Eluppvärmd framruta

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Torbhe
Nybörjare
Namn: Torbjörn Hellgren
Kör: Mondeo HGV -02

Eluppvärmd framruta

Inlägg av Torbhe »

Äntligen Oktober och man får använda den superba uppfinningen, eluppvärmd framruta. Verkligen bra om det inte vore för det där ca. en decimeter breda fältet mitt framför förarplatsen där inte elslingorna funkar!
Ngn som upplever samma problem och ev. vet hur man avhjälper? Ngt man kan göra själv?

lanneman
Erfaren
Namn: Jan Landstedt
Kör: Mondeo 4x4 Si kombicoupé -95, Mondeo 4x4 clx kombi -95, Mondeo RS kombi.

framruta

Inlägg av lanneman »

Jag hade samma problem ifjol, en decimeter mitt i synfältet som ej funkade. Nu funkar bara den högra halvan av rutan. Jag kollade två elanslutningar i nerkant rutan när jag bytte kupéfilter och dom verkade ok, vet ej om det finns nåra fler elanlutningar.

Användarvisningsbild
Robban_e
Veteran
Namn: Robert Eskilson
Kör: Ford Mondeo Titanium S-08. Audi a4 1.8ts STCC. Ford Mondeo ST220-04, BMW 328iM Touring-97, BMW 530IA-93, BMW 523i-96, BMW 525IA-95, Volkswagen Golf VR6-93, Volkswagen Golf CL-86
Kontakt:

Inlägg av Robban_e »

Har nog 2 decimeter framför som inte funkar, och det är ju rätt störande!!

tbar
Erfaren
Namn: Thomas Barnå´
Kör: Mondeo hgv -94

Inlägg av tbar »

Tja,
Den här funktionen har sakta ruttnat bort på min -94. Har nu kanske två slingor som fungerar...

Får väl hoppas på ett rejält stenskott i vinter...

Blaser_R93

Inlägg av Blaser_R93 »

Precis samma sak för mig,fast min ruta är bara 4 mån gammal

ljonasl

Inlägg av ljonasl »

Jag vill inte strö salt i såren (jo förresten, det vill jag) men min ruta funkar 100% :p
Nä skämt åsido, det är väl precis som med bakrutan att trådarna har en tendens att bränna av. Något man får räkna med tyvärr. Men inte efter 4 månader! Reklamation!

Torbhe
Nybörjare
Namn: Torbjörn Hellgren
Kör: Mondeo HGV -02

Inlägg av Torbhe »

ljonasl skrev:Jag vill inte strö salt i såren (jo förresten, det vill jag) men min ruta funkar 100% :p
Nä skämt åsido, det är väl precis som med bakrutan att trådarna har en tendens att bränna av. Något man får räkna med tyvärr. Men inte efter 4 månader! Reklamation!
Sant! Men det vore intressant att veta hur trådarna hänger ihop? Är det ett antal fält a' 1 decimeter som är parallellkopplade, eller? En liten förhoppning kanske man haft på att det skulle vara dålig kontakt nånstans.

Blaser_R93

Inlägg av Blaser_R93 »

Jag tycker det märkliga är den 10cm långa remsa som alla pratar om även finns på min ruta.
Mvh

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske

Inlägg av Mullis »

Halva sidan funkar på min Mondeo -05a, spricka efter ett stenskott på passagerarsidan.

Fått ett stenskott nära mitt i synfältet, så de får väl bli ett rutbyte på den iallfall... :rolleyes:
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja då har man väl haft flyt med dom två tidigare mondeosarna (-93 &-94) där denna funktion och antal fungerande värmetrådar funkat allihopa,, och enligt dess kopplingschema är dessa värmetrådar vara uppdelade på två halvor med varsin säkring.

Men det vore intressant då flertalet varkar ha avbrott i mindre sektioner, hur dessa trådar inbördes är kopplade,, men iaf med lite lödkunskap borde även dessa kunna strömsättas under förutsättning då att inte dess krets är bruten.

Har själv denna braiga pryl på nuvarande Ghia Galaxyn men ännu inte hunnit pröva densamma.

Skriv svar