st220 - 04 startproblem

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
jjugga
Erfaren
Namn: Jörgen
Kör: mondeo st220 - 04

st220 - 04 startproblem

Inlägg av jjugga »

Hej

Undrar om det finns någon annan som har liknande "symptom" som jag.

När jag ska starta min bil så är den svårstartad på första försöket. Men om jag avbryter och vrider om nyckeln en andra gång går den alltid igång direkt. Det är inte alltid den är så "seg" på första försöket, men rätt ofta.
Kan det vara så enkelt som batteriet som är lite kasst elller dåliga tändstift?

i övrigt går bilen helt kanon och allt är frid och fröjd nu.
Hade problem med bakluckan, men det var en liten gugghjuls historia i baklåset. ;)

jjugga
Erfaren

Inlägg av jjugga »

Ingen som har liknande problem?

Wombat

Inlägg av Wombat »

Har också en ST220 04, upplever precis samma sak, inte alltid, men tillräckligt ofta för att vara irriterande är bilen ibland svårtstartad på första försöket.

Har under tiden jag haft problemen bytt batteri och tändstift utan att det gjorde någon skillnad.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Vet att i något fall tidigare var det fel på bränsletrycksregulartorn som kunde ge dessa fenomen och att det då tar en extra stunde innan pumpen hunnit bygga upp tillräckligt bränsletryck, men pröva med att slå till och från tändningen några gånger så att pumpen får jobba ett par gånger och se om den startar då på en gång?

jjugga
Erfaren

Inlägg av jjugga »

Tack för det svaret! Ska genas prova det. Läste att på mondeo, dock äldre, att man skulle hålla in gaspedalen en stund efter att man stängt av bilen. Kan det ha med det att göra? Stod här på forumet..

n-gatan
Veteran
Namn: Patrik Häggström
Kör: mondeo

Inlägg av n-gatan »

Det låter som volvon jag hadde för längesedan , det var visst nån backventil på bränsleledningen som var trött

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske

Inlägg av Mullis »

jjugga skrev:Tack för det svaret! Ska genas prova det. Läste att på mondeo, dock äldre, att man skulle hålla in gaspedalen en stund efter att man stängt av bilen. Kan det ha med det att göra? Stod här på forumet..
Det gäller bara med 2.0i motorn. Bygger ett vakumtryck i insuget...
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

uttter

Inlägg av uttter »

På tjejens farsas Hyundai sonata är det precis så. Vet inte vad som är fel tyvärr. Dock startar den inte alls på första försöket utan man måste vrida sedan vrida tillbaka och sedan starta direkt.

Dom hade lämnat in den på lagning och efter en månad utan livstecken ringde hennes pappa och frågade vart bilen hade tagit vägen. Han fick till svar att dom inte fått igång den än så dom hade inte kunnat göra någonting.... Superkul!

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske

Inlägg av Mullis »

uttter skrev:På tjejens farsas Hyundai sonata är det precis så. Vet inte vad som är fel tyvärr. Dock startar den inte alls på första försöket utan man måste vrida sedan vrida tillbaka och sedan starta direkt.

Dom hade lämnat in den på lagning och efter en månad utan livstecken ringde hennes pappa och frågade vart bilen hade tagit vägen. Han fick till svar att dom inte fått igång den än så dom hade inte kunnat göra någonting.... Superkul!
Frågan är om de gjort som svärfar din gjorde eller om de bara försökt starta på första försöket.

Nötter på verkstaden eller? :rolleyes:
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

Användarvisningsbild
Brock
Nybörjare
Namn: Jocke
Kör: Ford Mondeo ST220

Inlägg av Brock »

Gammal gammal tråd men dock så intressant för jag har exakt samma på min ST220! Den ska dock på felsökning på grund av att motorlampan börjat lysa (utan anledning då den går skitfint) så man kanske får ett svar på detta problem då med!
When life feeds you lemons, just say fuck the lemons and bail!

unclebans
Veteran
Namn: Ban T.
Kör: Mondeo 2001

Inlägg av unclebans »

Ibland kan det vara läckande injektorer som gör att bensinen rinner tillbaks en bit i slangen, varför man får lite svårstartade bilar.

Skriv svar