Två frågor; Dieselvärmare och xenon.

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Peter_M
Erfaren
Namn: Peter M
Kör: Fiesta & S-max

Två frågor; Dieselvärmare och xenon.

Inlägg av Peter_M »

När det nu äntligen går att beställa S-maxen har jag två frågor om extrautrustning till bilen.

Jag vill ha bra helljus på bilen i.o.m. att jag kommer köra mycket i norrlands inland under mörka höst- och vinterkvällar. Jag beställer bi-xenon till bilen och hörde att det går att komplettera helljuset genom att konvertera befintlig H7-lampa till xenon (c:a 3000 kr). Någon som har erfarenhet av detta och kan säga om det ersätter en uppsättning extraljus?

Vidare hörde jag att det går att komplettera dieselvärmaren med en funktion så att den går att fjärrstyra via mobiltelefon (c:a 6500 kr). Erfarenheter av detta?

Lev väl!

/Peter

stratix
Nybörjare
Namn: HenkeH
Kör: Galaxy 98 2,3

Inlägg av stratix »

Nu har ju inte jag en S-Max men har lite erfarenhet av eftermonterat Xenon.

Du har beställt bi-xenon till bilen och du frågar om det går att byta ut befintlig H7 till xenon. Har du dubbla helljus?

Jag har H7 på halvljus samt H1 på helljuset på min gamla Passat och där har jag bytt halvljuset till Xenon (35W kit). Inget problem att montera ett sådant om man inte har någon exotiskt infästning av lampan. Kittet kopplar in sig i kontakten till lampan och man får tänka på att det går ett kablage från lampan som sedan skall gå in i ballasten/högspänningsdelen som visserligen har kontakter. Polarns BMW hade en specialvariant och där fick jag köpa till ett nytt fäste av denna anledning.

Ljuset är väl bättre, framförallt lite mera vitt (valde 4300K). Vägskyltar (reflexen i dem) lyser upp på ett helt annat sätt och visst är det mer ljus är standardlampan.

Till Galaxyn har jag beställt Bi-Xenon då den kör H4.

Mina Kit kostade under 1000:- så vad du får mer för 3000:- vet jag inte. Kanske något känt märke och bättre kvalité men det mesta kommer troligtvis från samma ställe!

Till sist så får man väl inte ha detta på halvljus om man inte har nivåreglering, tror att det har att göra med bländningsrisken när man har ljuset felinställt.
Bilagor
ViewImage.jpg

Mr.R
Legend
Namn: IM
Kör: ford

Inlägg av Mr.R »

Bi-xenon är hell och halvhljus. Ang. värmare ,vad är det du vill veta?
Peter_M skrev:När det nu äntligen går att beställa S-maxen har jag två frågor om extrautrustning till bilen.

Jag vill ha bra helljus på bilen i.o.m. att jag kommer köra mycket i norrlands inland under mörka höst- och vinterkvällar. Jag beställer bi-xenon till bilen och hörde att det går att komplettera helljuset genom att konvertera befintlig H7-lampa till xenon (c:a 3000 kr). Någon som har erfarenhet av detta och kan säga om det ersätter en uppsättning extraljus?

Vidare hörde jag att det går att komplettera dieselvärmaren med en funktion så att den går att fjärrstyra via mobiltelefon (c:a 6500 kr). Erfarenheter av detta?

Lev väl!

/Peter

humpeh
Erfaren
Namn: Tomas B
Kör: S-max-10 Phanter black, 140 tdci mps, Business

Inlägg av humpeh »

Mr.R skrev:Bi-xenon är hell och halvhljus. Ang. värmare ,vad är det du vill veta?
Jaha är det xenon på båda???
Hmm trodde det bara var på halven.
Har fjärr till min värmare på min Audi råsmidigt, synd att S-maxen inte har det.

//Tomas

Mr.R
Legend
Namn: IM
Kör: ford

Inlägg av Mr.R »

Om det är Webasto värmare så ska det gå att montera fjärr.

humpeh
Erfaren
Namn: Tomas B
Kör: S-max-10 Phanter black, 140 tdci mps, Business

Inlägg av humpeh »

Mr.R skrev:Om det är Webasto värmare så ska det gå att montera fjärr.
Har ingen aning vad det sitter för märke i s-max,,,,kanske nån annan vet?
Vore schysst med en fjärr.

klp
Erfaren
Namn: Patrik Käll
Kör: S-Max -10 och Mondeo -02

Inlägg av klp »

Peter, hur har det gått med detta?
Har du kompletterat värmaren (Webasto) med fjärrstart?
Vad kostade det isåfall?

Kollade med KG Knutsson om detta och de visste inget om det eftersom man tydligen behöver programmera om bilen via CAN-busen...

Användarvisningsbild
looser
Nybörjare
Namn: Patrik Söderberg
Kör: Saab 92 + S-max -11
Kontakt:

Inlägg av looser »

Bi-xenon är inte Xenon på hel+halvljus på min s-max -11. Helljuset är halogen. Xenonhalvljuset vinklas upp en aning när helljuset aktiveras och hjälper helljuset lite. Jag har konverterat till 75 watts Xenon i helljusen och jävlar vad det lyser. Köpte mina grejer hos jonetrading.se.
Lycka till.
Mvh Patrik

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

looser skrev:Bi-xenon är inte Xenon på hel+halvljus på min s-max -11. Helljuset är halogen. Xenonhalvljuset vinklas upp en aning när helljuset aktiveras och hjälper helljuset lite. Jag har konverterat till 75 watts Xenon i helljusen och jävlar vad det lyser. Köpte mina grejer hos jonetrading.se.
Lycka till.
Mvh Patrik
Väl talat! detta missuppfattas ofta.. om det vinklas upp eller om den "fäller bort" en sköld innanför projektorn låter vi vara osagt, men som du säger här så har helljuset en helt vanlig halogenlampa

randal
Veteran
Namn: Rickard Lindfors
Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, S-max tdci 10

Inlägg av randal »

looser skrev:Bi-xenon är inte Xenon på hel+halvljus på min s-max -11. Helljuset är halogen. Xenonhalvljuset vinklas upp en aning när helljuset aktiveras och hjälper helljuset lite. Jag har konverterat till 75 watts Xenon i helljusen och jävlar vad det lyser. Köpte mina grejer hos jonetrading.se.
Lycka till.
Mvh Patrik
Hur tycker du det fungerar med 75watt xenon? Tar de lång tid att tända till full styrka?

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

randal skrev:Hur tycker du det fungerar med 75watt xenon? Tar de lång tid att tända till full styrka?

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk
tror inte det tar längre tid än en vanlig original halvljuslampa..

Användarvisningsbild
looser
Nybörjare
Namn: Patrik Söderberg
Kör: Saab 92 + S-max -11
Kontakt:

Inlägg av looser »

Funkar kanon, som sagt tar inte längre tid än annan Xenon./ Patrik

senz
Nybörjare
Namn: Dennis
Kör: Ford Focus TDCI 1.6 -08

kanske en lösning

Inlägg av senz »

Hej,

googlade lite och hittade denna plugin som ska vara relativt enkelt att installera för att kunna få fjärrstart på värmaren (eberspächer)

http://www.autoplugin.de/en/ford_focus_ ... _kuga.html

någon som provat?

Skriv svar