Mondeo -02: oljud, bromsar, värme

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
ankan

Mondeo -02: oljud, bromsar, värme

Inlägg av ankan »

Hej,

Jag har nyss uppgraderat från Mondeo mkI (95) till Mondeo mkIII (02), en 2.0 kombi som har gått 10 000 mil. Jag är nöjd men undrar ändå över några saker:

1. Transmissionsoljud? Det hörs ett svagt metalliskt visslande/vinande ljud i vissa varvtal/hastigheter och gaspådrag, särskilt på femte växel men också på fjärde. Det hörs tydligast vid "mittimellan"-pådrag, alltså mittimellan acceleration och motorbroms. Det börjar höras, ganska mörkt, runt 2000 rpm (70 km/h på femman) och slutar ganska ljust strax innan 3000 rpm (120 km/h). Ljudet finns inte om jag varvar motorn i friläge. Läge att smörja någonting i transmissionen kanske?

2. Motorljud Motorn har ett mycket svagt klapprande/vinande ljud som följer varvalet. Det låter nästan som en ojämn kupéfläkt skulle kunna låta. Jag trodde först det var fläkten innan jag noterade att det följer motorvarvtalet. Normalt?

3. Tröga bromsar Bromsarna kräver ganska stor kraft tycker jag. Det är inga problem att låsa hjulen om jag bara trycker till ordentligt, så det är mest en komfortfråga. Min gamla Mondeo -95 har betydligt bättre klipp i bromsarna! Bromsvätskan och bromsklotsarna är nyligen bytta och skivorna ser bra ut. Har mkIII helt enkelt svagare bromsservo eller nåt eller har jag något som kärvar kanske?

4. Svajig värme från klimatanläggningen? Bilen har ATC, automatisk temperaturreglering, och oavsett om jag kör i auto-läget eller inte och med AC eller inte så tycker jag att den hoppar friskt mellan kraftigt varmblås och kraftigt kallblås. Exempelvis kan det vara ganska ljummet både ute och i bilen och jag måste dra ner temperaturen till 16-17 grader för att den inte ska börja blåsa varmluft (inte så skönt). Det är först efter längre körning som den verkar stabilisera sig. Så jag sitter och trycker temperatursiffran upp och ner en hel del manuellt för att slippa dessa "felblås". Normal funktion?

Varje idé uppskattas mycket!

asse75
Nybörjare
Namn: Andreas Högström
Kör: Ford Mondeo 2,0 Ghia 01, Mondeo 2,5 Trend 00

Inlägg av asse75 »

Hej!

Har också precis bytt från en MK II Mondeo 2,0 Ghia Kombi 97 till en MK III 2,0 Ghia Kombi 02.

Transmissionsoljud? Kollat oljenivå i växellåda, ska inte låta...

Motorljud? Låter inte roligt, kör inte med bilen om det klapprar, låt någon kunnig lyssna om det är insugningsspjällen, kan rasa när som helst = :(

Bromsar? Behöver mindre pedaltryk på MK III en på min MK II.

Klimatanläggningen? Kör manuellt, autoläget verkar vara så där på Mondeo.

Lycka till!

ankan

Inlägg av ankan »

Tack för svaren.

Angående klimatanläggningen så tror jag tyvärr att även utan "AUTO" intryckt så är systemet halvautomatiskt. Du ställer väl in en temperatur och systemet anpassar sedan värmen efter vad några värmegivare säger? AUTO-läget gör väl bara att även fläkt och munstyckeval automatiseras? Jag tycker inte att det verkar som att temperatursiffran som jag ställer in motsvarar ett konventionellt värmevred, eftersom det exempelvis kan bli jättevarm luft vid inställning "18". Vore det manuellt skulle det krävas typ "23" för sådan varmluft.

Angående motorljudet så blev nog "klapprande" fel ord. Kanske snarare vinande/ojämnt skrapande. Tänk dig en liten plastfläkt där ett av bladen snuddar en kant varje varv. Men jag får väl försöka hitta någon som kan lyssna på det.

KoktGrus
Veteran
Namn: Fredrik
Kör: Mondeo -05

Inlägg av KoktGrus »

ankan skrev:Hej,

Jag har nyss uppgraderat från Mondeo mkI (95) till Mondeo mkIII (02), en 2.0 kombi som har gått 10 000 mil. Jag är nöjd men undrar ändå över några saker:

1. Transmissionsoljud? Det hörs ett svagt metalliskt visslande/vinande ljud i vissa varvtal/hastigheter och gaspådrag, särskilt på femte växel men också på fjärde. Det hörs tydligast vid "mittimellan"-pådrag, alltså mittimellan acceleration och motorbroms. Det börjar höras, ganska mörkt, runt 2000 rpm (70 km/h på femman) och slutar ganska ljust strax innan 3000 rpm (120 km/h). Ljudet finns inte om jag varvar motorn i friläge. Läge att smörja någonting i transmissionen kanske?

2. Motorljud Motorn har ett mycket svagt klapprande/vinande ljud som följer varvalet. Det låter nästan som en ojämn kupéfläkt skulle kunna låta. Jag trodde först det var fläkten innan jag noterade att det följer motorvarvtalet. Normalt?

3. Tröga bromsar Bromsarna kräver ganska stor kraft tycker jag. Det är inga problem att låsa hjulen om jag bara trycker till ordentligt, så det är mest en komfortfråga. Min gamla Mondeo -95 har betydligt bättre klipp i bromsarna! Bromsvätskan och bromsklotsarna är nyligen bytta och skivorna ser bra ut. Har mkIII helt enkelt svagare bromsservo eller nåt eller har jag något som kärvar kanske?

4. Svajig värme från klimatanläggningen? Bilen har ATC, automatisk temperaturreglering, och oavsett om jag kör i auto-läget eller inte och med AC eller inte så tycker jag att den hoppar friskt mellan kraftigt varmblås och kraftigt kallblås. Exempelvis kan det vara ganska ljummet både ute och i bilen och jag måste dra ner temperaturen till 16-17 grader för att den inte ska börja blåsa varmluft (inte så skönt). Det är först efter längre körning som den verkar stabilisera sig. Så jag sitter och trycker temperatursiffran upp och ner en hel del manuellt för att slippa dessa "felblås". Normal funktion?

Varje idé uppskattas mycket!
känner igen symptom nummer 1 och nummer 3... har också försökt få ordning på bromsarna utan resultat...

angående oljenivån i växellådan... går den att kolla nivån på, eller måste man tappa ur all olja och fylla med ny??

randal
Veteran
Namn: Rickard Lindfors
Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, S-max tdci 10

Inlägg av randal »

Tröga bromsar känns igen. Har precis samma egenskap på min Mondeo MK3, dvs att bromsarna tar bra men man måste trycka hårt.

Har hört många som har strul med klimatanläggningen till sin Mondeo MK3. Detta nämns även i många tester. För mig fungerar dock klimatanläggningen riktigt jämnt och bra... peppar... peppar...

Skriv svar