MAP sensor i mondeo
-
jacho
- Erfaren
- Namn: christer w
- Kör: mondeo 97
MAP sensor i mondeo
Är det någon som vet om det sitter en MAP sensor i en mondeo 2.0 motor? Om det finns vart sitter den isf?
-
Svennas
- Veteran
- Namn: Danne S
- Kör: Kuga PHEV
EGR tryckdiffrentialgivare har inget att göra med MAP-sensor att göra, den mäter bara tryckdifferenser till EGR systemet.jacho skrev:jo jag har svaret på frågan , mappsensor heter EGR tryckdiffrentialgivare på ford språk om den inte fungerar som den ska uppstår ryckningar som känns som fel på tändning tändstift, svårlokaliserade med andra ord.
Det vanligaste är att det inte finns nån MAP sensor alls på en Mondeo. Istället har bilen en MAF sensor (luftmassemätare).
-
jacho
- Erfaren
- Namn: christer w
- Kör: mondeo 97
Jag har också en annan uppfattning av vad en mapp-sensor är men detta är enligt beskrivning jag fick av en etablerad Ford mekaniker och han föreslog ett utbyte av denna eftersom min bil haft dessa småryckningar vid ett speciellt varvtal, därför ställde jag frågan förrut vart denna satt placerad, iaf så slutade ryckningarna efter jag bytt den här dosan... den sitter placerad mot tropedväggen på en liten platta där det sitter två andra styrdon, två vacumslangar i botten och ett kontaktdon med fyra stift, lätt att hitta titta noga.