Missljud bakvagn

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
saicyb
Nybörjare
Namn: AD
Kör: Ford Mondeo -01

Missljud bakvagn

Inlägg av saicyb »

Jag har ett problem med min mondeo -01 ni kanske kan hjälpa till med. Den har idag börjat leva om bra mycket från bakvagnen när man kör i ojämnheter, svårt att beskriva ljudet men ett dovt donkande/smällande ljud, funderar om tex däcket tar i skärmen. Det kommer från vänster bakhjul-området. När jag står på sidan är bakdelen av bilen lägre än framdelen, och jag tycker det ser ut som att det är för litet mellanrum mellan skärm/däck.

Kan det vara någon stötdämpare eller liknande som felar? Finns det något vanligt problem på dessa bilar?

Hallaga
Erfaren
Namn: Halle.O
Kör: Fiesta 2010 Titanium

Inlägg av Hallaga »

Hej,

Jag hade precis samma missljud på min mondeo -01, hördes riktigt tydligt när jag hade passagerare i baksätet och så fort man åkte över minsta lilla gupp/ojämnhet dök missljudet upp.

Felet var stötdämparna bak, iallafall på min =) Kolla att det inte är nåt knas med fjädrarna först, min gick av förra vintern o rev upp däcket :mad:

Lycka till!

saicyb
Nybörjare

Inlägg av saicyb »

Bah, tog upp den på lyften nu kväll och upptäckte att fjädern var av vänster bak. Inte så konstigt att den lever om då.

Någon som har en aning vad verkstäder brukar ta för byte av båda bakfjädrarna (antar att det är lika bra)? Brukar Fords egna verkstäder ha bra pris?

Hallaga
Erfaren
Namn: Halle.O
Kör: Fiesta 2010 Titanium

Inlägg av Hallaga »

Nu bytte jag mina bakfjädrar i samband med dämparbytet (hos en Fordverkstad) så jag vet inte exakt vad dom tog för själva fjäderbytet eftersom dom ändå skulle byta dämpare.

Men har för mig att fjädrarna gick på ca 1500:- för båda (ja det bästa är att byta båda samtidigt), arbetet lär ju vara minst lika mycket...skulle tippa på nånstans runt 3000-3500:- totalt.

Men jag kan ju ha helt fel så ring o kolla.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja gör man nu inte det jobbet själv så är det annars bara att ringa runt för pris uppgift för jobbet, men skulle med säga runt 2000-3000:- för byte av båda fjädrarna inlkusive arbete.
Som är rekommenderat för att få samma stuk på bakvagnen.

saicyb
Nybörjare

Inlägg av saicyb »

Har kollat upp lite verkstäder runt om i stan, varav Fords egna var dyrast. Har fått pris från 3100-4450:-. Fjädrarna har kostat 600-800kr/st att köpa separat på de olika ställena.. det roliga var att det fanns en standard och en förstärkt version, varav den förstärkta var 150kr billigare!

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo dessa förstärkta bakfjädrar brukar med i regel vara avsedda för bilar utan nivåreglering och klart mer konkurensmässiga på tex tyska e-bay för från 500:- paret.

Skriv svar