Biltema bromsskivor

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
hlj
Erfaren
Namn: Jonas
Kör: Mondeo Titanium X -06, Mitsubishi Galant V6 -97

Biltema bromsskivor

Inlägg av hlj »

Någon som testat bromsskivor från biltema till en mondeo titanium x 2.0 -06? Passar skivan
http://www.biltema.se/carparts/carpart_info.asp?iSecId=1442&strCarId=Ford&iItemId=134985&iRelItemId=134981
bak och denna skiva http://www.biltema.se/carparts/carpart_info.asp?iSecId=1442&strCarId=Ford&iItemId=134982&iRelItemId=134979 fram.

Beläggen borde vara fram http://www.biltema.se/carparts/carpart_info.asp?iSecId=1441&strCarId=Ford&iItemId=69448&iRelItemId=69449 även om det står mk2 så stämmer ju åren och bak http://www.biltema.se/carparts/carpart_info.asp?iSecId=1441&strCarId=Ford&iItemId=69442&iRelItemId=69443.

Har själv bra erfarenhet av biltema bromsskivor till min mitsubishi men undrar om nån vet om dessa skivor/belägg stämmer till min mondeo 2.0 -06?

hlj
Erfaren

Inlägg av hlj »

ingen som testat?

Användarvisningsbild
Lemon
Legend
Namn: Alexander Palmgren
Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut

Inlägg av Lemon »

Skulle själv aldrig montera någonting från biltema på min bil iaf.

Men om du testar säg till hur dom funkar.

Vet att fords bromsskivor inte är dom bästa men mina är fortfarande spikraka och slår ingenting trots 8000 mil... :) Blir helt klart original igen vid byte :)

hlj
Erfaren

Inlägg av hlj »

Har som sagt bra erfarenhet av biltemas bromsskivor från min mitsubishi.. Testade original och mekonomen men de slog sig på en gång. Bytte till biltema och sen dess har de varit raka i 2 år nu så de är nog ok..
Frågan är mer om skivor o framförallt belägg är rätt storlek?

oldman
Erfaren
Namn: peter almqvist
Kör: mondeo 2,0 hgv -06

Inlägg av oldman »

hur långt har din bil gått?
har en likadan som har gått 7000mil
har inte behövt byta än.

hlj
Erfaren

Inlägg av hlj »

min har gått 14500 mil så det är ju lite längre ;-)
Behöver nog bara byta bak än så länge..Ska se om jag kommer förbi biltema imorrn så ska jag försöka mäta beläggen. Skivorna brukar stämma men beläggen brukar vara lite svårare att hitta rätt.. Såg på mekonomen att det skillde på beläggen efter -04 med nån cm så jag ska kolla det så det stämmer..

micke st220

Inlägg av micke st220 »

Jag förstår inte varför så många tycker att biltemas delar är så dåliga "Feltema" "Skulle aldrig jag montera". Jag har bara bra erfarenheter från biltema, deras priser är helt klart de bästa. Jobbar på Ford och har anställnings rabatter på ford orginaldelar men dom kommer sällan ner i samma priser som på biltema. Visst orginaldelar är oftast något bättre men inte till den pris skillnaden. tycker jag

V70tdi

Inlägg av V70tdi »

micke st220 skrev:Jag förstår inte varför så många tycker att biltemas delar är så dåliga "Feltema" "Skulle aldrig jag montera". Jag har bara bra erfarenheter från biltema, deras priser är helt klart de bästa. Jobbar på Ford och har anställnings rabatter på ford orginaldelar men dom kommer sällan ner i samma priser som på biltema. Visst orginaldelar är oftast något bättre men inte till den pris skillnaden. tycker jag
Det är nog gamla erfarenheter som ligger bakom det.
För ca 15år sedan så hade dom riktiga skräpdelar. Tex bromsbeläggen var en katastrof på kompisens Taunus. Blev dom blöta så tog dom inte likaså fadade dom snabbt av värme :( I dag så har dom ju mycket som är bra och till riktigt bra priser med :) Bromsdetaljerna duger bra på standardbilar och skivorna har fungerat bra för mig. Framvagnsdetaljer mm fungerar det med även om dom inte är lika smäckra som original eller motsvarande originalkvalite.
Biltema har nog ryckt upp sig en hel del dom senaste 10 åren.

andy78
Veteran
Namn: Andy
Kör: Bil

Inlägg av andy78 »

hlj skrev:Någon som testat bromsskivor från biltema till en mondeo titanium x 2.0 -06? Passar skivan
http://www.biltema.se/carparts/carpart_info.asp?iSecId=1442&strCarId=Ford&iItemId=134985&iRelItemId=134981
bak och denna skiva http://www.biltema.se/carparts/carpart_info.asp?iSecId=1442&strCarId=Ford&iItemId=134982&iRelItemId=134979 fram.

