Luft i bromssystemet
-
- Nybörjare
- Inlägg: 19
- Blev medlem: mån jul 19, 2010 8:32 pm
- Namn: Alexander Ekhem
- Kör: Galaxy
- Ort: Horred
Luft i bromssystemet
Hej!
Mitt första och lite smått akuta inlägg/fråga här.
Jag har en Galaxy från 2000. Efter att haft loss bromsoket höger bak och haft ite kolven, får jag inte ut luften ur bromssystemet. Luftnippeln funkar både på höger och vänster och det har kommit lite, lite luft, men fortfarande mycket svampig broms.
1. Måste motorn vara igång när man luftar?
2. Vilka bromsar hör ihop i de två bromskretsarna?
3. Ska man göra något annat specifikt när man luftar. Den enda jag gjort är att ha frugan inne i bilen för att skapa tryck och sen släpper jag ut luften... det har funkat på mina andra bilar.
Mycket tacksam för ett snabbt svar!
4. Måste alla fyra luftas eller räcker det att lufta de som är inom samma bromskrets?
MVH
/Alexander
Mitt första och lite smått akuta inlägg/fråga här.
Jag har en Galaxy från 2000. Efter att haft loss bromsoket höger bak och haft ite kolven, får jag inte ut luften ur bromssystemet. Luftnippeln funkar både på höger och vänster och det har kommit lite, lite luft, men fortfarande mycket svampig broms.
1. Måste motorn vara igång när man luftar?
2. Vilka bromsar hör ihop i de två bromskretsarna?
3. Ska man göra något annat specifikt när man luftar. Den enda jag gjort är att ha frugan inne i bilen för att skapa tryck och sen släpper jag ut luften... det har funkat på mina andra bilar.
Mycket tacksam för ett snabbt svar!
4. Måste alla fyra luftas eller räcker det att lufta de som är inom samma bromskrets?
MVH
/Alexander
Tags:
-
- Legend
- Inlägg: 6157
- Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Ort: Tierp
- Kontakt:
Knepigt,, brukar inte ställa till större bekymmer bara man fått loss luftnipplarna och i flesta fall fungerar det med motorn avstängd även om dess servoverkan gör pumpandet lite lättare, men då med kansle lite svårare att höra "pumpa-tryck" skrikandet,,,
Och normalt sett brukar det med bara räcka med att lufta det bromsok man demonterat, är annars inte hundra på men bromsfördelningen brukar annars vara diagonalkopplat.
Men ser det ut som dess bromskolv går utåt någonting vid pumpning av bromsen? Bytes någon packning där och som isf kom på rätt plats igen? Annars bör det inte vara mycket annat som kan ställa till det, även om på vissa modeller kan man behöva hålla på ett extra tag för att få ur all luft.
Och normalt sett brukar det med bara räcka med att lufta det bromsok man demonterat, är annars inte hundra på men bromsfördelningen brukar annars vara diagonalkopplat.
Men ser det ut som dess bromskolv går utåt någonting vid pumpning av bromsen? Bytes någon packning där och som isf kom på rätt plats igen? Annars bör det inte vara mycket annat som kan ställa till det, även om på vissa modeller kan man behöva hålla på ett extra tag för att få ur all luft.
-
- Nybörjare
- Inlägg: 19
- Blev medlem: mån jul 19, 2010 8:32 pm
- Namn: Alexander Ekhem
- Kör: Galaxy
- Ort: Horred
Tack för ditt svar!
Jag har luftat alla 4 bromsarna och det kom bara minimalt med luft, nästan inget... Ändå är det cirka NOLL bromsverkan. Jag har kanske pumpat ut 0,5 dl bromsvätska. Ska man pumpa ut mycket mer? Kan det ligga luft vid själva "pumpen"? Det har alltid varit mycket vätska i behållaren.
Återigen tacksam för ytterligare hjälp!
