Färddator Mondeo -02

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Klang

Färddator Mondeo -02

Inlägg av Klang »

Hej,
Mitt första inlägg här på forumet så tänkte presentera mig lite.. (Om du inte bryr dig kan du hoppa till frågan nedan..)
Heter Andre Klang, har ett stort MC-intresse. Speciellt för gamla 70-talare.. och har ett mycket litet bilintresse, dock lite roligare nu när man har en fin bil :)
Jag hämtade min Mondeo -02 (uttagen -01) HGV igår.. Första bilen jag själv valt ut osv,,

Min fråga:
Det finns ingen färddator, eller rättare sagt "info"-knappen på blinkers-spaken saknas.. Tror ni de räcker att man bytar den spaken till en annan med knappen?
Jag tror nämligen att alla bilar egentligen har samma utrustning (i viss mån), men de tar bort knapparna till det..
Displayen finns där och man kan se "fälten" som kan tändas, så det är iaf samma display. För tillfället visas endast ute-tempen där..

En annan liten fråga: Om man kollar hos transportstyrelsen så står de "Ford BWY MONDEO". Vad betyder Bwy??

// Andre Klang

Tags:

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Hej och välkommen!

Jo det stämmer i vissa fall att viss grund utrustning finns men som tex farthållare om inte sådan finns i original är det där inte bara att stoppa dit en manöverspak, för där fattas bland annat servermotor vid gaspjället som jag själv hade funderingar att efter utrusta en tigigare snikmodell (Style) av en mondeo -99 men gav upp rätt fort med detta då det fattades för mycket prylar, likaså var det med antispinnfunktionen på den bilen,,,

Däremot så med denna modell saknades den steglösa intervall funktionanen för torkarna fram och där var det bara till att byta ut själva rattspaken till en med steglös funktion så hade man där genast uppgraderat detta snabbt och lätt.

Så visst det finns viss möjlighet att det med din bil är fördraget så pass att alla eller merparten av funktionerna kan finnas med färdatorn, även där som notis kikade jag för egen del bakom den vanliga klockan i 99: an som i lyxigare modeller har samma plats för dess färddator, även till bara klockan satt ett kontaktstycke med 13-14 kablar som även där borde haft en hel del fördraget med andra ord för detta.

Men till din bil igen,, har liknande problem med galaxyn (Ghia -02) som jag med har bekymmer med att få igång just färddatorn, som enligt försäljaren var ur funktion och efter att instrumentet bytts ut (pga trasig hastighetsmätare), forskar nu i om det nu monterats en "snikigare" instrument som i så fall skulle stärka även i ditt fall att om det nu sitter ett enklare instrumenthus i din.
Även i min display har jag den vanliga utetemperaturen och varningsfunktionerna i dess färd datorfönster, men inte minsta reaktion till att aktivera färddatorn,, men återkom gärna hur det går för dig så gör jag densamma, där jag med serienumret på egna instrumenthuset skall utröna om det skiljer något mellan dessa och dom olika utrustnsingsnivåerna.

Med dessa "koder" har jag ingen mer aning om än att densamma stod det för samtliga tidigare mondeosarna med "koden" BNP, om detta är en intern modell kod eller något,, kanske någon annan som hra en förklaring på detta?

Klang

Inlägg av Klang »

Har nu gjort det första "ingreppet"..
Har haft "blinkers-spaken" av och mappat upp vad de 10 stiften i kontakten gör.
Men det är ett stift som jag inte lyckats med, gissar att det är till "Info-knappen" som min spak saknar. Frågan är bara om det ska bli plus eller minus på stift 10.
För att "skicka" plus borde det vara stift 2 & 10, som ska kopplas. Och om den ska ha minus borde det vara 5-10.

Här är listan: (stiften är numrerade i kontakten)
H Blinkers: stift 2-3
V Blinkers: stift 2-1
Ljustuta: stift 6-7 & 8-9
helljus: stift 8-9
Blinkers högtalare: stift 4 & 5. (Den som gör klickandet..)
Infoknapp: 5-10 [edit]
( - betyder att spaken kopplar ihopa dem)

EDIT: Har hittat lite smådelar på andra forum. stift 5-10 ska visst vara till infoknappen. Har man INTE rätt mätarkluster så hörs ett litet "beep" varje gång man trycker på knappen. Och tyvärr så kan jag berätta att det stämmer.. Har testat att brygga de två och mycket riktigt så hör jag ett litet beep.
För er som vill testa så är det sjukt lätt att ta av spaken:
steg 1: på plastkåpan runt styrstången finns en skarv. Tryck med tummen rakt i sidled precis över den skarven NÄRMAST ratten. då ploppar den upp som en lucka.

steg 2: det finns en liten spärr uppe på spak-huset, tryck in den så ploppar spaken upp, dra ut kontakten..

Det tar bokstavligen en minut.. (har gjort det 4 gånger idag..)

Sarvemyr
Nybörjare
Namn: Sonny Sarvemyr
Kör: Mondeo MK3

Inlägg av Sarvemyr »

Hejsan
Håller själv precis på och eftermontera färddator, jag bytte spaken och kombiinstrumenyet och nu funkar det jätte bra, tyvär så fick jag ett instrumen till en bil som har antisladd och lampan lyser hela tiden. Men färddatorn funkar kanon
Sonny

Sarvemyr
Nybörjare
Namn: Sonny Sarvemyr
Kör: Mondeo MK3

Inlägg av Sarvemyr »

Glömde säga att det är en mondeo 02

Skriv svar