Sida 1 av 1

Luft i bromssystemet

Postat: mån jul 19, 2010 10:07 pm
av Acke
Hej!
Mitt första och lite smått akuta inlägg/fråga här.
Jag har en Galaxy från 2000. Efter att haft loss bromsoket höger bak och haft ite kolven, får jag inte ut luften ur bromssystemet. Luftnippeln funkar både på höger och vänster och det har kommit lite, lite luft, men fortfarande mycket svampig broms.
1. Måste motorn vara igång när man luftar?
2. Vilka bromsar hör ihop i de två bromskretsarna?
3. Ska man göra något annat specifikt när man luftar. Den enda jag gjort är att ha frugan inne i bilen för att skapa tryck och sen släpper jag ut luften... det har funkat på mina andra bilar.
Mycket tacksam för ett snabbt svar!
4. Måste alla fyra luftas eller räcker det att lufta de som är inom samma bromskrets?

MVH
/Alexander

Postat: tis jul 20, 2010 7:11 am
av Peter H
Knepigt,, brukar inte ställa till större bekymmer bara man fått loss luftnipplarna och i flesta fall fungerar det med motorn avstängd även om dess servoverkan gör pumpandet lite lättare, men då med kansle lite svårare att höra "pumpa-tryck" skrikandet,,,

Och normalt sett brukar det med bara räcka med att lufta det bromsok man demonterat, är annars inte hundra på men bromsfördelningen brukar annars vara diagonalkopplat.

Men ser det ut som dess bromskolv går utåt någonting vid pumpning av bromsen? Bytes någon packning där och som isf kom på rätt plats igen? Annars bör det inte vara mycket annat som kan ställa till det, även om på vissa modeller kan man behöva hålla på ett extra tag för att få ur all luft.

Postat: tis jul 20, 2010 12:49 pm
av Acke
Tack för ditt svar!
Jag har luftat alla 4 bromsarna och det kom bara minimalt med luft, nästan inget... Ändå är det cirka NOLL bromsverkan. Jag har kanske pumpat ut 0,5 dl bromsvätska. Ska man pumpa ut mycket mer? Kan det ligga luft vid själva "pumpen"? Det har alltid varit mycket vätska i behållaren.
Återigen tacksam för ytterligare hjälp!
MVH
Alexander

Postat: tis jul 20, 2010 3:57 pm
av Peter H
Nästan noll bromsvekan säger du, bromspedalen går iaf inte direkt i botten då? Nej egentligen vid liknande jobb brukar man kanske lufta ur någon deciliter bromsvätska på sin höjd och visst skulle man kunna ana att huvudbromscylindern plötsligt gett upp.

Men finns väl full bromskraft för övriga bromsar så föreligger troligt inte felet vid huvudbromscylindern ("pumpen"), men om du lossar ena luftnippeln vid det bromsok som det fixades med så rinner det ut en jämn ström med bromsvätska då?

Och vidare känns/märks det inget konstigt med bromskolven i det mekade bromsoket?

Postat: tis jul 20, 2010 4:56 pm
av Acke
Återigen tack för ditt svar!
Det är i stort sett ingen bromsverkan på något hjul... Problemet gäller alla fyra hjul och bromspedalen går i botten.
Kanske att det är huvudbromscylindern som gett sig? Jag har hört att om man trycker bromspedalen i botten finns risk att den sedan läcker och ger då inget/ytterst liten bromsverkan. Vi tryckte pedalen i botten när vi skulle lufta och då kanske huvudbromscylindern gett sig? Vad tror du?
Jag såg att den kostade ny cirka 2500:- (!). Vet du/någon om det går att hitta renoveringssats till en sådan huvudbromscylinder?
Blir kanske ingen lång utflykt med bilen imorgon... *suck*
Men den glada nyheten är att den iallafall har handbroms nu när oken är motionerade :-)
MVH
//Alexander

Postat: tor jul 22, 2010 9:37 pm
av Acke
Hej igen.
Nu har jag bytt huvudcylinder, men fortfarande knappt någon bromsverkan efter att luftat ordentligt 2 ggr runt om. Dock försvann det "pysande" ljudet som uppstod med den gamla huvudcylindern. Förstår inte vad felet är...
Några frälsande tips någon?
MVH Alexander

Postat: tor aug 19, 2010 6:21 pm
av Acke
Hej!
Som svar till de som läser denna tråd i efterhand.
Problemet var att jag fick FEL huvudbromscylinder från AD-center. From augusti 1997 blev det standard med ABS och därmed hade alla bilar från det brytdatumet en och samma huvudbromscylinder. Detta hade AD-center missat i sin katalog. Dock skötte de det hela bra och gav mig pengarna åter.
Annars är det bara att lufta som vanligt. Börja med att lufta vid huvudbromscylindern och sen vid hjulen i vanlig ordning. När väl rätt komponent var på plats var det inga som helst problem att lufta systemet.

Postat: fre aug 20, 2010 8:57 am
av Peter H
Ja där ser man tyckte med det lät väldigt skumt att det inte gick få till som annars sällan brukar ställa till det,, och det stämmer att för dessa modeller var det en övergång till annan huvudbromscylinder då -97, men skönt att det hela ordnade upp sig till slut.