Ta bort airbag?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Matte78
Erfaren
Namn: Mattias G
Kör: ST220 hgv -05

Ta bort airbag?

Inlägg av Matte78 »

Hej

Någon som vet vad det kostar att ta bort airbag på passagerarsidan i en mondeo -05? Jag menar att ta bort själva laddningen så att det är omöjligt att den briserar!

//Mattias
Vroom vroom! :eclipsee_

Användarvisningsbild
Lemon
Legend
Namn: Alexander Palmgren
Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut

Inlägg av Lemon »

4-5000:- kostar en vanlig urkoppling av airbagen på Mondeo

Matte78
Erfaren

Inlägg av Matte78 »

Med andra ord är det bara att glömma det! ...Kollade med ford och man FÅR inte ens ta bort den på ST modellerna... Ingen ford verkstad gör jobbet för dom får inte för ford...Hmm.. Hur tänkte man där med tanke på att det i grunden är en familjekombi?!

//Besviken

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja det var då ingen bra familjebil om man nu ville ha en lite värre sådan sort och ändå kunna få lite fartresurser, sedan är frågan om en mindre verkstad kan hjälpa till med att bokstavligt demontera densamma och ändå inte få felkoder,, eller om man helt enkelt är tvungen att byta bil bara för det,,,

Användarvisningsbild
Lemon
Legend

Inlägg av Lemon »

Hade bortkopplad airbag på min gamla ST220 iaf.

Har aldrig hört att man inte får koppla ur den på st-modellen.

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja det låtar allt lite märkligt då det bör vara samma typ av airbags i ST:n som den "vanliga" versionen,,,

Användarvisningsbild
vr00mfondel
Veteran
Namn: Jimmy Söderstjerna
Kör: Mustang
Medlemsnummer: 60

Inlägg av vr00mfondel »

Jag tror det pratas om två olika saker här.

Urkoppling är en sak och borttagning är en annan.

Vad jag vet så monteras aldrig airbagen ur på mondeo, däremot kan den kopplas ur.
//Jimmy

Användarvisningsbild
Lemon
Legend

Inlägg av Lemon »

Jag menade urkoppling, urmontering görs väl inte vad jag vet/hört som vroomfondell säger.

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Nej precis och detta är beroende på bilmärke och modell, men vanligast i dag är att endast urkoppling av airbagen görs, medan det förr var vanligare att man helt plockade bort sprängladdningen, så visst är det en viss skilnad. :-)

Matte78
Erfaren

Inlägg av Matte78 »

Jag pratade med Upplands Motor i Akalla om detta och dom sa att Ford inte tillåter att airbag tas bort på ST:n ... men på vanliga mondeo är det tillåtet... Måste vara pga fartresurser osv antar jag...Skumt!

Jag menar nu en borttagning... Förmodligen laddningen. Hur går det till rent tekniskt när man "kopplar ur" den då? Jag vet inte om jag t.ex skulle lita på en sån nyckel man vrider om på vissa nya bilar. Känns opålitligt med tanke på priset om det INTE skulle funka.. nämligen ens barns hälsa och liv i värsta fall!

Vad kostar en "urkoppling" då? ..nån som vet?

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske

Inlägg av Mullis »

Aldrig hört attt man inte kan plocka bort airbagen på passagerarsidan.
Vilket man SKA göra, anser jag. Så länge den sk sprängladdningen sitter kvar på airbagen så kan den lösas ur.

Hur det går till vet jag inte riktigt, men de byter även ut rullbältet. Bältessträckaren är sammankopplad med airbagen på något vis.
Tror att de tar 4-5000 för det.

Du kan fråga runt på andra Fordverkstäder hur och vad de gör med airbagen...

Barnen sitter ju säkrast bak...
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

KoktGrus
Veteran
Namn: Fredrik
Kör: Mondeo -05

Inlägg av KoktGrus »

jag har satt min flicka bak, dels med tanke på priset, men också som du säger, Mullis. Barnen sitter säkrast bak...

Tänkte på det också, om man har bilen såpass länge så man ska koppla in kudden igen... då kostar väl det lika mycket igen? Har också hört något om att man måste föra en del pappersarebete med transportstyrelsen efter att ha demonterat airbag...

Användarvisningsbild
Lemon
Legend

Inlägg av Lemon »

KoktGrus skrev:jag har satt min flicka bak, dels med tanke på priset, men också som du säger, Mullis. Barnen sitter säkrast bak...

Tänkte på det också, om man har bilen såpass länge så man ska koppla in kudden igen... då kostar väl det lika mycket igen? Har också hört något om att man måste föra en del pappersarebete med transportstyrelsen efter att ha demonterat airbag...
Tror det är billigare att montera tillbaka eftersom du ska spara originalbältet osv. m.a.o ej slänga det.

Min flicka sitter också bak.

Matte78
Erfaren

Inlägg av Matte78 »

Min första son sitter bak och har alltid gjort... Nu kommer nummer två i sommar och det blir tight med två stolar OCH en sambo bak :D

När den nya är så liten måste man ju kunna nå honom jämt. Detta var anledningen till att jag skaffade en sån enorm kombibil... ironiskt minst sagt :/

Optimala vore en vuxen och nyfödd bak... En vuxen och framåtvänd 4 åring fram. Men så blir det inte verkar det som. Funkar det inte måste man byta kärra igen kanske...FAN!

lillefar

Inlägg av lillefar »

Det ironiska är ju att en airbag på passagerarsidan gör i stort sett ingen nytta alls om man krockar, bältet tar upp smällen. På förarsidan skyddar den från ratten, men det är alldeles för långt fram till intrumentbrädan på passagerarsidan.

Skriv svar