Galaxy 2.0 värmeproblem

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Shellan
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jan 03, 2010 6:55 pm
Namn: Steven Hellan
Kör: Galaxy 2.0
Ort: Järpen

Galaxy 2.0 värmeproblem

Inlägg av Shellan »

Hej!

Efter att haft problem med värmen i min Galaxy 2.0 (svag värme, tempmätare gick inte upp helt) har jag nu bytt termostat. Men nu vill inte tempmätarnålen röra sig alls, den ligger konstant i botten! Värme kommer, men inte så mycket som man kan förvänta sig. Idéer någon? Vore bra om man kunde bli pekad i rätt riktning innan man börjar slita och rycka...

Mvh S
... som för övrigt också kan klaga på sin Golf, digital-Tv antenn och dator. Varför vill inget funka i kylan? ...

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Dessa brukar normalt inte vara så svåra att lufta ur ordenkligt, där det vanliga brukar räcka med motorn på tomgång och full värme på och även med det bakre elementet igång.

Och bytte nyligen med termostat på en sådan bil med liknande fenomen, där som termostaten satt felvänd på!
Alltså skall fjäderdelen på termostaten peka in mot motorn, annars fungerar den inte alls bra,, vidare så är dessa givare ("sändare" på fordspråk) för visarnålen en förbrukningsvara som med på denna bytes. Den givare sitter nertill på termostathuset.

Användarvisningsbild
2stroke
Veteran
Inlägg: 601
Blev medlem: mån jun 21, 2004 10:00 am
Namn: Kalle A.
Kör: VW & FORD
Ort: Gällivare/Malmberget

Inlägg av 2stroke »

Shellan skrev:Efter att haft problem med värmen i min Galaxy 2,0 (svag värme, tempmätare gick inte upp helt) har jag nu bytt termostat.
Men nu vill inte tempmätarnålen röra sig alls, den ligger konstant i botten !
Värme kommer, men inte så mycket som man kan förvänta sig.
Idéer någon ?
Vore bra om man kunde bli pekad i rätt riktning innan man börjar slita och rycka...

Mvh / S
Jag vill bara poängtera att det finns en uppsjö utav olika termostater ( gradtal ) till denna motor !
92 grader är det du skall använda och inget annat.

Ställ bilen i ett så kraftigt uppförslut som möjligt och låt bilen stå på tomgång med öppet lock ända tills kyllfläkten startar.

Se hela tiden till att efter fylla systemet allteftersom nivån sjunker undan då luften kommer ut.
Kläm/Mjölka med händerna kraftigt på de grova slangarna som går till/från huvud kylaren.
BÅDA slangarna skall vara så varma att de inte går at hålla i utan handskar !

Peter H skrev:Dessa motorer brukar normalt inte vara så svåra att lufta ur ordenkligt,
där det vanliga brukar räcka med motorn på tomgång och full värme på och även med det bakre elementet igång.

Jag bytte nyligen termostat på en sådan bil med liknande fenomen.
Felet var att termostaten satt felvänd !
Alltså skall fjäderdelen på termostaten peka in mot motorn, annars fungerar det inte alls bra !
Precis !

Dessutom så har termostaten en stansad liten "pil" på sig..
Denna pil skall indikera i vilken riktning termostaten skall placeras i förhållande till de olika slangarnas inkommande
anslutningar i vattenpumpen för att inte störa vatten flödet.
Denna pil skall placeras så att den pekar rakt upp mot 1'ans cylinder !
:racesmile Focus 2,0 Kombi ( 1999 ) SÅLD ! ( Sept. 2008 - Sept. 2014 )

:racesmile Escort RS Kombi 1,8 Turbo Intercooler ( 1994 ) SÅLD ! ( Nov 2001 - Sept 2008 ) :weeping:

ankan

Inlägg av ankan »

Jag har samma problem med låg värme och lågt tempvisarutslag, på min Galaxy 2.0 1996.

Så råden här verkar ju vara vad jag behöver, men jag skulle bara vilja veta om de gäller 1996 års Galaxy 2.0 (Mk1) samt om givar- och termostatbytena är lätta att utföra (inte tar timmar)?

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det låter klart som just termostaten inte fungerar som den skall i din bil och är med rätt låätt att byta som inte bör ta mer än max en timme att fixa själv. Med avluftning osv där man lossar termostathuset där på sidan av topplocket på högersidan med dom tre torx skruvarna som tätas med en O-ring.

Så sitter själva termostaten sedan med en klämfjäder/clips så är det sedan bara att byta termostat och känns det osäkert är det klart rekommenderat att skaffa en passande reparationshand bok. Där tex Biltema har en sådan för 260:-, där dte kring tex termostatbytet beskriver detta bra med mycket bilder.

ankan

Inlägg av ankan »

Tack så mycket för tipsen! Ska nog skaffa en reparationsbok och försöka fixa det.

Skriv svar