Sugen på st220, har lite frågor.

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Jimmiq
Erfaren
Namn: Jimmie E
Kör: Ford Mondeo St220 -05

Sugen på st220, har lite frågor.

Inlägg av Jimmiq »

Har funderat lite på st220. Vilken årsmodell rekommenderas 01-07. Vill lägga ca 100 000. Har läst ngt om att de efter 04 ska vara bättre med rost osv?

Skiljer sig utrustningen eller är det all utrustning i dessa. Om det skiljer sig, vad är tillval? Så man vet så man inte missar något man vill ha :) T.ex. framrutevärme etc.

Har st220 kjolar och är den sänkt eller er det bara annan utrusning och motorn som skiljer sig från den vanliga Mondeo. Tycker den ser ut att vara lite sportigare.

Vad tycker ni annars om bilen. Jag behöver en kombi då jag vill ha hundbur där bak. Funderade först på en mazda 6, men man verkar få mer för pengarna med denna. Plus att det alltid är kul att med lite hästar under huven.

Har alltid varit anti-ford. Men sen köpte jag en mondeo 98, då det var det ända jag hade råd med. Men tycker de är grymt sköna att köra är väldigt tysta, hur är denna i ljudnivå?

Ja väldigt osammanhängande text. Men vet inte riktigt vad jag vill veta :)

Edit mer frågor. Är det från 04 den blir 6-växlad? Har det någon större roll?
Det röda skinnet är ganska coolt, verkar som att de flesta svarta bilar har det? Är det standard eller är det just så att det valdes när det var ny?

Användarvisningsbild
Lemon
Legend
Namn: Alexander Palmgren
Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut

Inlägg av Lemon »

04-kom 6 växlade lådan, faceliftad invändigt med annan stereo, samt paneler.

Det mesta är tillval på bilen, tex farthållare finns inte i alla, xenon finns inte i alla.

färg och inredning fick man nog välja själv. har sett svarta bilar med alla 3 färgerna på skinn.

Köp min bil annars: http://www.garaget.org/?car=195654 är inte till salu direkt men för strax över 100k kan den nog säljas.

8200 mil, stolsvärme bak,farthållare,cd växlare, INGA repor nånstans, ingen rost,full servicebok, 19" sommar, 16" alu vinter, INGA fel eller defekter.
Inga nyansskillnader i lacken.
Rött skinn,xenon, polerad 2ggr i år samt lackförseglad, sedan tvättad 2ggr/vecka och ibland tvättvaxas den(cirka varannan vecka)
Lastgaller, bagagerumsmatta finns.
Alla rutor tonade.Backsensorer finns.
Helt ny främre stötfångare efter krock med hare.
Jobbar på ford och har aldrig sett en ST220 i detta fina skick nånsin :)
Aldrig vart rök eller djur i den, aldrig maskintvättad!
Fräscha bromsar och inga glappa leder,länkar eller liknande. absolut inga missljud eller liknande.

Skicka PM om du är sugen eller har mer frågor.

mgbgt
Erfaren
Namn: T L
Kör: äntligen Cortina -67 med pinto!

Inlägg av mgbgt »

Kanske off-topic men kolla in MG ZTT190. Bra alternativ till ST220. Har en själv och är mycket nöjd!

Användarvisningsbild
Mr C
Veteran
Namn: Christoffer
Kör: Mondeo 3.0
Medlemsnummer: 179

Inlägg av Mr C »

04 eller nyare är att rekommendera främst pga facelift inredning och 6 växlad låda. Rostskyddet är nog också lite bättre. Bilen har annan frontspoiler och bakre kofångare samt kjolar. Är något sänkt mot original, annars verkar det vara samma grejer i hjulupphängningen. Mulliga stolar som sagt.

Bilarna verkar inte ha några speciella brister.

En nackdel kan vara att du inte får montera dragkrok.

Lycka till!

Torqueflite

Inlägg av Torqueflite »

06 kom ytterligare en facelift i form av:

- Nya fetare sidokjolar (som jag personligen gillar bäst :-)
- ST emblem i frontspoilern
- Kromad grill/frontspoiler
- Rött ST-emblem ratt.
- Röda sömmar ratt + växelspak
- Tygmattor med röd söm
- Annat?

Håller inte rikrigt med Lemon om att det mesta är tillval?
Std: Skinnklädsel, ECC, regnsensor, elhissar runt om, värme i framrutan, 18" fälgar.

Tillval: Xenon, farthållare, navigator, tonade rutor, rails i alu-finish, integrerade barnstolar, 12V i bagage etc, etc.

Ett snygg tillval på min är rails i alufinish! Grymt ihop med lacken machine silver, särsklillt ihop med tillvalet tonade rutor...

Lycka till ! Håller med en tidigare talare i ett tidigare inlägg att det alltid är en speciell känsla att köra en ST!

Vänligen
Jon

Användarvisningsbild
Lemon
Legend

Inlägg av Lemon »

Torqueflite skrev:06 kom ytterligare en facelift i form av:

- Nya fetare sidokjolar (som jag personligen gillar bäst :-)
- ST emblem i frontspoilern
- Kromad grill/frontspoiler
- Rött ST-emblem ratt.
- Röda sömmar ratt + växelspak
- Tygmattor med röd söm
- Annat?

Håller inte rikrigt med Lemon om att det mesta är tillval?
Std: Skinnklädsel, ECC, regnsensor, elhissar runt om, värme i framrutan, 18" fälgar.

Tillval: Xenon, farthållare, navigator, tonade rutor, rails i alu-finish, integrerade barnstolar, 12V i bagage etc, etc.

Ett snygg tillval på min är rails i alufinish! Grymt ihop med lacken machine silver, särsklillt ihop med tillvalet tonade rutor...

Lycka till ! Håller med en tidigare talare i ett tidigare inlägg att det alltid är en speciell känsla att köra en ST!

Vänligen
Jon
Det övre menade jag var mer standard utrustning som finns i dom flesta bilar, finns även dom med taklucka, navigation, underhållningssystem i baksäte, stereo med och utan cd-växlare osv osv...

silver rails är snyggt på en silver bil, men svarta rails är snyggare på en svart bil :)

Jimmiq
Erfaren

Inlägg av Jimmiq »

Ok tack för alla svar. Då vet jag lite vad jag ska kolla efter. Det blir nog en 04 skulle jag tro. Tror 05-06 blir lite dyra, men skulle vara nice att ha en 06, håller med om att de är de snyggaste.

Nu gäller det bara att övertala flickvänen att vi ska ha en Ford. Hon är inne som många andra att Ford bara är skit. Men då skulle väl Ford inte tillverka bilar fortfarande. För det är väl inte mer fel på en Ford än någon annan bil. Plus att st220 är ju inte vilken Ford som helst. :)

Användarvisningsbild
Lemon
Legend

Inlägg av Lemon »

Låt henne provköra en så är hon såld sen :)

Jimmiq
Erfaren

Inlägg av Jimmiq »

Lemon skrev:Låt henne provköra en så är hon såld sen :)
Haha jaså :)

Dock har hon inte körkort än, hon håller på och försöker klara av teorin :P

Ska försöka provköra en 03 nästa vekcka och se vad jag tycker. Det finns en på min lokala bilhandlare.

Användarvisningsbild
PomST
Erfaren
Namn: Micke
Kör: ST220

Inlägg av PomST »

Om du ska köpa en Pre-Facelift, se till att det INTE är en 1ANR ECU då dessa inte går att "chippa" med handenheter då dem inte är likadana som alla andra.

Nånting man bör veta med Facelift versionen är att dem saknar bla ett 2a luftinsuget på filter-boxen, detta hindrar mycket ljud och mycket luft.
Dock vet man inte varför Ford tog bort det andra insuget, på papper har dom lika mycket hästar.

