Fjärrlås Mondeo-01 Kombi

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
olof
Nybörjare
Namn: Olof Lindqvist
Kör: Mondeo -01 Kombi

Fjärrlås Mondeo-01 Kombi

Inlägg av olof »

Hej har lite problem med fjärrlåset på min Mondeo, det händer ingenting när jag trycker på fjärren. Har varit på Ford och kollat fjärren och den funkar.
Finns det något annat som man kan kolla lite enkelt ? Var sitter Mottagaren på bilen? Relä som är kass kanske ?

Har du någon idé eller tips släng in ett svar.

Kom på att jag har problem med bakluckan med kan det störa fjärrlåset?
Har bytt micro-brytaren i bakluckan men det hjälpte inte känns som att man får ge sig på låskistan, om inte någon har en annan idé ?

Mvh
Olof

olof
Nybörjare
Namn: Olof Lindqvist
Kör: Mondeo -01 Kombi

Problemet löst

Inlägg av olof »

Problemet är nu löst med fjärrstyrningen. Det var bara att programmera in nyckeln i systemet igen.

Lobo Gixxer
Erfaren
Namn: Lobo Gixxer
Kör: Focus HGV 1,8 FlexiFuel Titanium -07.

Inlägg av Lobo Gixxer »

Hur programmerar man nycklen? Jag har en 2,5 -98 som inte nycklens fjärr funkar på. Kollade nycklen på Ford verkstaden idag och den var ok.

Hörde att det var nån kombination av knapptryck samtidigt som nycklen var i tändningsläset? Stämmer det och isf hur går man tillväga?
Run, Hide, Pray....Sooner or Later, You Have to Play!

Användarvisningsbild
Robban_e
Veteran
Namn: Robert Eskilson
Kör: Ford Mondeo Titanium S-08. Audi a4 1.8ts STCC. Ford Mondeo ST220-04, BMW 328iM Touring-97, BMW 530IA-93, BMW 523i-96, BMW 525IA-95, Volkswagen Golf VR6-93, Volkswagen Golf CL-86
Kontakt:

Inlägg av Robban_e »

det ska stå i instruktionsboken...

Lobo Gixxer
Erfaren

Inlägg av Lobo Gixxer »

Njae. Det står hur man kodar nycklar men inte hur du får fjärrsystemet att funka om det satts ur funktion.

Men, jag ska ut å testa detta nu http://www.mirez.co.uk/KeyProg.htm
Den för radiofrekvens nycklarna.

Lobo Gixxer
Erfaren

Inlägg av Lobo Gixxer »

Nope, funkade inte...:banghead:

Provat detta åxå utan framgång http://www.programyourkeys.com/Ford_Mon ... mming.html

Får väl prova denna åxå http://www.programyourkeys.com/Ford_Mon ... mming.html fastän det är den en tvåknappars nyckel och jag har en tre knappars.

Användarvisningsbild
Robban_e
Veteran
Namn: Robert Eskilson
Kör: Ford Mondeo Titanium S-08. Audi a4 1.8ts STCC. Ford Mondeo ST220-04, BMW 328iM Touring-97, BMW 530IA-93, BMW 523i-96, BMW 525IA-95, Volkswagen Golf VR6-93, Volkswagen Golf CL-86
Kontakt:

Inlägg av Robban_e »

ok, de va ju lite lustigt!! det står hur man gör till min...

Lobo Gixxer
Erfaren

Inlägg av Lobo Gixxer »

ST´n eller?

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

E de inte når att man ska vrida på å av tändningen typ 3-4 gånger å sen hålla nån knapp intryckt? Har ett svagt minne på att jag gjort så på min en gång..

MVH Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Lobo Gixxer
Erfaren

Inlägg av Lobo Gixxer »

Jopp, så är det ungefär. Fick det till att funka om man ser till hur LED lampan reagerade iaf. Man ska vrida från läge II till AV 4ggr inom en 3 sek period. Då lyser LEDen konstant. Då har man 20 sek på sig att trycka in en av knapparna på nycklen och så ska LEDen blinka 4ggr som en bekräftelse på att den "läst in" nycklen.
Sen ska man vänta tiden ut tills LEDen börjar blinka som vanligt igen eller så kan man vrida nycklen till läge II så ska det vara klart.

