Motorhuvslåset fryser!

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
AnRo
Nybörjare
Namn: Andreas Rosenblad
Kör: S-Max

Motorhuvslåset fryser!

Inlägg av AnRo »

Hej!

Min första vinter med en nyligen inköpt beg s-max och gissa om man blir förvånad då det är dags att fylla på spolarvätska och motorhuven inte går att öppna.
Kontaktar min närmaste Ford-verkstad och får reda på att det krävs ett vajerbyte för att låset ska fungera vintertid á 1500kr :-(. Får också reda på att det är ett relativt vanligt bekymmer på S-Max. Kontaktar Ford direkt för att se om det kanske kan bli en "good-will" sak av det hela men får reda på att Ford inte ger någon "good-will", företags policy! Suuuuuuuuuuurt...

Någon mer än jag som stött på det problem eller kanske har ngt bra tips hur enklare åtgärdar det, förutom varmgarage? :-)

/AnRO

Fiesta

Inlägg av Fiesta »

Surt svar från Ford...

Dålig stil att inte hjälpa till när det tydligen är ett välkänt problem på den bilen. Det är ju allvarligt att inte kunna öppna motorhuven (på Saab är det klassat som ett ALLVARLIGT FEL att inte kunna öppna huven på en Saab).
Hade jag varit i dina kläder, så hade jag stått på mig mer när jag kontaktar Ford nästa gång igen.

Hur gammal är bilen ?

/Mats

AnRo
Nybörjare

Inlägg av AnRo »

Det är en -07:a.

Stod på mig ganska bra men tjejen på kundtjänst var stenhård. Kanske skulle gått högre i hierarkin (stavas det så???)

/A

Fiesta

Inlägg av Fiesta »

-07 ?... Då är det ju en NY bil och man bör ju förvänta sig hjälp av Fordverkstaden...
1500:- låter som ocker i mina öron för en ny wire !

Sorry, jag har inga kontakter så jag kan hjälpa dig, men jag säger bara lycka till och stå på dig igen när du kontaktar Ford högre upp i hierarkin (ja, det stavas så) ;)

/Mats

Svennas
Veteran
Namn: Danne S
Kör: Kuga PHEV

Inlägg av Svennas »

Fiesta skrev:-07 ?... Då är det ju en NY bil och man bör ju förvänta sig hjälp av Fordverkstaden...
1500:- låter som ocker i mina öron för en ny wire !

Sorry, jag har inga kontakter så jag kan hjälpa dig, men jag säger bara lycka till och stå på dig igen när du kontaktar Ford högre upp i hierarkin (ja, det stavas så) ;)

/Mats
Vajern kostar ca 400:- och det är 1,3 tim arbete att byta enligt listan så priset stämmer nog ganska bra.

Just nu så är vajrarna dessutom restade (och har varit sen oktober) så nåt trubbel med dom är det nog...... Det är skitdåligt helt enkelt.

S-max
Erfaren
Namn: Robert L
Kör: VW Passat Alltrack, Focus 1,6 Trend kombi -02

Inlägg av S-max »

Även jag har fått byta vajer då den rostat(!!) av....

Frost220
Erfaren
Namn: Per Karlsson
Kör: Ford S-max 2.0 tdci 2008 - igen

Inlägg av Frost220 »

Min fryser också (har en 07:a) när det är mer än 7 minus, men efter fem minuter i tvätthallen släpper den.

Skitdåligt bemötande från Ford, pinsamt!

AnRo
Nybörjare

Inlägg av AnRo »

Nu är äntligen vajern utbytt. Kommer att kontakta Ford igen för att ta en ny vända med dem. Anledningen till att vajern rostade var en ren konstruktionsmiss. Den nya vajern är givetvis omkonstruerad för att motverka detta... Har definitivt ingen lust att betala för deras konstruktionsmisstag!

Återkommer i ärendet...

/Andreas

Fiesta

Inlägg av Fiesta »

Det gör du rätt i Andreas ! :)

På dom bara... ;)

S-max
Erfaren
Namn: Robert L
Kör: VW Passat Alltrack, Focus 1,6 Trend kombi -02

Inlägg av S-max »

AnRo skrev:Nu är äntligen vajern utbytt. Kommer att kontakta Ford igen för att ta en ny vända med dem. Anledningen till att vajern rostade var en ren konstruktionsmiss. Den nya vajern är givetvis omkonstruerad för att motverka detta... Har definitivt ingen lust att betala för deras konstruktionsmisstag!

Återkommer i ärendet...

/Andreas

Bra att du försöker.. jag har varit i kontakt med Ford i Göteborg men det var blankt nej...

Skriv svar