ACC problem
-
Mondeo Tompa
Hej!
Nu är det kollat och konstaterat, det är insuget som låter. Bilen står på Ford Kindwalls i Barkarby (Sthlm) och väntar på reparation den 23/9. Som grädde på moset så har kliman slutat funka, så det här blir nog kul:banghead:
Som tur är så köpte jag bilen med Blockets begförsäkring. Det lät som om bytet av insuget osv förhopningsvis går på försäkringen, kliman återstår å se.
Bara för att få spy lite galla, jag köpte bilen för 62K i Juni känns nu som ett överpris, kan bilen vara värd 40k om kliman och insuget fixas och lånet jag har är på 50k nu. Tanken med mitt bilbyte denna gång var att det skulle bli långvarigt men fasen vet om jag inte skiter i all ekonomi fixar bilen och skickar i väg den. Masu den reparationen hade jag aldrig pallat, jag hade hellre skrotat bilen eller kört över den med jordbrukaren så arg hade jag varit:banghead:
Så, det är skönt att få klaga av sig men tyvärr så blir det ingen mer fård för min del.
Nu är det kollat och konstaterat, det är insuget som låter. Bilen står på Ford Kindwalls i Barkarby (Sthlm) och väntar på reparation den 23/9. Som grädde på moset så har kliman slutat funka, så det här blir nog kul:banghead:
Som tur är så köpte jag bilen med Blockets begförsäkring. Det lät som om bytet av insuget osv förhopningsvis går på försäkringen, kliman återstår å se.
Bara för att få spy lite galla, jag köpte bilen för 62K i Juni känns nu som ett överpris, kan bilen vara värd 40k om kliman och insuget fixas och lånet jag har är på 50k nu. Tanken med mitt bilbyte denna gång var att det skulle bli långvarigt men fasen vet om jag inte skiter i all ekonomi fixar bilen och skickar i väg den. Masu den reparationen hade jag aldrig pallat, jag hade hellre skrotat bilen eller kört över den med jordbrukaren så arg hade jag varit:banghead:
Så, det är skönt att få klaga av sig men tyvärr så blir det ingen mer fård för min del.
-
Sasj
- Erfaren
- Namn: Patrik I
- Kör: Saab 9-5 2.0 Biopower 2006
@ Mondeo Tompa: En tröst KAN vara att kliman ofta är mkt lätt att fixa, och helt gratis. Beroende på vad problmet är naturligtvis....
Ska jag gissa att problemet är att den bara sprutar varm luft, eller enbart kall luft och ingen värme? I så fall räcker det ofta med en enkel reset av kliman med några enkla knapptryckningar på kontrollpanelen. Några spjäll som har hängt sig i fel läge. Inte alls ovanligt.
Ska jag gissa att problemet är att den bara sprutar varm luft, eller enbart kall luft och ingen värme? I så fall räcker det ofta med en enkel reset av kliman med några enkla knapptryckningar på kontrollpanelen. Några spjäll som har hängt sig i fel läge. Inte alls ovanligt.
-
Sasj
- Erfaren
Problemet med magnetkopplingen är oftast busenkelt att fixa, billigt också. Man behöver inte byta kopplingen bara justera spelet i den med hjälp av en bricka/shims. Ofta har spelet blivit för stort och kopplingen kommer inte åt skivan på pumpen när den slår till. Min magnetkoppling fixades på 20minuter på Fordverkstad till en kostnad av en femhundring.MaSu skrev:När min Klima lade utav så var det magnetkopplingen, gick på närmare 4000:- (bara kopllingen) på ford men har du känningar inom AC-branschen så går den på ca halva priset på avantia.
-
MaSu
- Erfaren
- Namn: Markus Sundström
- Kör: Ford Mondeo Ghia -02 2.0 16v
Mmm, det beror nog på VILKEN Ford-verkstad man anlitar. Den jag besökte sa bara att det var byte som gällde, även en annan icke fordverkstad sa samma sak.Sasj skrev:Problemet med magnetkopplingen är oftast busenkelt att fixa, billigt också. Man behöver inte byta kopplingen bara justera spelet i den med hjälp av en bricka/shims. Ofta har spelet blivit för stort och kopplingen kommer inte åt skivan på pumpen när den slår till. Min magnetkoppling fixades på 20minuter på Fordverkstad till en kostnad av en femhundring.
-
Mondeo Tompa
Hej!
När Kindwalls tog in bilen så ringde dem och sa att vad är det för fel på din klima, jo den funkar ett tag ibland för å sedan spruta in varmluft. Händer även att det blir full storm och när det regnar så har det hänt att bilen immat igen=väldigt trafiksäkert och kan säkert bli ett h_vete i vinter.
Dom konstaterade att kliman funkade för tillfället när dem testade, men utifrån min beskrivning så trodde dem ganska säkert som det lät iaf att det är kompressorn. Att den går några minuter för å sedan slå ifrån när den blir varm skulle tydligen vara vanligt fel på mondeon. Fick prisuppgift på totalt ca
- så jag hoppas att försäkringen hjälper mig lite.
När Kindwalls tog in bilen så ringde dem och sa att vad är det för fel på din klima, jo den funkar ett tag ibland för å sedan spruta in varmluft. Händer även att det blir full storm och när det regnar så har det hänt att bilen immat igen=väldigt trafiksäkert och kan säkert bli ett h_vete i vinter.
Dom konstaterade att kliman funkade för tillfället när dem testade, men utifrån min beskrivning så trodde dem ganska säkert som det lät iaf att det är kompressorn. Att den går några minuter för å sedan slå ifrån när den blir varm skulle tydligen vara vanligt fel på mondeon. Fick prisuppgift på totalt ca
-
Sasj
- Erfaren
Har du provat en reset av ACC:n? (Tryck in "Off" och "fotblås" samtidigt, släpp och tryck sedan på auto. Reset görs och ev felkoder visas i displayen) Detta brukar ibland råda bot på problemet att den bara skickar ut varm luft.Mondeo Tompa skrev:Hej!
Dom konstaterade att kliman funkade för tillfället när dem testade, men utifrån min beskrivning så trodde dem ganska säkert som det lät iaf att det är kompressorn. Att den går några minuter för å sedan slå ifrån när den blir varm skulle tydligen vara vanligt fel på mondeon. Fick prisuppgift på totalt ca- så jag hoppas att försäkringen hjälper mig lite.
Att kompressorn går i början men slutar att slå igång efterhand låter som att det skulle kunna vara magnetkopplingen trots allt. Metallen i magnetkopplingen ändrar form när den blir varm och det gör att spelet blir för stort och den kommer ej åt att slå igång kompressorn när den ska. Kostar som sagt några hundringar, men det verkar visst som att vissa verkstäder hellre byter hela kompressorn m.m. Hmmmmmmm undrar varför......