Hjälp med bak OK från helvetet :(

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Kimmeh
Nybörjare
Namn: Kim
Kör: Mondeo -02

Hjälp med bak OK från helvetet :(

Inlägg av Kimmeh »

Hej!

Har en Mondeo 2.5L v6a från 2002
Ett par månader efter jag köpt den låg höger bakok på och det blev väldigt varmt på bromsskivan. In på verkstad och bytte handbromswiren och sen blev det bra i några månader. Sen kom det tillbaka på samma sida och verkstaden bytte till ett skrot ok. Åter kom igen strax efter. Så verkstaden byter till vanligt renoverat ok men det blir samma problem strax efter igen. Då väljer verkstaden att köpa ett ok som är av annat märke och nu har jag kört i ca 4 månader utan problem tills idag. Då blev fälgen/hjulbultarna så varma att det luktade illa och man brände sig ordentligt på dem. Har även kasst hjullager på den sidan men mig veterligen kan inte hjullagret skapa den värmen? Hissade upp bilden innan idag och snurrade på hjulet lite, men känner att bromsen ligger mot skivan men det är inte trögt att snurra det. Känner också lite glapp i lagret när man rycker i däcket. Ska till verkstaden imorgon och försöka reda ut detta.

Har läst lite här att det är handbromsens självjustrering som orsakar detta? kan man avhjälpa det på nått sätt? om man byter vajrar och ok på bägge sidorna, gör det någon skillnad typ att det skulle belasta jämnare?

Kan tillägga att jag inte använt handbromsen under dessa 4 månaderna till för någon vecka sedan, kan det ha kärvat ihop igen?! blir så grymt trött, överväger att sälja bilen. Tråkigt när allt annat är i toppskick :((((

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja detta var väl många bromsokbyten utan att grundproblemet vad det verkar inte kom fram. Där annars normalt skall det fungera med friska handbroms komponenter och att denna dessutom används flitigt just för att det inte skall kärva där.

En annan med rätt vanligt fenomen är en defekt bromsslang till det bromsoket som kan vulka sig invändigt och fungerar då som en backventil som det med skulle kunna vara orsaken till dessa symtom speciellt om nu dessutom inte handbromsen använts alls.
Men detta torde en kompetent verkstad lätt upptäckt om så skulle vara fallet.

Att sedan dess hjullager gjort sitt är med till stor del på grund av att bromsarna gått så pass varma att lagerfettet kokats bort, där det nästan aldrig orsakas av lagret i sig till att skapa sådan värme.

Kimmeh
Nybörjare

Inlägg av Kimmeh »

ja nu blir det verksdaden iaf! återkommer med vad dom säger.
Som sagt har jag använt handbromsen några gånger den senaste veckan, innan dess ingenting alls under hela vintern. Ska påpeka det där med lagret också och se vad dom säger!

randal
Veteran
Namn: Rickard Lindfors
Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, S-max tdci 10

Inlägg av randal »

Byt handbromsspaken till en med manuell justering. Det första året ca levererades bilarna med en handbromsspak med självjustering (utöver oken bak som också är självjusterande).

Pga problem bytte man till handbromsspak med manuell justering någon gång under 2002.

Kimmeh
Nybörjare

Inlägg av Kimmeh »

randal skrev:Byt handbromsspaken till en med manuell justering. Det första året ca levererades bilarna med en handbromsspak med självjustering (utöver oken bak som också är självjusterande).

Pga problem bytte man till handbromsspak med manuell justering någon gång under 2002.
På vilket sätt orsakar den problemet? han på verkstaden sa att vajern går som den ska och att det var oket som inte släppte tillbaka ordentligt. Så han skulle smörja upp det och byta fjädern till vipparmen...

randal
Veteran
Namn: Rickard Lindfors
Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, S-max tdci 10

Inlägg av randal »

Problemet, som jag har fått höra det, är att både oken och handbromsspaken är självjusterande och att skillnaden däremellan är för liten för att det ska fungera bra.

Även vajrarna och oken kan strula en del men om handbromsspaken inte är bytt till en med manuell justering skulle jag göra det.

Kimmeh
Nybörjare

Inlägg av Kimmeh »

randal skrev:Problemet, som jag har fått höra det, är att både oken och handbromsspaken är självjusterande och att skillnaden däremellan är för liten för att det ska fungera bra.

Även vajrarna och oken kan strula en del men om handbromsspaken inte är bytt till en med manuell justering skulle jag göra det.
Ringde ford nu o dom var grymt tillmötesgående o ska gå igenom allt bromsrelaterat i samband med rostreparation på dörrarna och lagerbyte. Kostar en slant men är rätt säker på att dom har koll på läget! Återkommer när dom gjort sit utlåtande!

JP-V6
Erfaren
Namn: Jörgen pettersson
Kör: Mazda6 Takara 2,0

Bytte fjädrar.

Inlägg av JP-V6 »

Jag köpte min mondeo 2004 och märkte ganska snabbt att bakoken
hade lätt för att kärva ihopp. Mest var det handbromsen som inte ville
gå tillbaka så jag satte dit hårdare fjädrar. Nu har han gått 10 tusen mil
utan problem med just hanbromsen. Och inte några andra problem heller
för den delen (peppar peppar o allt vad det heter.
Hoppas det löser sig för dej.
Jögga
-------:cool:

Kimmeh
Nybörjare

Inlägg av Kimmeh »

Hade bilen på verkstaden som bytte vajern och oket nu igen och dom fick byte vajern igen för den satt tydligen på sniskan så nu känns handbromsen betydligt bättre och oket låg inte alls på när jag var ute o körde idag. Vilket är najs!

Den ska oavsätt ner till ford i nästa vecka för att återgärda rost i dörrar och backlucka och byte av hjullager. Så ska dom kika på motorn då den ibland är trött och seg, gasen tar inte som den gjorde innan. Hoppas inte det blir dyrt =)

Tack för allas hjälp! grymt glad jag blir

lanneman
Erfaren
Namn: Jan Landstedt
Kör: Mondeo 4x4 Si kombicoupé -95, Mondeo 4x4 clx kombi -95, Mondeo RS kombi.

bromsok

Inlägg av lanneman »

På min mondeo 4x4 combicoupe satt det en hjälpfjäder på handbromsarmen på bromsoket, som jag enligt hörsägen hört har kommit dit pga. servicemedellande från ford. Jag har nu en mondeo 4x4 kombi den saknar dessa fjädrar (den har iochförsig inte samma ok). Denna fjäder bör hjälpa handbromsen att gå tillbaka ordentligt och borde få självjusteringsfunktionen att funka bättre.

Kimmeh
Nybörjare

Inlägg av Kimmeh »

Det verkar funka nu när dom bytte handbromsvajern, det roliga är att ford anmärkte på att vajern kärvar på servicen i höstas. Hade tillbaka den på verkstade som sa att den inte gjorde det. Och nu visar det sig att det var den trots allt hehe. Hur som så är jag glad att det är fixat nu!

Skriv svar