Kärvande bromsok bak Mondeo ST220

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo framkommer det verkligen att det är bromsok problem lönar det sig som sagt klart med nybyte och har med bara plus att säga om ebay speciellt den tyska och dess olika säljare.
Som alltid haft snabba leveranser till bråkdelen av priset här hemma.

F.d Z3
Veteran
Inlägg: 104
Blev medlem: mån jun 11, 2007 9:13 am
Namn: Mats Landh
Kör: Mondeo hgv 2,0 -98
Ort: Göteborg

Inlägg av F.d Z3 »

Glömde säga att jag köpte nya glidpinnar också. Ska bli skoj att se hur länge detta håller bromsarna igång. http://www.ebay.de/itm/FORD-MONDEO-3-BWY-Kombi-hinten-rechts-BREMSSATTEL-/310349779849?pt=DE_Autoteile&fits=Model%3AMondeo+III+Kombi&hash=item484249d389#ht_2727wt_1134 är ett ex på annons från Lott.de på ebay.

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Just ett par sådana ok och från det inköpsstället lät jag med byta på en sådan bil för några år sedan och fortfarande efter säkert 3000 mil fungar dessa som aldrig förr. Så det bör gå vägen även för dig med och smart med nya fräsch glidpinnar.

randal
Veteran
Inlägg: 566
Blev medlem: fre jul 30, 2004 6:28 pm
Namn: Rickard Lindfors
Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, Fiesta tdci 10
Ort: Ljungsbro

Inlägg av randal »

F.d Z3 skrev:Har gjort resan med galen handbroms. Slutade med ny spak och vajer. Jag köpte skivor, ok, belägg från tyskland. Frakt 250kr, prisläget med nya ok för 86 Euro, inget returkrav på gamla oken, gör att det är värt omvägen via tyskland.
Otroligt bra service från [url=http://www.lott.de/]http://www.lott.de/[/URL
Lott finns på ebay också om det är enklare. Bara bra erfarenheter.
Tack. Verkar vara bra priser. Blir nog en beställning :)

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Gör så du har absolut inget att förlora och bara göra en bra affär,,, har själv gjort minst 20-talet enbart positiva beställningar från tyska ebay, med snabba raka leveranser. :)

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Inlägg: 1401
Blev medlem: mån jun 07, 2004 10:00 am
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske
Ort: Brunnbäck

Inlägg av Mullis »

Såg tidigare att någon frågade om att värma upp handbromsarmen på oket, tror jag inte rekomenderar det. Sitter en gummitätning undersidan av den in i oket.
Något smörjfettmedel som kan sprutas in där imellan kan vara bra...

Nå, själv så fick man köpa sig ett nyrenoverat ok på höger bak, armen är fastrostad. Blir byte nästkomande vecka och besiktning så man får den rullanres innan sambon börjar jobba igen.

Vänstersidan har jag inte behövt smörjt upp senaste gångerna, funkar fin fint ännu... :D
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

Användarvisningsbild
V6-mannen
Veteran
Inlägg: 494
Blev medlem: lör apr 16, 2005 10:00 am
Namn: Janne M
Kör: ST220
Ort: Göteborg

Inlägg av V6-mannen »

Har nu dagligen i nästan 1vecka sprayat utifrån med 5-56,detta
Utan att ta bort oket. Har siktat med sugröret mot handbromsarmens
Tätning och samtidigt juckat armen fram o tillbaka.
Äntligen går den tillbaka av sig själv. Tror inte den kärvat på insidan utan tror
Mer på otäthet och smuts runt armens tätning.

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det är så det med brukar kunna börja med en något trasig packning eller tätning och sedan är det en tids fråga innan det blir allt kärvare.
Så med lite tur är det "bara" dom yttre detaljerna som kärvar och som man då bör kunna hålla vid liv ett tag till.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10112
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag vill bara påminna om extra/kraftigare returfjädrar också. Sätter man dit ett nytt ok är min erfarenhet att det funkar betydligt längre om man har mer returfjäder.

Anledningen är att man då ser till att armen verkligen rör sig över ett större område (den går tillbaka ordentligt), vilket gör att det är mindre risk för kärvning. Det gäller speciellt om man har den gamla handbromsspaken med automatjustering av vajrarna.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo denna variant med extra fjädrar är heller inte att förglömma som med positivt använt på andra modeller och liknande konstruktioner.

randal
Veteran
Inlägg: 566
Blev medlem: fre jul 30, 2004 6:28 pm
Namn: Rickard Lindfors
Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, Fiesta tdci 10
Ort: Ljungsbro

Inlägg av randal »

Har ni något tips på en fjäder som ni vet passar och var den går att köpa?

Användarvisningsbild
V6-mannen
Veteran
Inlägg: 494
Blev medlem: lör apr 16, 2005 10:00 am
Namn: Janne M
Kör: ST220
Ort: Göteborg

Inlägg av V6-mannen »

Jag tänker som ni föreslår gardera upp med bättre returfjäder.
Har läst i denna tråd att Biltemas avgasfjädrar för MC skall funka.
Ser att de finns i två varianter, 75mm resp.90mm.
Har mätt originalfjädern och får den till ca:85mm.
Vilken av Biltemafjädrarna använder ni?
Ändarna på Biltemafjädrarna är inte samma som originalet, klipper ni och böjer till för att få det att passa?
Använder ni originalfjädern + extrafjäder samtidigt?
Nyfiken på hur ni gjort?

JP-V6
Erfaren
Inlägg: 62
Blev medlem: lör mar 07, 2009 5:57 pm
Namn: Jörgen pettersson
Kör: Mazda6 Takara 2,0
Ort: norrköping

Inlägg av JP-V6 »

Hejsan! Det här är väl inte något direkt svar på din fråga men jag
använde en trasig båtmotor jonsson 10hk fanns massor av stenhårda fjädrar
av olika längder. Funka i alla fall.:cool:
Jögga
----------

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo där utan att exakt veta just denna konstruktion och får du inget mer exakt svar så brukar man som vanligt.
Få improvisera lite för att få till lagom spänning och modifiering av fjädern i fråga.

Kom annars gärna med slutresultat hur du får till det hela...

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10112
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag tror jag använt både korta och långa fjädrarna. Min "permanenta" lösning var att göra helt nya fästen för extrafjädrarna. Jag svetsade fast en bit av en M6-skruv så det gick att sätta Biltemafjädern parallellt med originalfjädern. Tyvärr tog jag aldrig några foton :-(

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar