Huvlås S-max

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
PeterA

Huvlås S-max

Inlägg av PeterA »

Hej,

Finns det någon som har haft problem med att huven inte går att stänga ordentligt på S-max? Det går bra att trycka ner den hela vägen men låset låser aldrig fast den, utan den fjädrar upp tillbaka till läget den är i när man precis dragit i spaken. Känns inte riktigt kul att köra 1.5 mil till verkstaden med huven halvt öppen och bara det sista låset kvar :(

Frost220
Erfaren
Namn: Per Karlsson
Kör: Ford S-max 2.0 tdci 2008 - igen

Inlägg av Frost220 »

Ja, fast bara i kyla. Såg nån annan tråd om det här, det verkar vara ett känt fel. För små toleranser? Ska vara ändrat på nyare bilar, kostar enl uppgift ca 1 500 att åtgärda.

AnRo
Nybörjare
Namn: Andreas Rosenblad
Kör: S-Max

Huvlås

Inlägg av AnRo »

Jorå det stämmer. Det är vajern som är felkonstruerad. Fick bittert erfara detta i vintras. Ford tog 1500:- för bytet. Försökte få ersättning för detta från Ford Sverige då det var en felkonstruktion med fick svaret att Ford inte kör med "goodwill". :mad:

Var bara försiktig med försöken att stänga huven. Lyckades fått en knäck knappt synlig i mina försök och jag tog inte i speciellt mycket. :-(

/Andreas

hlarsson

Inlägg av hlarsson »

Jag verkar ha råkat ut för samma sak. Huvlåset krålade lite i somras efter att jag bytte glödlampor. Nu i november verkar vajern ha fastnat totalt. Har försökt med 556 utan resultat.

Vågar jag köra till verkstan med enbart sista spärren på motorhuven?

(S-max -08)

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Tydligen rätt vanligt fenomen detta och modeller,, och visst kan du köra med ena spären fungerande till verkstaden, sedan finns väl dessutom den vanliga extra spärren innan man kan öppna huven.

Lantzen
Erfaren
Namn: Daniel Lantz
Kör: 240 turbo
Kontakt:

Inlägg av Lantzen »

Inte helt ovanligt.
Har bytt båda vajrar och huvlås massa gånger av olika anledning verkar vara riktigt sämst det där..

Skriv svar