Högtalarbyte Mondeo Kombi -95

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Kalin
Erfaren
Namn: Joel Kalin
Kör: Mondeo-95

Högtalarbyte Mondeo Kombi -95

Inlägg av Kalin »

Har planer på att byta högtalarna i framdörrarna på min Mondeo, och har lite funderingar. Till att börja med så har jag fått fram att Ford monterat 6x8" i dörrarna, och därför behövs adapterplattor till 6.5".

Då min budget är sjukt begränsad så lägger jag gärna mer pengar på högtalarna än på adapterplattor, så jag funderar på om någon gjort egna adaptrar, och i sådana fall hur och i vilket material?

Nu har jag inte monterat ner dörrarna än, så jag har inte full koll på hur det ser ut, men vad jag läst mig till så ska det inte vara något större problem att byta högtalarna. Något speciellt man bör tänka på?

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Drog lite till minnes då jag läste din tråd att jag med första mondeo hgv vi ägde gjordes en snikvariant i brist på annat då det skulle monteras 6X9 högtalare i samtliga dörar, genom att helt enkelt använda vanliga montage som klippte till i lämplig längd och fäste upp högtalarna i sina befintliga lägen.

Visserligen inte den ljudmässigt ultimata monteringen men det fungerade iaf för hos i flera år sedan och sedan fixerar dörrsidorna så att högtalarna sitter förhållandevis stadiga.

klimpan
Veteran
Namn: jim tovesson
Kör: ford focus 2008

Inlägg av klimpan »

har du kollat vad adapters kostar har för mig att dom inte är så dyra:P men annars så tycker jag att du tillverka ett par för 6/5tums och köp dig ett kitt system finns billiga prisvärda sj så kör jag med pionner kitt system. du kan ju alltid bygga ut senare när du har råd med annat allt bero ju på vad man vill så att säga (; lycka till.

Kalin
Erfaren

Inlägg av Kalin »

Nej, adapters är inte speciellt dyra. Dom kostar runt 200kr.
Dock så är bilen sjukt lågprioriterad för tillfället, men jag blir galen på ljudet i den. Det är helt enkelt riktigt dåligt.

Meningen med att göra egna adapterplattor var att snåla in lite på kringmaterialet, och kanske lägga slanten på högtalarna istället.

Bilen är hyffsat gammal så jag vill inte sätta i nått dunder och brak i den. Däremot så tvivlar jag på att ljudet kan bli sämre, i princip oavsett vad jag petar in.

unclebans
Veteran
Namn: Ban T.
Kör: Mondeo 2001

Inlägg av unclebans »

Har inte nyare modellen av mondeon också 6*8? I så fall kanske du kan åka till skroten och plocka högtalare från senare modell. Tycker det är helt ok ljud i dem.

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Nej dessa adapers är förvisso inte så dyra men som nödlösning/dålig ekonomi fungerar det med sådana montageband med och vill minnas att sedan satt dom MDS 6X9 högtalarna tämligen bra i samtliga dörrar.

Kalin
Erfaren

Inlägg av Kalin »

Ska passa på att fråga:
Är det samma storlek på högtalarna vid baksätet som fram, och behövs det samma adapter där?
Mina "bakar" spelar i princip bara bas vilket gör att man gärna vill byta dom också.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Som Peter skriver så går det att sätta dit 6x9, i vissa fall måste du ta en slipdremel och justera högtalarhålet. (Beroende på högtalare, märke)

Sitter samma i bakdörrarna. Fönstervevarna sitter med clips. Kan vara lite pilliga att få loss.
Täcklisten i förardörren (handtaget) tryck INTE in skruvmejsel runt täcklisten. Det sitter ett hål på undersidan som du stoppar in skruvmejslen i och sen bänder försiktigt utåt.

Ang adapter: du kan ju alltid göra egna i MDF.Betydligt bättre än adapterplattorna i plast.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Precis har med för mig att samtliga 6x9 or gick det helt utan modifiering iaf med dom MDS högtalarna som placerades i den dåvaranade mondeon (-94) och visst kan det vara lite pilligt i verionerna med handvevade fönster men annars bör det inte vara några större problem.

Så visst är man minsat släng med lite träarbete snittsar man mycket riktigt till ett par bättre passande adapters, helt klart.

Kalin
Erfaren

Inlägg av Kalin »

Det verkar som att det bästa vore att fixa ett par dugliga trevägs 6x9" och montera dom på lämpligast sätt. Bak kan jag lika gärna låta sitta så länge. Viktigast är att få bort dom främre.

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo minns själv att dessa i original inte var mycket till ljud i och märktes sedan stor skillnad med gäng eftermarknads högtalare,,, så detta skall du säkerligen kunna få till rätt smärtfrit.

Kalin
Erfaren

Inlägg av Kalin »

Har eventuellt fått tag i nya högtalare, och är också intresserad av att montera en bas i skuffen för att få lite mer skjuts i musiken. Extrem budget planerad där också.
Har dock lite frågor ang hur man bäst drar kablar i min bil. Vilken sida är bäst, och finns det hål genom torpedväggen redan, eller måste man borra nytt?

Alla tips är välkomna.

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

På mina tre mondeosar så gick jag smidigt igenom med en 7 trådig kabel genom en befintlig gummiplugg bakom höger sidopanel (inunder A-stolpen), sedan ut ovanför innerskärmen och sedan in i motorrummet genom en beintlig hålrum.

Så detta lär vara den smidigaste lösningen om man inte kan klämma igenom tänkta kablar samma väg som om nu intags kabel är dragen till kupévärmaren.

Kalin
Erfaren

Inlägg av Kalin »

Tackar för tipset!

Fick tag i ett par 6x9" av en kompis. Monterade efter principen "borra nya hål och fäst med plåtskruv", och högtalarna satt som berget. So far so good.
Dock tror jag att dom nya högtalarna är på tok för tungdrivna för min head-unit.
Vid minsta påslag så "brummar" dom ur och det var bara att montera ur dom igen.
Ska prova i en polares bil om dom beter sig likadant. Gör dom det så borde det vara något fel på högtalarna snarare än stereon i bilen.

Vart dock riktigt fundersam på kablarna i dörren.
En kabel är brun om jag inte minns fel. En är röd med ett svart sträck på. I min värld är rött alltid plus, men det är inte alltid det stämmer med verkligheten.
Är det någon som vet rakt upp och ner vilken kabel som är vilken?
Det sitter ingen märkning i originalhögtalaren, (vilken för övrigt är den mest sorgsna syn jag någonsin sett).

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Framgår inte heller i någon av dess kopplingscheman i dess reparationshandböcker,, och minns med att dess originalhögtalare inte var mycket till "high" kvalité direkt, men annars kan man ju alltid med en multimätare checka av vilken av dessa kablar som nu är plusmatad.

Skriv svar