MVH
Alexander
Jag har luftat alla 4 bromsarna och det kom bara minimalt med luft, nästan inget... Ändå är det cirka NOLL bromsverkan. Jag har kanske pumpat ut 0,5 dl bromsvätska. Ska man pumpa ut mycket mer? Kan det ligga luft vid själva "pumpen"? Det har alltid varit mycket vätska i behållaren.
Återigen tacksam för ytterligare hjälp!
MVH
Alexander
-
- Legend
- Inlägg: 6157
- Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Ort: Tierp
- Kontakt:
Nästan noll bromsvekan säger du, bromspedalen går iaf inte direkt i botten då? Nej egentligen vid liknande jobb brukar man kanske lufta ur någon deciliter bromsvätska på sin höjd och visst skulle man kunna ana att huvudbromscylindern plötsligt gett upp.
Men finns väl full bromskraft för övriga bromsar så föreligger troligt inte felet vid huvudbromscylindern ("pumpen"), men om du lossar ena luftnippeln vid det bromsok som det fixades med så rinner det ut en jämn ström med bromsvätska då?
Och vidare känns/märks det inget konstigt med bromskolven i det mekade bromsoket?
Men finns väl full bromskraft för övriga bromsar så föreligger troligt inte felet vid huvudbromscylindern ("pumpen"), men om du lossar ena luftnippeln vid det bromsok som det fixades med så rinner det ut en jämn ström med bromsvätska då?
Och vidare känns/märks det inget konstigt med bromskolven i det mekade bromsoket?
-
- Nybörjare
- Inlägg: 19
- Blev medlem: mån jul 19, 2010 8:32 pm
- Namn: Alexander Ekhem
- Kör: Galaxy
- Ort: Horred
Återigen tack för ditt svar!
Det är i stort sett ingen bromsverkan på något hjul... Problemet gäller alla fyra hjul och bromspedalen går i botten.
Kanske att det är huvudbromscylindern som gett sig? Jag har hört att om man trycker bromspedalen i botten finns risk att den sedan läcker och ger då inget/ytterst liten bromsverkan. Vi tryckte pedalen i botten när vi skulle lufta och då kanske huvudbromscylindern gett sig? Vad tror du?
Jag såg att den kostade ny cirka 2500:- (!). Vet du/någon om det går att hitta renoveringssats till en sådan huvudbromscylinder?
Blir kanske ingen lång utflykt med bilen imorgon... *suck*
Men den glada nyheten är att den iallafall har handbroms nu när oken är motionerade :-)
MVH
//Alexander
Det är i stort sett ingen bromsverkan på något hjul... Problemet gäller alla fyra hjul och bromspedalen går i botten.
Kanske att det är huvudbromscylindern som gett sig? Jag har hört att om man trycker bromspedalen i botten finns risk att den sedan läcker och ger då inget/ytterst liten bromsverkan. Vi tryckte pedalen i botten när vi skulle lufta och då kanske huvudbromscylindern gett sig? Vad tror du?
Jag såg att den kostade ny cirka 2500:- (!). Vet du/någon om det går att hitta renoveringssats till en sådan huvudbromscylinder?
Blir kanske ingen lång utflykt med bilen imorgon... *suck*
Men den glada nyheten är att den iallafall har handbroms nu när oken är motionerade :-)
MVH
//Alexander
-
- Nybörjare
- Inlägg: 19
- Blev medlem: mån jul 19, 2010 8:32 pm
- Namn: Alexander Ekhem
- Kör: Galaxy
- Ort: Horred
Hej!
Som svar till de som läser denna tråd i efterhand.
Problemet var att jag fick FEL huvudbromscylinder från AD-center. From augusti 1997 blev det standard med ABS och därmed hade alla bilar från det brytdatumet en och samma huvudbromscylinder. Detta hade AD-center missat i sin katalog. Dock skötte de det hela bra och gav mig pengarna åter.
Annars är det bara att lufta som vanligt. Börja med att lufta vid huvudbromscylindern och sen vid hjulen i vanlig ordning. När väl rätt komponent var på plats var det inga som helst problem att lufta systemet.
