AC kyla
-
lmba
- Nybörjare
- Namn: Macke B
- Kör: ST 220 -06
AC kyla
Hej.
Köpte bilen i vintras med anmärkning "dålig kyla från AC"
Nu när det börjar bli lite varmt ute vill man ju givetvis ordna till AC:n.
Har beställt tid för provtryckning, men på vägen hem idag märker jag det faktiskt kyler om man ställer temperaturen riktigt lågt, med fläkten på högvarv (Lo,16,17 grader).
Men det kyler rätt dåligt vid 20,21grader, när fläkten inte går på högvarv.
Är detta signifikativt får något speciellt AC problem?!?!
Kan det va så att tempgivaren inne i bilen fått spelet?
Läst någonstans att utblås temperatur ska va ca 5grader om det fungerar som det ska. Stämmer detta?
MVH/lmba
Köpte bilen i vintras med anmärkning "dålig kyla från AC"
Nu när det börjar bli lite varmt ute vill man ju givetvis ordna till AC:n.
Har beställt tid för provtryckning, men på vägen hem idag märker jag det faktiskt kyler om man ställer temperaturen riktigt lågt, med fläkten på högvarv (Lo,16,17 grader).
Men det kyler rätt dåligt vid 20,21grader, när fläkten inte går på högvarv.
Är detta signifikativt får något speciellt AC problem?!?!
Kan det va så att tempgivaren inne i bilen fått spelet?
Läst någonstans att utblås temperatur ska va ca 5grader om det fungerar som det ska. Stämmer detta?
MVH/lmba
-
lmba
- Nybörjare
- Namn: Macke B
- Kör: ST 220 -06
Ok. Tackar för alla upplysningar jag får men det låter inte som mitt problem.
Problemet är att jag inte tycker jag får kyla annat än när jag "tvingar" ner temp till lo eller till 16-17 grader.
Säg att jag ställer temp till 20 grader när det är uppskattningsvis 25 grader i bilen så får jag ingen kyla. Sätter jag istället AC:n till lo så kommer det kyla.
Men jag ska mäta tempen i bilen när man ex. ställt ac:n till 20 grader. Får vi se om det är jag eller bilen som har fel.
Problemet är att jag inte tycker jag får kyla annat än när jag "tvingar" ner temp till lo eller till 16-17 grader.
Säg att jag ställer temp till 20 grader när det är uppskattningsvis 25 grader i bilen så får jag ingen kyla. Sätter jag istället AC:n till lo så kommer det kyla.
Men jag ska mäta tempen i bilen när man ex. ställt ac:n till 20 grader. Får vi se om det är jag eller bilen som har fel.
-
Sasj
- Erfaren
- Namn: Patrik I
- Kör: Saab 9-5 2.0 Biopower 2006
Du kan ju prova att "nollställa" ACC:n och få ut eventuella felkoder.
Tryck på "Off" och "fotblås" samtidigt, tryck därefter på "Auto" Då görs en liten diagnos där spjällens läge nollställs och eventuella felkoder dyker upp i displayen.
Edit: Ser att du har en 06:a. Ovanstående gäller för 01-03......
Tryck på "Off" och "fotblås" samtidigt, tryck därefter på "Auto" Då görs en liten diagnos där spjällens läge nollställs och eventuella felkoder dyker upp i displayen.
Edit: Ser att du har en 06:a. Ovanstående gäller för 01-03......