Nånting du MÅSTE titta efter när du köper en ST220 är fälgarna. På 99.9% av alla 18" standard fälgar så släpper lacken och dem ser förjävliga ut, räcker med att man kommer åt dem en gång och den kommer släppa. Se till att kolla det.
Kolla även under dörrarna och se till att det inte finns några bubblor i lacken på nedre delen av dörrarna då detta är ett vanligt problem och betyder att det finns mycket rost i dörren (vanligt).
Lyssna på motorn, den ska inte "ticka" då detta kan betyda att man måste skruva isär motorn lite, byta några lager och skruva tillbaka. Inte svårt att göra själv, men onödigt om man kan undgå.
Bakre kofångaren ska inte hänga ner, testa att sitta på den. Åker den ner så köp inte bilen! Detta är ett generalfel på Ford ST220 och Ford har återkallat alla för att limma på 2st kuddar på insidan som håller upp. Är det inte gjort så kostar det mycket att göra, gör man inte det kan till slut allt rasa av.
Hissa upp bilen, kolla rost på insidan av skärmarna fram.
Se till att den är servad på FORD, är den inte det så se till att göra en rost-koll så att du får behålla din garanti.
Se till att växlarna går i som dom ska, mest mellan 2an och 3an. Om inte så kräv att dem byter oljan till FINIS nummer: 1045737.
När du kör ska INTE kopplingspedalen vibrera, gör den det kan din DMF (svänghjulet) va på väg att ge sig och då blir det DYRT. Det kan dock vibrera lite när motorn är kall, det är ofarligt.
Se till att däcken inte är snedslitna, speciellt bak. Är dom det kräv 4-hjulsinställning! (har gjort 2st på min)

ST220 är TÖRSTIG. Gasar du för mycket så har du ingen soppa kvar.
Tanka med V-Power (eller liknande), det funkar.
Köp INTE ett K&N filter då detta kan göra din motor klenare av "heat soak", VIS-kit är bäst.
Ska du trimma så satsa på avgassystem FÖRST. Då menar jag hela systemet ink grenrör. ST220 har ett otroligt dåligt avgassystem och du kan tjäna mycket kraft på att byta. MSDS tillverkar delar.

Själv tycker jag att det är för mycket krom på facelift versionen, ser lite "fjolligt" ut.

Kommer jag på nått mer så säger ja till.

Jimmiq
Erfaren

Inlägg av Jimmiq »

PomST skrev:Om du ska köpa en Pre-Facelift, se till att det INTE är en 1ANR ECU då dessa inte går att "chippa" med handenheter då dem inte är likadana som alla andra.

Nånting man bör veta med Facelift versionen är att dem saknar bla ett 2a luftinsuget på filter-boxen, detta hindrar mycket ljud och mycket luft.
Dock vet man inte varför Ford tog bort det andra insuget, på papper har dom lika mycket hästar.

Nånting du MÅSTE titta efter när du köper en ST220 är fälgarna. På 99.9% av alla 18" standard fälgar så släpper lacken och dem ser förjävliga ut, räcker med att man kommer åt dem en gång och den kommer släppa. Se till att kolla det.
Kolla även under dörrarna och se till att det inte finns några bubblor i lacken på nedre delen av dörrarna då detta är ett vanligt problem och betyder att det finns mycket rost i dörren (vanligt).
Lyssna på motorn, den ska inte "ticka" då detta kan betyda att man måste skruva isär motorn lite, byta några lager och skruva tillbaka. Inte svårt att göra själv, men onödigt om man kan undgå.
Bakre kofångaren ska inte hänga ner, testa att sitta på den. Åker den ner så köp inte bilen! Detta är ett generalfel på Ford ST220 och Ford har återkallat alla för att limma på 2st kuddar på insidan som håller upp. Är det inte gjort så kostar det mycket att göra, gör man inte det kan till slut allt rasa av.
Hissa upp bilen, kolla rost på insidan av skärmarna fram.
Se till att den är servad på FORD, är den inte det så se till att göra en rost-koll så att du får behålla din garanti.
Se till att växlarna går i som dom ska, mest mellan 2an och 3an. Om inte så kräv att dem byter oljan till FINIS nummer: 1045737.
När du kör ska INTE kopplingspedalen vibrera, gör den det kan din DMF (svänghjulet) va på väg att ge sig och då blir det DYRT. Det kan dock vibrera lite när motorn är kall, det är ofarligt.
Se till att däcken inte är snedslitna, speciellt bak. Är dom det kräv 4-hjulsinställning! (har gjort 2st på min)

