Höga Co-värden på Mondeo

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Buiko

Höga Co-värden på Mondeo

Inlägg av Buiko »

Var och besiktigade nyligen, fick nedslag på höga Co-värden på min Mondeo 96a. Vad gör man som hemmapulare åt det? Vad beror det på ? Jag kör rätt mycket korta sträckor i stan..kan det orsaka höga värden? Blir det bättre av att byta tändstift och luftfilter? Såg på Bosse bildoktorn om en Mazda 323 med samma problem..gubben som hade bilen körde också småsträckor. Bosse bytte motoroljan på Mazdan och varvade upp motorn, sen sjönk värdena. :confused: I värsta fall är det väl byte av kat+lambdasond som gäller, då får jag gräva djupt iplånboken..uppskörtad av nån fordverkstad har jag ingen lust bli..Nån som har tips?

Användarvisningsbild
Rali
Legend
Namn: Robin Asplund
Kör: 2 Sierra Cossies, Skoda, Turkos Volvo 140!
Medlemsnummer: 69

Inlägg av Rali »

Kör i 2 flskor k- sprit o kör bilen riktigt varm innan du åker in med den, inte så mycket soppa i tanken så det blir mycket sprit o lite soppa så funkar det nog! Annars funkar det ju o tanka lite etanol i soppan också! Ska du byta sond o kat så kan du ju kolla på skrot först o köpa en universal lambda! Gör du jobbet själv så kommer du ju billigt undan! Stift o filter är ju en bra början iaf helst med helt fräsh olja! MVH! / R

Buiko

Inlägg av Buiko »

Rali skrev:Kör i 2 flskor k- sprit o kör bilen riktigt varm innan du åker in med den, inte så mycket soppa i tanken så det blir mycket sprit o lite soppa så funkar det nog! Annars funkar det ju o tanka lite etanol i soppan också! Ska du byta sond o kat så kan du ju kolla på skrot först o köpa en universal lambda! Gör du jobbet själv så kommer du ju billigt undan! Stift o filter är ju en bra början iaf helst med helt fräsh olja! MVH! / R

Bra tips med spriten :) kan bilprovarna se på avgaserna om man har sprit i tanken? vad säger dom om de får reda på det? Angående hög co-halt: problemet som hemmamekare utan testutrustning är ju att veta vad man ska byta. Hur vet man att det är katalysatorn eller lambdasonden som det är fel på om avgasvärdena är höga? Jag tar hellre ett nedslag på glapp i styrleder, hjullager eller bromsar än avgasproblem just därför att det är så svårt att veta vad som ska göras. :(

magican

Inlägg av magican »

Därför att man kan dra slutsatser med hjälp av värderna. ALLTING beror inte på katten, man kan "lägga ihop 1 och 1" som det heter. Sök lite på google om avgasteori så har du det du gör :)

davve_

Inlägg av davve_ »

byt olja och stift samt kör med 50% etanol i tanken så behöver du inte oroa dig!

Skriv svar