Mondeo 98 renovering

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
jonaskellander

Mondeo 98 rostlagning hjälp.

Inlägg av jonaskellander »

Hej.
Första inlägget på detta forum.
lite om bilen och några frågor om tillvägagångssätt.

Efter mycket velande bestämde vi (jag och frugan) att behålla bilen i stället för att köpa ny. En mindre (läs större) renovering blev i stället lösningen. Jag lämnade bilen på rostlagning och lackning av skärmkanter och trösklar samt lagning av kofångare fram och bak samt lack på dessa.

Fråga 1.
Framskärmarna är inte i så dåligt skick men har ett irriterande lacksläpp i överkant vid vindrutan, en liten plastbit från luftintagspanelen ligger och skaver, är den biten nödvändig? nertill är den lätt "blästrad", ska sätta dit stänkskydd efter lack.

Bakskärmarna såg inte lika roliga ut när jag plockade bort innerskärmarna men det borde bli lite plåt kvar. jag ska rostkydda både fram och bak innan jag sätter tillbaka inneskärmarna.

Fråga 2.
Jag lyckades även dra av en av fästbultarna till kofångaren bak, aj aj. hur åtgärda?

Jag tänker även lägga på en genomskinlig underedsmassa på tröskeln och skärmkanter efter att den blivit lackad.

Fråga 3.
Golvet har jag tänkt rostskydda även det. tips mottages!!

Fråga 4.
Innerskärmarna satt ju monterade med plaststift eller plastskruv. alla gick ju inte att ta bort hela. vad ska jag ersätta dessa med?

Fråga 5.
När vi köpte bilen var den väldigt snyggt justerad vad gäller huv, grill, lycktor, framskärmar och stötfångare. nu går det ej att få snyggt enbart genom att justera grillen. finns det fler justerings alternativ, tillvägagångssätt?

Fråga 6.
När väl detta är gjort ska AC:n fixas samt ett oljelekage. Jag har för mig att jag läste någon stans här om vanliga zetec fel. Något om en oljetrycks givare som kunde börja läcka. MYcket av oljan är utanpå växellådan men ser ut att komma från motorns högra framsida.
Idéér?

Mycket tacksam för alla svar. kommer nog fler frågor vad det lider.
trevligt forum!
Jonas