Mondeo 2.0, småryckig gång när "halvvarm"

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
stavik
Nybörjare
Namn: Staffan V
Kör: Mondeo & BMW

Mondeo 2.0, småryckig gång när "halvvarm"

Inlägg av stavik »

Mondeo 2.0 -96 går perfekt när man startar från kall bil. Om den stått ett tag och är halvvarm kan den smårycka i början innan motortemperaturen stigit. Ryckningarna verkar komma innan tempmätaren stigit till normal.
Kan det vara någon av givarna:
1. Den som sitter vid termostathuset och ger info till styrboxen om motortemp?
2. Den som sitter i insuget och ger info om temp insugningsluft

/Staffan

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Känner angåend detta igen detta fenomen från en av tidigare mondeosarna och där hjälpte det bara med ny tempgivare, den för styrboxen och som riktigt sitter vid termostathuset. Så var iaf dessa ryckningar borta med den bilen.

anders890
Nybörjare
Namn: Anders W
Kör: Ford Mondeo

Inlägg av anders890 »

stavik skrev:Mondeo 2.0 -96 går perfekt när man startar från kall bil. Om den stått ett tag och är halvvarm kan den smårycka i början innan motortemperaturen stigit. Ryckningarna verkar komma innan tempmätaren stigit till normal.
Kan det vara någon av givarna:
1. Den som sitter vid termostathuset och ger info till styrboxen om motortemp?
2. Den som sitter i insuget och ger info om temp insugningsluft

/Staffan

Jag har troligtvis samma problem med min 98;a min går dock ryckigt när den är kall!

/Anders

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det är även i det fallet tämligen rätt stor sanorlikhet att det även i det fallet med är denna givare som kan ha lite olika felsymtom gällande ryckigheten kall som varm.

Skriv svar