ST220 är TÖRSTIG. Gasar du för mycket så har du ingen soppa kvar.
Tanka med V-Power (eller liknande), det funkar.
Köp INTE ett K&N filter då detta kan göra din motor klenare av "heat soak", VIS-kit är bäst.
Ska du trimma så satsa på avgassystem FÖRST. Då menar jag hela systemet ink grenrör. ST220 har ett otroligt dåligt avgassystem och du kan tjäna mycket kraft på att byta. MSDS tillverkar delar.

Själv tycker jag att det är för mycket krom på facelift versionen, ser lite "fjolligt" ut.

Kommer jag på nått mer så säger ja till.
Oj där kom massor av bra tips. Tackar. Angående att den är törstig så beror det väl helt på körstilen, de flesta bilar med lite hästar kan man ju lätt få en stor bensinförbruktning om man gasar på lite. :rolleyes:

Torqueflite

Inlägg av Torqueflite »

Jimmiq skrev:Oj där kom massor av bra tips. Tackar. Angående att den är törstig så beror det väl helt på körstilen, de flesta bilar med lite hästar kan man ju lätt få en stor bensinförbruktning om man gasar på lite. :rolleyes:
Helt rätt, jag brukar oftast ligga runt litern eller strax under en typisk månad. Kör 30 mil i månaden stadstrafik och resten, dvs också ca 30 mil, motorväg/landsväg.

Långkörning inga problem med 0.85.

Användarvisningsbild
Lemon
Legend

Inlägg av Lemon »

Går säkert att komma ner på 0,9 om man kör lugnt, Vår bil går mestadels stadskörning och med 19" hjul, Ytterst sällan med tung gasfot, men snittar nog ändå runt 1,3-1,4 då.

DOCK, jag tycker helt klart det är värt pengarna...bilen är fan underbar :D bästa familjebil jag haft, inga dyra reparationer på någon av mina 3 st220:s.

Du får en fin st220 för samma pengar som en v70 med 20-25k mil på mätarn...

Jimmiq
Erfaren

Inlägg av Jimmiq »

Lemon skrev:Går säkert att komma ner på 0,9 om man kör lugnt, Vår bil går mestadels stadskörning och med 19" hjul, Ytterst sällan med tung gasfot, men snittar nog ändå runt 1,3-1,4 då.

DOCK, jag tycker helt klart det är värt pengarna...bilen är fan underbar :D bästa familjebil jag haft, inga dyra reparationer på någon av mina 3 st220:s.

Du får en fin st220 för samma pengar som en v70 med 20-25k mil på mätarn...
Jo det verkar vara som att man får mycket bil för pengarna. Jag kan höra av mig angånede din bil om det blir aktuellt. Väntar på ett jobb besked. Vet du hur det fungerar med Fords rostgaranti? De fixar väl rost som kommer innefrån eller hur är det?

Användarvisningsbild
Lemon
Legend

Inlägg av Lemon »

Jimmiq skrev:Jo det verkar vara som att man får mycket bil för pengarna. Jag kan höra av mig angånede din bil om det blir aktuellt. Väntar på ett jobb besked. Vet du hur det fungerar med Fords rostgaranti? De fixar väl rost som kommer innefrån eller hur är det?
Kittsläpp fixar dom om lackkontrollerna är stämplade.
Min lackkontroll är gjord och har full garanti på kittsläpp.
Dock finns inge rost på den nånstans, har nyligen vart på kittrep= mars/april 2010.
En dörr lackades. Inga lacknyanser på den samt efter detta polerade jag hela bilen samt la lahega lackförsegling. Stötfångaren fram är spritt ny efter kollision med hare...m.a.o inga stenskott på den.
Serviceboken är full i övrigt, servad för 500 mil sedan. Miltal i skrivande stund 8200. körs ej så mkt då vi bor i stan :)

Skriv svar