Ankaz

Buiko

Inlägg av Buiko »

Ankaz skrev:Styrlederna klonkar även dom. Gjorde det på min 200'a för 2v sen, böt dom och nu är det helt tyst. Gjorde det samma på min förra -95'a.
klonket kom även för mig när jag körde över mindre deffekter i vägen.
kom ihåg hjulinställning ifall du byter styrleder.

MVH Ankaz
Styrlederna? Det tror jag inte. Jag hade en Sierra 85:a med slitna styrleder (p-ände). Innan jag bytte dem, vibrerade ratten rejält, sen efter att jag bytt var ratten helt lugn. Ratten på min mondeo är helt utan skakningar..Tror helst på krängningshämmar-stagen, de verkar vara billigast att byta. Hoppas att jag slipper spindellederna, för då måste man byta ut hela länkarmen och pressa i nya bussningar. Det blir inte billigt det. Mekonomen tar ca 750 per länkarm +4 st bussningar á 120 spänn/styck. Varför måste nyare Ford envisas med fastnitade spindelleder? :mad: Har för mig att Sierras spindellder gick att byta utan att lossa länkarmarna.

Användarvisningsbild
Ankaz
Legend
Namn: Andreas Kangas
Kör: Mondeo ST200 -00,Mondeo 2.0 -98, Sierra 2.9 Turbo, Yamaha YZ250

Inlägg av Ankaz »

Buiko skrev:Styrlederna? Det tror jag inte. Jag hade en Sierra 85:a med slitna styrleder (p-ände). Innan jag bytte dem, vibrerade ratten rejält, sen efter att jag bytt var ratten helt lugn. Tror helst på krängningshämmar-stagen, de verkar vara billigast att byta. Hoppas att jag slipper spindellederna, för då måste man byta ut hela länkarmen och pressa i nya bussningar. Det blir inte billigt det. Mekonomen tar ca 750 per länkarm +4 st bussningar á 120 spänn/styck. Varför måste nyare Ford envisas med fastnitade spindelleder? :mad: Har för mig att Sierras spindellder gick att byta utan att lossa länkarmarna.

Min ratt vibrerade inte nå på nån av bilarna när styrlederna var dåliga.. Även bytt på Farsans mondeo -96'a samma symtom där med att det klonkade när man körde körde över håligheter. Styrlederna till ST200'an gav jag 170kr/st för.
Men det kan ju vara nå annat fel med.. men jag tippar på styrleder eftersom jag vart med om det 3ggr med samma symtom som du har. Men jag vet att krängningshämmar-stagen kan börja låta på mondeo.

MVH Ankaz

magican

Inlägg av magican »

Mäter man lite noga när man byter styrled är ju hjulinställning inte akut, men dock att föredra :)

Går ju att få det tämligen exakt om man mäter mellan 2 punkter.

För övrigt byter vi dagligen flera "stab" stag på mondeo, många som klagar på gnek, gnak, klock & liknande. Verkar vara en miss på mondeo av Ford.

Som "tur" är så är dom väldigt enkla att byta, och går snabbt.

Därför är min gissnig på stab stagen, heter stabeliserings-stag på Ford.

Skriv svar