Som svar till de som läser denna tråd i efterhand.
Problemet var att jag fick FEL huvudbromscylinder från AD-center. From augusti 1997 blev det standard med ABS och därmed hade alla bilar från det brytdatumet en och samma huvudbromscylinder. Detta hade AD-center missat i sin katalog. Dock skötte de det hela bra och gav mig pengarna åter.
Annars är det bara att lufta som vanligt. Börja med att lufta vid huvudbromscylindern och sen vid hjulen i vanlig ordning. När väl rätt komponent var på plats var det inga som helst problem att lufta systemet.
-
- Nybörjare
- Inlägg: 12
- Blev medlem: tis aug 04, 2020 6:24 am
- Namn: Christian H
- Kör: Ford Mondeo Mk3 V6 3.0
- Ort: Edane, Arvika
Re: Luft i bromssystemet
Jag sitter med en Mondeo 04 där jag byta de 2 bromsrören. Nu har jag pumpat igenom 1 liter bromsvätska och visst kom det en del luft på vägen men jag får inte ur tillräckligt med luft för att ens hoppas på bromsverkan....
Sen läser jag om att någon här luftar på huvudcylindern??? Var kan jag lära mig vad det innebär o hur det görs?
Sen läser jag om att någon här luftar på huvudcylindern??? Var kan jag lära mig vad det innebär o hur det görs?
-
- Erfaren
- Inlägg: 98
- Blev medlem: lör jun 02, 2018 7:02 am
- Namn: Tomas Andersson
- Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69
- Ort: Vartofta
- Kontakt:
Re: Luft i bromssystemet
Det bästa är att köpa en sådandär mojäng som trycksätter behållaren och fyller på bromsvätska samtidigt. Då slipper man trampa bromspedalen i botten och därmed riskera att huvudcylindern lämnar in.
Har man fått luft i ABS-enheten så kan man behöva lufta den med datorn.
Har man fått luft i ABS-enheten så kan man behöva lufta den med datorn.
-
- Erfaren
- Inlägg: 24
- Blev medlem: sön jun 09, 2019 10:52 am
- Namn: Jimi Landin
- Kör: Mondeo HGV 1.6 Diesel -13
Fiesta -10 - Ort: DEGERFORS
Re: Luft i bromssystemet
Hej,
Jag köpte en oljesug från Kamasa, den fungerar väldigt bra till att byta bromsvätska med. Man suger ut bromsvätskan samtidigt som man får vara med och fylla på bromsvätska i behållaren allteftersom.
Smidigt att byta själv och man behöver aldrig röra bromspedalen.
https://www.kamasatools.com/en/products ... .5-liters/
/Jimi
Jag köpte en oljesug från Kamasa, den fungerar väldigt bra till att byta bromsvätska med. Man suger ut bromsvätskan samtidigt som man får vara med och fylla på bromsvätska i behållaren allteftersom.
Smidigt att byta själv och man behöver aldrig röra bromspedalen.
https://www.kamasatools.com/en/products ... .5-liters/
/Jimi
-
- Erfaren
- Inlägg: 98
- Blev medlem: lör jun 02, 2018 7:02 am
- Namn: Tomas Andersson
- Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69
- Ort: Vartofta
- Kontakt:
Re: Luft i bromssystemet
Principen är ju den samma, fast tvärt omJimi skrev: ↑tis nov 24, 2020 1:49 pmHej,
Jag köpte en oljesug från Kamasa, den fungerar väldigt bra till att byta bromsvätska med. Man suger ut bromsvätskan samtidigt som man får vara med och fylla på bromsvätska i behållaren allteftersom.
Smidigt att byta själv och man behöver aldrig röra bromspedalen.
https://www.kamasatools.com/en/products ... .5-liters/
/Jimi

Funkar lika bra, bara att hålla koll på nivån i behållaren för bromsvätska