Beläggen borde vara fram http://www.biltema.se/carparts/carpart_info.asp?iSecId=1441&strCarId=Ford&iItemId=69448&iRelItemId=69449 även om det står mk2 så stämmer ju åren och bak http://www.biltema.se/carparts/carpart_info.asp?iSecId=1441&strCarId=Ford&iItemId=69442&iRelItemId=69443.

Har själv bra erfarenhet av biltema bromsskivor till min mitsubishi ltmen undrar om nån vet om dessa skivor/belägg stämmer till min mondeo 2.0 -06?

Köp biltema skivor och klossar men tänk på att bromsarna skall köra in som det är med alla bromsar, inte bromsa hårt innan dom gått ett par mil.

Biltema har saker av varierande kvalite, därav lågt pris.
Fläktremmar bla kan man köpa utan problem då dom tillverkas av goodyear.
Olja tillhandahålles av statoil, och håller hög kvalite.

Kramrem är också tillverkade av goodyear, och det ser man på numret på remen.

Det man dock skall komma ihåg är att en del, tillverkad av en leverantör/fabrik ena året kan vara tillverkad av en sämre bättre leverantör året efter.

Är även medlem i autopower bmw forum och många är nöjda med sina biltema bromsdetaljer, och då sitter dom på en stor tung bil.

hlj
Erfaren

Inlägg av hlj »

Jo jag håller med ovanstående gällande biltema. Har bara bra erfarenheter både från bromsdetaljer, olja(motorolja o automalådeolja), färg, vax(både båt o bil) osv.. man kan säga att jag gillar butiken och till och med frun trivs ju där nu med alla hemgrejer och barnen gillar cyklarna ;-)
Men frågan var om nån vet om belägg och skivor passar till en mondeo 2.0 -06?
Var in på biltema i helgen men det var slut på både skivor o belägg så bevisligen går de åt men jag fick ju aldrig möjlighet att kolla o mäta beläggen som är väl största frågetecknet?

Så är det nån som vet om de passar?

andy78
Veteran

Inlägg av andy78 »

hlj skrev:Jo jag håller med ovanstående gällande biltema. Har bara bra erfarenheter både från bromsdetaljer, olja(motorolja o automalådeolja), färg, vax(både båt o bil) osv.. man kan säga att jag gillar butiken och till och med frun trivs ju där nu med alla hemgrejer och barnen gillar cyklarna ;-)
Men frågan var om nån vet om belägg och skivor passar till en mondeo 2.0 -06?
Var in på biltema i helgen men det var slut på både skivor o belägg så bevisligen går de åt men jag fick ju aldrig möjlighet att kolla o mäta beläggen som är väl största frågetecknet?

Så är det nån som vet om de passar?

Eftesom sista modellen är mondeo 2 från 00 och du har en 06 så är jag 98 % säker att det inte passar.

Eftersom din modell inte ens finns med så är mitt svar nej , dom kommer nog inte passa.

hlj
Erfaren

Inlägg av hlj »

Skivorna är för mk3 från 00.10 så de passar nog men det är beläggen som är frågan. Ståre ju mk2 men år från 01 så det är lite tvetydigt.... Jag får väl svänga förbi och mäta nästa gång man passerar om ingen har några idéer eller nån som testat..

andy78
Veteran

Inlägg av andy78 »

hlj skrev:Skivorna är för mk3 från 00.10 så de passar nog men det är beläggen som är frågan. Ståre ju mk2 men år från 01 så det är lite tvetydigt.... Jag får väl svänga förbi och mäta nästa gång man passerar om ingen har några idéer eller nån som testat..

Gå in på mekonomen och slå på en 01 och jämför artikelnumrena på deras sida, med respektive del till din bil då får du åtmisntone reda på om dom passar.

sivan
Erfaren
Namn: Magnus t
Kör: Ford Fiesta 2010

Inlägg av sivan »

hlj kom du fram till något?

hlj
Erfaren

Inlägg av hlj »

Har inte passerat biltema än.. Ev i mitten på juli kan jag kolla. Har närmaste biltema 15 mil bort. Återkommer när jag kollat upp det!

Skriv svar