Mondeo 98

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
anders890
Nybörjare
Namn: Anders W
Kör: Ford Mondeo

Mondeo 98

Inlägg av anders890 »

Hej, min mondeo 98;a går ryckigt vid gaspådrag när den är kall, någon som vet vad det kan vara?

Användarvisningsbild
Lemon
Legend
Namn: Alexander Palmgren
Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut

Inlägg av Lemon »

anders890 skrev:Hej, min mondeo 98;a går ryckigt vid gaspådrag när den är kall, någon som vet vad det kan vara?
Hade samma fel, böt stiften så var felet borta, har samma årsmodell på min.

nästa steg är kablarna, köp dom i sats och inte lösa för sig är mitt tips :) hela satsen var riktigt billig men lösa var dom svindyra i jämförelse :)

anders890
Nybörjare

Inlägg av anders890 »

Lemon skrev:Hade samma fel, böt stiften så var felet borta, har samma årsmodell på min.

nästa steg är kablarna, köp dom i sats och inte lösa för sig är mitt tips :) hela satsen var riktigt billig men lösa var dom svindyra i jämförelse :)
Böt stiften för inte allt för länge sen i samband med service, men kablarna har jag dock ej bytt under min ägartid, så det skulle jag kunna testa!
Om ingen annan har någon aning om vad det kan vara?

Jag upplever det som bilen går ryckigt på låga varv, i samband med accerelation, när den är kall!

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Har samma erfarenhet från minst ett par tidigare sådana motorer och där har det avhjälpts med endera nya (Motorcraft) tändstift till ny uppsättning tändkablar som dessa motorer är rätt kinkiga med.

Men går den som sagt uteslutande ryckigt som kall men bättre vid varm motor kan det även vara temperaturgivaren för styrboxen som är defekt, som på dessa sitter praktiskt till på termostathuset.

anders890
Nybörjare

Inlägg av anders890 »

Peter H skrev:Har samma erfarenhet från minst ett par tidigare sådana motorer och där har det avhjälpts med endera nya (Motorcraft) tändstift till ny uppsättning tändkablar som dessa motorer är rätt kinkiga med.

Men går den som sagt uteslutande ryckigt som kall men bättre vid varm motor kan det även vara temperaturgivaren för styrboxen som är defekt, som på dessa sitter praktiskt till på termostathuset.
Ok. tack för svaren, har nyligen bytt vattentempgivare pga av strul med motortemp. mätare

men detta är alltså en s.k Termokontakt 4 -polig, rektangulär kontakt ?
(enligt mekonomens hemsida)

n-gatan
Veteran
Namn: Patrik Häggström
Kör: mondeo

Inlägg av n-gatan »

Du kan kolla hur skitig luftmassemätaren är . ta lös den & kolla på den lilla
"pendeln" som hänger inne i röret . ser den smuttsig ut så köp en flaska eloktronikrengöring , finns visst en speciell sort för luftmassemätaren med .
Jag andvände vanligt eloktronikrengöring & problemet var borta

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Stämmer bra det att den temperaturgivaren för styrboxen just är 4 polig, medan den för instrumentet är 1 polig, och visst som nämt,, så brukar med kunna löna sig vid liknande fenomen att även lossa luftmängdmätaren och spraya på lite elektronikrengörning, men då denna är ett känsligt instrument tåls ingen fysisk rengörning.

Skriv svar