Har provat att vänta tiden ut och provat att vrida nycklen som det står.

Jag får LEDen att reagera som det ska enligt instruktion men skiten funkar inte ändå. Nycklan har jag testat på en Ford verkstad idag så den är det inget fel på, tydligen inte mottagaren heller eftersom LEDen visar att den tar emot infon.

Så frågan är omman ska hålla in knappen hela tiden dom 20 sekunderna eller vad?

Vad skulle det annars kunna vara för fel?

Alla tips emotages tacksamt.

MaSu
Erfaren
Namn: Markus Sundström
Kör: Ford Mondeo Ghia -02 2.0 16v

Inlägg av MaSu »

Lobo Gixxer skrev:Jopp, så är det ungefär. Fick det till att funka om man ser till hur LED lampan reagerade iaf. Man ska vrida från läge II till AV 4ggr inom en 3 sek period. Då lyser LEDen konstant. Då har man 20 sek på sig att trycka in en av knapparna på nycklen och så ska LEDen blinka 4ggr som en bekräftelse på att den "läst in" nycklen.
Sen ska man vänta tiden ut tills LEDen börjar blinka som vanligt igen eller så kan man vrida nycklen till läge II så ska det vara klart.

Har provat att vänta tiden ut och provat att vrida nycklen som det står.

Jag får LEDen att reagera som det ska enligt instruktion men skiten funkar inte ändå. Nycklan har jag testat på en Ford verkstad idag så den är det inget fel på, tydligen inte mottagaren heller eftersom LEDen visar att den tar emot infon.

Så frågan är omman ska hålla in knappen hela tiden dom 20 sekunderna eller vad?

Vad skulle det annars kunna vara för fel?

Alla tips emotages tacksamt.
Löste det sej för dej? Jag har samma problem nu på min -02. Bytt batteri i nyckeln men det är ändå stendött.

andreas_83
Nybörjare
Namn: Andreas Stensson
Kör: Mondeo 2.0 kombi 2005 fattimans utrustad

Inlägg av andreas_83 »

Jag hade samma problem men min mondeo 2.0 ghia 1998:a med två knappars fjärr, man vred runt x antal gånger och dioden började lysa och sedan reagerade den på när man tryckte på fjärren och så men den funkade än då inte,

Så jag lämnade in bilen på Ford i samband med service så fixa dom det han sa det att det hade "hängt sig" så han hade tagit en annan nyckel och programmerat in i systemet och då hade det gått och programmerat in min nyckel igen.

hoppas in lägget gav något till någon.

Lobo Gixxer
Erfaren

Inlägg av Lobo Gixxer »

MaSu skrev:Löste det sej för dej? Jag har samma problem nu på min -02. Bytt batteri i nyckeln men det är ändå stendött.
Nope, inte fixat sig än. Funderar på att låta verkstaden ta hand om det. Nu funkar bara förardörr och dom två bakre passagerardörrarna och bakluckan på centrallåset åxå...:Odd: Främre passagerardörren vill inte låsa eller öppna sig ihop med dom andra så den är manuell nu kan man säga.

amigo

Inlägg av amigo »

Det finns ett sätt som funkade för mig! (Ford mondeo 2.0 -98)

1.Ta ner förardörrens ruta.
2.Vrid nyckeln till läge I.
3.Vänta ca 10 sekunder tills den lilla dioden på klockan slutat blinka.
4. När dioden lyser konstant så tar man ut nyckeln och riktar den mot IR-sensorn som sitter på dörrhandtaget (utsidan).
5.Tryck in "öppna" knappen och HÅLL DEN INTRYCKT, använd din andra hand och tryck in "lås" knappen 3ggr och sedan släpper man båda.
6.FORTSÄTT sikta mot IR-sensorn i ca 5 sekunder.
7.Fjärrkontrollen måste blinka 4 eller 5 gånger, efter det så behöver man inte sikta mot sensorn längre.
8.Stoppa in nyckeln i tändningen och vrid till läge II och tillbaka.
9.Ta ur nyckeln igen.
10.Vänta ca 20 sekunder (håll andan och hoppas på det bästa).:D

Varsågod

Skriv svar