Mondeo 98
- Lemon
- Legend
- Namn: Alexander Palmgren
- Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut
Hade samma fel, böt stiften så var felet borta, har samma årsmodell på min.anders890 skrev:Hej, min mondeo 98;a går ryckigt vid gaspådrag när den är kall, någon som vet vad det kan vara?
nästa steg är kablarna, köp dom i sats och inte lösa för sig är mitt tips
-
anders890
- Nybörjare
- Namn: Anders W
- Kör: Ford Mondeo
Böt stiften för inte allt för länge sen i samband med service, men kablarna har jag dock ej bytt under min ägartid, så det skulle jag kunna testa!Lemon skrev:Hade samma fel, böt stiften så var felet borta, har samma årsmodell på min.
nästa steg är kablarna, köp dom i sats och inte lösa för sig är mitt tipshela satsen var riktigt billig men lösa var dom svindyra i jämförelse
Om ingen annan har någon aning om vad det kan vara?
Jag upplever det som bilen går ryckigt på låga varv, i samband med accerelation, när den är kall!
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Har samma erfarenhet från minst ett par tidigare sådana motorer och där har det avhjälpts med endera nya (Motorcraft) tändstift till ny uppsättning tändkablar som dessa motorer är rätt kinkiga med.
Men går den som sagt uteslutande ryckigt som kall men bättre vid varm motor kan det även vara temperaturgivaren för styrboxen som är defekt, som på dessa sitter praktiskt till på termostathuset.
Men går den som sagt uteslutande ryckigt som kall men bättre vid varm motor kan det även vara temperaturgivaren för styrboxen som är defekt, som på dessa sitter praktiskt till på termostathuset.
-
anders890
- Nybörjare
- Namn: Anders W
- Kör: Ford Mondeo
Ok. tack för svaren, har nyligen bytt vattentempgivare pga av strul med motortemp. mätarePeter H skrev:Har samma erfarenhet från minst ett par tidigare sådana motorer och där har det avhjälpts med endera nya (Motorcraft) tändstift till ny uppsättning tändkablar som dessa motorer är rätt kinkiga med.
men detta är alltså en s.k Termokontakt 4 -polig, rektangulär kontakt ?
(enligt mekonomens hemsida)
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Stämmer bra det att den temperaturgivaren för styrboxen just är 4 polig, medan den för instrumentet är 1 polig, och visst som nämt,, så brukar med kunna löna sig vid liknande fenomen att även lossa luftmängdmätaren och spraya på lite elektronikrengörning, men då denna är ett känsligt instrument tåls ingen fysisk rengörning.