Kärvande bromsok bak Mondeo ST220

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Användarvisningsbild
V6-mannen
Veteran
Inlägg: 494
Blev medlem: lör apr 16, 2005 10:00 am
Namn: Janne M
Kör: ST220
Ort: Göteborg

Kärvande bromsok bak Mondeo ST220

Inlägg av V6-mannen »

Frågan har disskuterats många gånger men jag tänkte ta upp den igen.
Har bytt till sommarhjul nyligen och passade då på att smörja upp handbromsarmarna på bakoken.
Det fastnar ju väldigt lätt smuts här vilket gör att handbromsarmen inte går tillbaka som den skall.
Min bil är från 2003 och höger bakok har aldrig bytts. Efter lite 5-56 så funkar detta ok perfekt.
Vänster bakok bytte jag för 2-3 år sedan och det kärvar redan.
Det gick att smörja upp armen någorlunda, den går tillbaka bra när wiren är avhängd men så fort man kopplar på wiren igen så går armen inte tillbaka helt.

Misstänker därför att det är wiren som behöver smörjas någonstans.
Är det ide att lossa den och smörja upp den eller är det bättre att köpa ny?
Är den lätt att ta av? Delbar vänster-högersida? Dyr?

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6320
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Prövade att smörja upp ena handbroms vajern på min Mondeo, men slutade med att jag köpte en ny. De är delade, bara att lätta ner en värmesköld nänstans (var ett tag sen jag gjorde detta) strax bakom handbromsen..

Vad jag fattat det som är att visst kärvar armen på oken, men en kraftigare fjäder borde väl lösa problemet?
Har inte tittat mer på mina bak, men funderar på att fixa hem en renoveringssats till båda bak, se om det hjälper innan man byter..

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
Lemon
Legend
Inlägg: 2479
Blev medlem: tis apr 20, 2004 4:54 pm
Namn: Alexander Palmgren
Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut
Ort: Uppsala

Inlägg av Lemon »

Böt ett OK i bak på min st220-04.

Spelar ingen roll om du smörjer armen, det är inuti oket det rostar, en jobbarkompis har lyckats få isär 2 såna och slipat av en axel inuti oket som har med handbromsen att göra. det var lite småpill.

Det du kan göra är att haka av handbromswiren från oket och testa om armen går tillbaka då vet du vad som är fel.

Att oken kärvar är EXTREMT vanligt på mondeo MKIII.

Jag köpte mitt på MECA kostade 1500kr med lite rabatt.

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Inlägg: 1401
Blev medlem: mån jun 07, 2004 10:00 am
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske
Ort: Brunnbäck

Inlägg av Mullis »

Smörj inte upp varjarna, köp nya. Gjorde så på min när jag trodde att armarna på oken var felet, men det var vajrarna. Står att de ska vara olika långa men det är fel fick lika långa och de passade perfekt...
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10117
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nu senast byggde jag fast extra returfjädrar på oken (Biltemas avgasfjädrar till MC). Det hjälper lite, även ett aningen kärvande ok går tillbaka då men det måste vara hyfsat fräscht för att funka.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
V6-mannen
Veteran
Inlägg: 494
Blev medlem: lör apr 16, 2005 10:00 am
Namn: Janne M
Kör: ST220
Ort: Göteborg

Inlägg av V6-mannen »

I mitt fall är det nog wiren som spökar eftersom armen går tillbaka då wiren är avhängd.
Det verkar som vänster sida krånglar mer än höger eftersom det inte var så länge sedan jag bytte detta ok.
En starkare fjäder hade nog gjort susen men jag skall testa och bytta wiren på vänster sida först.

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Inlägg: 1401
Blev medlem: mån jun 07, 2004 10:00 am
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske
Ort: Brunnbäck

Inlägg av Mullis »

Byt båda, så slipper du byta på höger sida senare...
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

Användarvisningsbild
V6-mannen
Veteran
Inlägg: 494
Blev medlem: lör apr 16, 2005 10:00 am
Namn: Janne M
Kör: ST220
Ort: Göteborg

Inlägg av V6-mannen »

Oki skall göra det på semestern.
Har nu några gånger senaste veckan lagt mig
vid bakhjulet och sprayat lite 5-56 runt handbromsarmen,
precis in mot okets tätning.
Och det funkar bättre o bättre.

carlitoh
Nybörjare
Inlägg: 10
Blev medlem: tis mar 22, 2011 5:22 pm
Namn: Carl H
Kör: mondeo st220
Ort: västerås

Inlägg av carlitoh »

hur gick det?

jag har samma fel vilket gav underkänt på besiktningen, på min mondeo. handbromsen tar ingenting på höger sida. den kärvade förrut efter jag hade använt den så fjädern är fortfarande helt spänd men nåt har väl slitits ut.

jag fattar inte hur det funkar, för vanliga bromsvärdena bak var det inget fel på och det går väl på samma system?

