Högtalarbyte Mondeo Kombi -95

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Kalin
Erfaren
Namn: Joel Kalin
Kör: Mondeo-95

Inlägg av Kalin »

Får kolla av det med multimeter.
Köpte på mig ett par billiga 6.5" häromdagen, och ska till att tillverka adapterplattor i nått lämpligt trämaterial.

Mina 6x9:or fungerade perfekt i polarens bil, så han fick ärva dom.
Verkar dock konstigt att dom lär så fruktansvärt dåligt i min bil. Kan det vara så stor skillnad på huvudenheterna?
Vare sig hans bil eller min har någon form av steg mellan H-E och högtalare, men dom spelade riktigt bra i hans, och ur-uselt i min.

Min H-E är förvisso nått lågbudgetmärke från Jula, och hans en Jvc. Kanske ligger någon skillnad i kräm mellan dom. Dock är skillnaden slående.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Kan visserligen hänga mycket på kvaliten hos respektive högtalare såväl som huvudenheterna, är dock ingen ljudnisse att avgöra mera om detta,, vidare är det heller inga grövre kablar ut till högtalarna som brukar vara rätt klena 0,75mm2 kablar om det med kan göra sitt vid mera effektuttag.

Kalin
Erfaren

Inlägg av Kalin »

Egentligen kan det väl vara vad som helst, men det satt riktigt klena lakritssnören i kompisens bil och det var då inga problem med att spela riktigt fint.

Får koppla in nyförvärven och helt enkelt se hur det blir.

Kalin
Erfaren

Inlägg av Kalin »

Sommaren är här, och det är dags att sätta tänderna i det här projektet.
Kablarna som sitter i min bil är konstaterat på tok för klena.
Frågan jag stället mig nu är: Om man nu ska byta kablage mellan högtalare och huvudenhet, och det sitter standardkablar i bilen nu, hur sätter man enklast möjligt ny kabel från h-e till högtalare? Dragningen är uppenbar, men hur skarvar man nya kablaget från huvudenheten?

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske

Inlägg av Mullis »

Beroende på vad du ska ha för drivkälla.

Huvudenheten eller slutsteg så räcker originalkablarna gott till H-Een.
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

Kalin
Erfaren

Inlägg av Kalin »

Drivkällan är min huvudenhet. Kablarna som sitter i bilen mellan He-högtalare är Ford orginal. Det är dom jag vill byta ut mot kraftigare. Frågan är då, hur fasen skarvar man dom mot iso-kontakten?

Skriv svar