Galaxy motor oljud gnisslande skärande

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Ford.Pa.

Galaxy motor oljud gnisslande skärande

Inlägg av Ford.Pa. »

Hej!
Vad kan det vara för fel på en Galaxy 2,3 -99.
Hade ett gnisslande ljud som lät då och då, ej konstant.
Sedan blev bilen stående en lite längre tid p.g.a. elfel.
(Lagat ganska billigt med hjälp av olika tips ifrån den här sidan.)
Äntligen så fungerade bilen igen, dock så hade ej gnisslandet slutat med hjälp av en lite längre tids vila.
Lät kanske lite oftare med tiden, dock ej så man trodde att det var något som akut behövde åtgärdas.
Det var dock fel, pang poff haveri på E4:an med skuret lager i hjulet som sitter på spännaren till generatorremmen.
Bytte hjulet och skulle köra en tyst bil.
Men, nej det fanns oljud kvar.
Körde en tid men ljudet blev värre.
Åter in i ett garage, vattenpumpen något glapp och lät lite "jamande".
Bytte även den och övre löphjulet.
Pust!,nu skulle väl bilen vara tyst, men tji fick jag.
Har ett gnisslande skärande oljud som jag bedömmer kommer ifrån sidan där delarna är bytta.
Bilen är dock tyst på tomgång, när den blivit varm.
Ökas varvtalet så kommer oljudet direkt.
Tycker "AC"-pumpen snurrar lätt och ljudlöst.
Bilen är en automat och har rullat bara ca. 17500mil.
Är tacksam för alla tips!
Ha det bra!
Mvh Patrik

Tags:

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det finns ju "några rullager för dess drivrem,, och kan mycket väl vara något av dessa andra som är på gång även om denna motor endas har ett löphjul och ett spännhjulslager, som du ju nu med vattenpump med lager bytt så är dessa uteslutna.

Kvar att i så fall misstänka är lager för styrservo, generator til AC kompressorns lager,, men ett knep för att eventuellt utesluta dessa brukar vara att provstarta en kortare stund utan denna drivrem och gör i så fall detta då motorn är tämligen varm, om gnisslat då helt upphör ligger felet iaf längs drivremmens lagerhjul och inte längre in i motorn.

Även med driveremmen demonterad brukar man få rätt bra känsla med bara händerna om ett lager känns friskt eller ej,,,

Skriv svar