är som ni kanske märker inget mekarproffs. tror ni man vågar ge sig på att byta vajrarna själv? om nu det löser saken vore det ju onödigt att lämna in den och då byter dom väl ok och grejer som går loss på flera tusen ev i onödan.

MrEko
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: tor feb 24, 2011 9:28 pm
Namn: Filip M
Kör: ST220
Ort: Enköping

Inlägg av MrEko »

carlitoh, jag är ingen expert men om armarna rör sig bra så kan väl bromsbeläggen vara slut, då parkeringsbromsen går på samma system som färdbromsen. Kolla om armarna rör sig bra, om de gör det så borde det vara bromsbeläggen som ska bytas

Har lite problem jag med, tänkte det var onödigt att starta ny tråd så lånar denna lite! Kan man justera vajrarna på st220? På höger sida så tar den ingenting men armen verkar röra sig bra. Hur spänner man vajrarna?

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Inlägg: 1401
Blev medlem: mån jun 07, 2004 10:00 am
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske
Ort: Brunnbäck

Inlägg av Mullis »

Helt klart vågar ni byta vajrar själv. Nu är det så jag har en diesel på min Mondeo, men det fungerar på ungefär samma sätt.

Ungefär där katalysatorn sitter finns handbromsspaken, skruva loss värmeskyddet ovanför och flytta det framåt eller bakåt så kommer ni åt att byta samt spänna handbromsen.
Hela kalaset tar ca 1-4 timmar att byta och är då inte krångligt.
Gäller bara hissa upp bilen både fram som bak så man kommer åt, givetvis är en billyft att föredra.
Nackdelen om det är en ramplyft med en stor kolv i mitten...
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

Användarvisningsbild
V6-mannen
Veteran
Inlägg: 494
Blev medlem: lör apr 16, 2005 10:00 am
Namn: Janne M
Kör: ST220
Ort: Göteborg

Inlägg av V6-mannen »

Nu har jag fått krångel igen med vänster handbroms.
Har hakat av wiren och det är armen som går trögt och ej heller tillbaka.
Har lyckats fixa detta förut med 5-56 och lite juckande, nu verkar det svårare.
Skall in o besiktiga snart så jag hoppas att lösa det utan för mycket jobb.
Finns det något knep eller trix som kan funka?
Något bättre än 5-56 ? Något specialverktyg? Värme?
Oket är ju bara några år så jag hoppas att det inte rostat inuti utan att
det går att fixa utifrån.

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo som redan framkommit i tråden så är det megavanligt att dessa rostar/kärvar fast invändigt. Där denna nu förmodligen är än mer rosthärjad invändigt att det inte går att lirka fart på´n igen.

Det som då i regfel gäller är endera med lite pillande att plocka isär oket för rengöring och slipning av tryckaxeln inuti, eller satsa på ett bättre begagnat från skroten till nytt bromsok.

randal
Veteran
Inlägg: 566
Blev medlem: fre jul 30, 2004 6:28 pm
Namn: Rickard Lindfors
Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, Fiesta tdci 10
Ort: Ljungsbro

Inlägg av randal »

Detta inlägg hjälper inte dig men jag kan bara konstatera att jag har precis samma problem med min Mondeo 01:a. Handbromsen används dagligen. Verkar som att det är mycket vanligt.

- Jag har bytt handbromsspak från den automatiska till den manuella. (den automatiska ersattes av manuell ca mitten av 2002) (2011)
- Bytt handbromswire:ar (2011)
- Bytt ok. (2008)
- Smörjt med 5-56/WD40 varje år
- Monterat extra fjäder på oken

Dessvärre hjälper inte detta. Oken kärvar ändå efter någon/några månader. Att oken kostar några tusen är inte så kul det heller när man vet att de inte håller mer än 2-3 år. Det skulle vara bra med några tips. Som det är nu har jag knappt någon handbroms förutom vid besiktning då jag har smörjt upp oken precis innan :-)

F.d Z3
Veteran
Inlägg: 104
Blev medlem: mån jun 11, 2007 9:13 am
Namn: Mats Landh
Kör: Mondeo hgv 2,0 -98
Ort: Göteborg

Inlägg av F.d Z3 »

Har gjort resan med galen handbroms. Slutade med ny spak och vajer. Jag köpte skivor, ok, belägg från tyskland. Frakt 250kr, prisläget med nya ok för 86 Euro, inget returkrav på gamla oken, gör att det är värt omvägen via tyskland.
Otroligt bra service från [url=http://www.lott.de/]http://www.lott.de/[/URL
Lott finns på ebay också om det är enklare. Bara bra erfarenheter.

Skriv svar