Byte hjullager

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
krazze
Erfaren
Namn: Magnus Krantz
Kör: Ford Mondeo 2.0 2001 Hgv

Byte hjullager

Inlägg av krazze »

Hej, har en Mondeo-01 kombi och har nog ett dåligt hjullager bak. Är det så att man måste hela hjullagerhuset (nav) med hjulbultar och allt därtill eller räcker det att byta ut själva lagret?

Mvh

Magnus

JP-V6
Erfaren
Namn: Jörgen pettersson
Kör: Mazda6 Takara 2,0

Hjullager.

Inlägg av JP-V6 »

Från 03 o framåt får man byta hela hjullagerhuset vad jag o min knackiga fackengelska kommit fram till. Men du hade ju en -01 så:confused:

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Stämmer bra det att även från 01:an gäller komplett lagerhus med hjulbultar och ser ut som så:http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1

krazze
Erfaren

Inlägg av krazze »

krazze skrev:Hej, har en Mondeo-01 kombi och har nog ett dåligt hjullager bak. Är det så att man måste hela hjullagerhuset (nav) med hjulbultar och allt därtill eller räcker det att byta ut själva lagret?

Mvh

Magnus
Har idag bytt hjullager (nav) och bromskiva höger bak. Gick faktiskt väldigt lätt men jag hade också förberett med rätt verktyg samt hjälp av svärfar som har en hel del kunskap om bilar. Har köpt på mig en handbok samt läst lite här på forumet om detta byte. Så därför köpte jag en sats långa torx på Biltema igår för 89.90 :- och bromsskivor för 219:-/st.

Man behövde en torx 50 för att lossa navet. Se också till att rengöra torxbultarna ordentligt med skruvmejsel och stålborste för att få fäste med bitsen. ABS-kabeln på baksidan av navet gick också lätt och man lossar en liten hake ovanpå med liten skruvmejsel och samtidigt drar den neråt och vips så är den av.

Tyckte att hjullagret/navet var för dyrt att köpa nytt så jag köpte på skroten för 800 kr/st och köpte faktiskt till båda sidorna och fick då 20 % rabatt!

Och vilken skillnad det blev efteråt! Nu går bilen tyst och fint.

Caddie

Inlägg av Caddie »

Om du vill ha ett bra pris på hjullager, kontakta Tegnaby Bildemontering 0470-774378, fick prisuppgifter på 1200 - 1400 kr per sida ( nya ). Tyvärr så var det kö på dessa lager när jag skulle ha, fick köpa begagnat.

krazze
Erfaren

Inlägg av krazze »

Caddie skrev:Om du vill ha ett bra pris på hjullager, kontakta Tegnaby Bildemontering 0470-774378, fick prisuppgifter på 1200 - 1400 kr per sida ( nya ). Tyvärr så var det kö på dessa lager när jag skulle ha, fick köpa begagnat.
Jag köpte begagnade men bra att veta att det finns nya till ett bra pris.

Magnus

hendrix66
Nybörjare
Namn: Jimi
Kör: Mondeo 2,5 Mk3

Inlägg av hendrix66 »

Jag köppte mitt Nav/Hjulager på Ebay Från (fordparts) i england, För bara 850 kr inklusive frakt, Nya alltså, Lite skillnad från mekonomens 2200, Fanns nya bromsok för 500 kr st också (Bak) utan inbyte.

tom1979

Inlägg av tom1979 »

Jag har samma problem, något lager där bak är kasst men jag kan inte lokalisera om det kommer från vänster eller höger.
Sist jag kollade hörseln var den ok :)
Ska jag byta bägge eller chansa på ett?

hendrix66
Nybörjare
Namn: Jimi
Kör: Mondeo 2,5 Mk3

Inlägg av hendrix66 »

tom1979 skrev:Jag har samma problem, något lager där bak är kasst men jag kan inte lokalisera om det kommer från vänster eller höger.
Sist jag kollade hörseln var den ok :)
Ska jag byta bägge eller chansa på ett?
Krazze Pröva och ta tag i däcket klockan sex när den är upphissad, sen rycker du i däcket. Känner du nåt glapp alls så är det bara oh byta.
Jag började märka att mitt var slut när det började tjuta vina från vänster sida.

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Man kan även mer och bättre bedömma vilken sida som är på gång och då kanske gärna ha någon sittandes bak i bilen som lyssnar och sedan på en gärna större glest trafikerad väg eller hellre större tom parkering, där dessa lager ger mera väsen av sig vid belastning av respektive sida.

Alltså vid svängar åt höger så belastas vänster sidas lager som då låter betydligt mera och motsvarande för den andra sidan, annars är grunden att byta vid glapp vid något hjul.

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Namn: Martin R
Kör: Transit

Inlägg av Baby blå »

Hissa upp bilen bak. sträck dig in bakom hjulet och ta i spindeln med vänster hand, snurra hjulet med högra.
Du känner direkt om lagret har mekanisk kontakt = skrot. Då skorrar det i hela spindeln.

Snurrar det tyst o fint o du inget känner i spindeln = ok lager.

//

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Också det med ett bra sätt att lokaisera ett defekt lager om man har möjlighet att hissa upp hela bakvagnen, även om det med är möjligt att konstatera detta med att lyfta ena sidan i taget.

Skriv svar