2.2 TDCi, problem, åsikter?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Sasj
Erfaren
Namn: Patrik I
Kör: Saab 9-5 2.0 Biopower 2006

2.2 TDCi, problem, åsikter?

Inlägg av Sasj »

Detta verkar vara en väldigt intressant motor som kan bli mycket aktuell när jag ska byta upp mig en smula inom kort. Den går visst som ett skållat troll och med en väldigt human bränsleförbrukning. Det är nästan för bra för att vara sant, måste ju liksom finnas problem, eller? ;)

Så vad säger ni som har erfarenhet av dessa motorer? Det finns ju några bilmekar här på forumet, vad säger ni? Finns det generella problem med dessa motorer? 2.0-dieseln har ju straffat en del ägare med stora problem med bränslepump o.s.v. Finns dessa problem även på denna motor? Kamrem/kedja? Håller kraftöverföringen för detta übervridmoment?

Som sagt, åsikter och erfarenheter.

Användarvisningsbild
Lemon
Legend
Namn: Alexander Palmgren
Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut

Inlägg av Lemon »

Har hört att vevstakar inte klarar av chippade 2,2 iaf.

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske

Inlägg av Mullis »

Har haft min i över ett år nu och har inte varit med om någonting allvarligt på den. 18500mil nu och tickar på bra.
Ja, det är ju en diesel. ;)

Motorn räcker till och egentligen behövs den inte trimmas, enligt mig. Men skulle vilja prova iallafall...

Skön bil att åka i...
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

J_P
Veteran
Namn: JP
Kör: Ford Mondeo Titanium 5-Dr 180Hk TDCi 2015

Inlägg av J_P »

2,2 TDCi, ja en fråga är om Du menar 2,2 i karossen fram till -06 eller den som sitter i nya för det är olika motorer. Kompisen åkte förra 2,2 i sin utan några bekymmer, 2,0 TDCi med pump-problem var väl bara de första bilarna vad jag förstår. Åker själv nya 2,2 TDCi och trivs som fisken, grymt vrid och går billigt utan några bekymmer.

Sasj
Erfaren

Inlägg av Sasj »

Jag menade i första hand 06:or.

Man blir ju lite nyfiken på denna motor samtidigt som man minns det strul som var med tidiga 2.0 dieslar (2001 - 2003 eller något sånt)

Med tanke på den spec som denna motor har så känns en trimning hyfsat meningslös, eller kanske onödig är ett bättre ord. Original lär räcka gott och väl, iaf för mig.

Sasj
Erfaren

Inlägg av Sasj »

När man läser lite mer om dessa motorer på webben så verkar det vara hyfsat vanligt med problem med spridare, fuelinjectors o.s.v. även på dessa nyare motorer. Eller är problemen övrdrivna?

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske

Inlägg av Mullis »

2,0 och 2,2 har väl inte samma block, eller?

Sköts inte servicearna rätt så blir det problem med spridarna och pumparna.
De byter bränslefilter vid varje stor service, om jag inte missminner mig...
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

Sasj
Erfaren

Inlägg av Sasj »

Mullis skrev:2,0 och 2,2 har väl inte samma block, eller?

Sköts inte servicearna rätt så blir det problem med spridarna och pumparna.
De byter bränslefilter vid varje stor service, om jag inte missminner mig...

Samma block men större borrning i 2,2 motorn. (Om jag inte är helt ute och cyklar nu.....)

Jo, fullständig servicehistorik känns helt obligatoriskt. Det finns liksom ingen anledning att hålla en så pass ny och högpresterande motor borta från auktoriserad service.

C.Å.

Inlägg av C.Å. »

Hej!

Har en 05 2,2 tdci som jag har kört 8000 mil med på 4 år.
Kan bara säga att det är en fantastisk motor som jag aldrig ens funderat på att chippa:) Den har nu gått 16 000mil och är regelbundet servad! Har kört den på 0,48 med dubbdäck:p
Nu till det tråkiga, för två veckor sedan började den ryka SVART och "ticka/knacka" vid gaspådrag:confused: Lämnade den på Ford verkstaden som först trodde att det var EGR-ventilen sedan att någon spridare var felaktig, men enligt datatest skulle spridarna vara ok, sedan provade dom med att byta tryckgivare till turbon för den visade konstiga värden men det var samma med den nya. Nu vill dom prova med att byta spridarna till det ringa priset av 20 000kr men dom kan inte lova att motorn blir ok:banghead: Märkesverkstad???
Såg att det var någon som noterat att det funnits vissa problem med spridarna på de här motorerna, var hittar jag mer info?

Känner mig trött och förvirrad på allt ihop!

Mvh Claes

Skriv svar