huvlås mondeo

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
pungen

huvlås mondeo

Inlägg av pungen »

Finns de nått sätt att få upp låset till huven på en mondeo utan att paja både grillen och låset när myckeln inte funkar?

patrikke
Erfaren
Namn: Patrik
Kör: olsson

Inlägg av patrikke »

Samma här, med en tddi-02,a.
Fruktansvärt retfullt.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Verkar vara lite väl "inarbetat" den bilens huvlås konstruktion för att på ett så smidigt sätt som möjligt forsera ett strejkande huvlås, men tipset från den andra tråden är väl det närmaste som då gäller,,,

"Prövade att lirka ur grillen efter div ingrepp, helt omöjligt då den går runt låsanordningen. På med handskar och bröt sönder den (efter att ha sett att de ligger runt 300 på skroten). Sågade bort nitarna som höll fast själva låset. Drog ut det för att konstatera att det var helpajt. Satte på den nya(begagnade) grillen och öppnar numera huven med en stor skruvmejsel genom hålet där låset satt förr. Syns ingenting på utsidan då man måste vrida bort fordemblemet först. 300 kr fattigare och nöjd."

n-gatan
Veteran
Namn: Patrik Häggström
Kör: mondeo

Inlägg av n-gatan »

Nu är jag osäker på hur det ser ut på mondeon , men på focusen går det att komma åt axeln som går emellan nyckellåset&själva huvlåset underifrån .
Kommer man åt det så bör det gå att vrida på axeln så huven går upp .
Det tog mig kanske tio minuter att göra det på focusen .
Värt att kolla om det går på mondeon =)

unclebans
Veteran
Namn: Ban T.
Kör: Mondeo 2001

Inlägg av unclebans »

Värdelös konstruktion...vad är det för fel med en öppningsspak ifrån kupén??

patrikke
Erfaren

Inlägg av patrikke »

n-gatan skrev:Nu är jag osäker på hur det ser ut på mondeon , men på focusen går det att komma åt axeln som går emellan nyckellåset&själva huvlåset underifrån .
Kommer man åt det så bör det gå att vrida på axeln så huven går upp .
Det tog mig kanske tio minuter att göra det på focusen .
Värt att kolla om det går på mondeon =)
Den axeln kommer jag åt efter diverse borrningar i grillen, med den är ju stum:mad:
Kanske att man ska ta i mer?

n-gatan
Veteran

Inlägg av n-gatan »

Hm , kärvar själva huvlåset blir det jobbigt .
Det är vad jag kan förtå väldigt ovanligt . men sitter axeln kvar på nyckellåset så är väll det stumt .
Nu kan jag inte kolla hur det ser ut på mondeon just nu . men på focusen går det att dra loss axel från nyckellåset så att säga då axel är i två delar som löper i varandra för att den skall gå att ta loss , eller montera med för den delen .
Jag kan kolla i helgen på farsans mondeo om du vill

patrikke
Erfaren

Inlägg av patrikke »

Jag har fått upp min huv nu, jag tog bort de 2 skruvarna(nitarna som håller själva låscylindern, och plockade ur cylinder och stången, sedan använde jag mejseln.
Grillen blev heltrasig:eek:

Tack för hjälpen

Kanske kan man klara av att få bort cylindern utan att ha sönder grillen om man viker undan ford emblemet och kan kapa ur så att cylindern går ur och man kommer åt att borra ur skruvarna?

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja detta är med en lite säregen konstruktion till huvlås, vad det nu annars skulle vara för fel på ett hederlig vajerstyrd dito,, men så här ser iaf denna låskista ut till mondeon: http://bilder.lagabasen.se/delar/1112/111269029vy1.jpg

n-gatan
Veteran

Inlägg av n-gatan »

Tanken med nyckellösningen är vad jag fått förklarat för mig är följande :
Tar störmen i batteriet slut så fungerar inte centrallåset , då många bilägare inte andvändet nyckeln för att låsa upp dörrarna så kärvar låskistan på dörren väldigt ofta . vilket resulterar i att bilägaren inte kommer in i bilen .
Med våran lösning så kommer ägaren åt att ladda batteriet & därmed kommer man in i bilen .

Det är den förklaring jag fått i alla fall från ford .
Vilken jag köper . för letar men lite i forumen så är det inte allt för ovanligt att frågor ang hur man får upp huven utifrån dyker upp .
Att en ford har en kass konstuktion på det är en annan femma =) , men tanken är nog bra

randal
Veteran
Namn: Rickard Lindfors
Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, S-max tdci 10

Inlägg av randal »

Hämtade ut nya S-Max:en i fredags och såg att de har gått tillbaka till vajerstyrd öppning igen.

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Där ser man då kanske den nyckellåsta huvlåset inte var så uppskattat ändå,,,

Aders
Nybörjare
Namn: Anders H
Kör: Ford Mondeo 2,5 V6

Inlägg av Aders »

pungen skrev:Finns de nått sätt att få upp låset till huven på en mondeo utan att paja både grillen och låset när myckeln inte funkar?
Jag sågade endast upp ett runthål i plasten (bakom emblemet) ca 2,5cm radie runt "nyckelhålet".

Där kom man åt att borra bort skruvarna och demontera låset.

Nu kör jag med mejsel för att öppna huven :)

Man ser inga spår efter ingreppet annat än när man vinklar undan emblemet.

// Anders

Skriv svar