Kamremsbyte mondeo 2.0 rs -96

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
andersson__

Kamremsbyte mondeo 2.0 rs -96

Inlägg av andersson__ »

Hej, hur pass avancerat är det att byta kamrem på en mondeo 2.0 rs -96? Behöver man några special verktyg?

Har en del mek vana sen innan men det ser trångt ut och vara en del grejjer i vägen...

Mvh

Flupp
Erfaren
Namn: Leif Löthberg
Kör: Mondeo 1,6tdci 2011
Focus 2007

Inlägg av Flupp »

ett enkelt jobb, köp en mekhandbok först, det enda (specialverktyg) o man nu kan kalla ett 5mm tjockt och 150 mm långt plattjärn för specialverktyg att låsa kammarna med, sedan en domkraft att lyfta motorn så du får bort övre motorfästet

PeterJ58
Erfaren
Namn: Peter Johansson
Kör: Mondeo -96

Inlägg av PeterJ58 »

Stämmer, lätt som en plätt,

ett tips till: Lossa vevaxelbulten som håller nedre remskivan innan du börlar lossa motorfäste m.m. Enklaste sättet är att lossa höger framhjul, lägga i växel och be någon ställa sig stadigt på bromsen medan man själv lossar bulten.

/// Peter j.

Flupp
Erfaren
Namn: Leif Löthberg
Kör: Mondeo 1,6tdci 2011
Focus 2007

Inlägg av Flupp »

och snåla inte utan byt spänrullen med, ventilmos är inge skoj

Användarvisningsbild
4D4ME
Veteran
Namn: Michael Eliasson
Kör: Focus ffv hgv -02, Fiesta 1,6 TiVCT titanium+ tillägg

Inlägg av 4D4ME »

Byt även vattenpumpen! Sitter bakom kamremmen. Kan vara rätt j..ligt om den har ac..

lanneman
Erfaren
Namn: Jan Landstedt
Kör: Mondeo 4x4 Si kombicoupé -95, Mondeo 4x4 clx kombi -95, Mondeo RS kombi.

Inlägg av lanneman »

Köp en komplett kamremssats, jag bytte på min ena mondeo (-95 2.0Si 4x4 bytesintervall 12000 mil om jag fattat rätt) som gått 24000 mil. Och spännrullen och löphjulen är i plast, ett löphjul var sprucket så det var nog i grevens tid. Bytte samtidigt vattenpump då den sitter bakom. Slangklammret på slangen till vattenpumpen är ett helvete att komma åt i övrigt är vattenpumpsbytet lätt. Sen blev jag tvungen att byta rem på min andra mondeo (-95 2,0clx 4x4) som gått 21000 mil pga. att vattenpumpen skar, blev helt stum. Trodde kamremmen gått. Kamdreven sitter på kammarna med enbart kona (ingen kil eller annan styrning) och enligt manualen skall man lossa dreven ställa in kamdrivningen och sen dra fast dom, men det brukar inte behövas. Däremot märkte jag att det plattjärn som jag hade var något tunnare än 5mm, så jag hade problem att få kaminställningen perfekt. Bytte ut plattjärnet mot 2st 5mm insexnycklar som håller måttet betydligt bättre och då såg det betydligt bättre ut. Sammanfattning: Skall du bara byta rem/spännrullar byt själv, skall du även byta vattenpump lämna bort det om du inte är erfaren eller har stort tålamod.

Skriv svar