Efter montera farthållare i S-MAX 2008

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Tech-74
Nybörjare
Namn: Ulf Emericks
Kör: S-MAX

Går det eftermontera farthållare i S-MAX 2008?

Inlägg av Tech-74 »

Hej,
Är det någon som har koll på om det går att eftermontera en original farthållare i en 2008 S-MAX?
Det är en 2.0 TDCi 140 hk Titanium.
Tog för givet att den hade det och upptäckte det inte förrän jag skulle på en lägre åktur några dagar efter köpet :^o så det vart lite snopet.

Tags:

Tech-74
Nybörjare

Inlägg av Tech-74 »

Hej,
Nu har det ju gått ett bra tag sedan jag la upp frågan här på forumet men jag tänkte ändå att jag kunde meddela att det var hur enkelt som helst att installera en original farthållare i bilen och det kostade totalt 600kr, klart värt det!!

Användarvisningsbild
niclas73a
Erfaren
Namn: Niclas
Kör: S-max 2,0 TDCi -07

Inlägg av niclas73a »

Tech-74 skrev:Hej,
Nu har det ju gått ett bra tag sedan jag la upp frågan här på forumet men jag tänkte ändå att jag kunde meddela att det var hur enkelt som helst att installera en original farthållare i bilen och det kostade totalt 600kr, klart värt det!!
600?? Wow!!

Vi saknar också farthållare men jag har inte ens brytt mig om att kontrollera då jag trott att det varit svindyrt!:banghead:

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

Är väl i princip att montera knappsatsen och aktivera funktionen i CCC-data?

Användarvisningsbild
niclas73a
Erfaren

Inlägg av niclas73a »

Bruno skrev:Är väl i princip att montera knappsatsen och aktivera funktionen i CCC-data?
Är det så?
Har ju hört om eftermonterade farthållare på visserligen äldre och andra bilmodeller men då har det kostat 5-6000kr.

Användarvisningsbild
vr00mfondel
Veteran
Namn: Jimmy Söderstjerna
Kör: Mustang
Medlemsnummer: 60

Inlägg av vr00mfondel »

Nyare Fordar har väl elektrisk gaspedal allihopa, jag antar att det är det som gör det så mycket lättare...

Allt var inte bättre förr :D
//Jimmy

feltan
Erfaren
Namn: Johan Fälth
Kör: S-Max TDCi

Inlägg av feltan »

Det bevisar återigen hur inkompententa min lokala fordverkstad är. Jag var inne o frågade exakt samma sak då jag kollade på en s-max utan farhållare. Enligt miN verkstad var detta smått omöjligt, och väldigt kostsamt, typ 20000:-

Jag lämnar inte min bil dit....

Användarvisningsbild
niclas73a
Erfaren

Inlägg av niclas73a »

Tech-74 skrev:Hej,
Nu har jag varit till Bilia i Västerås.
De kunde inte svara direkt att det gick och vad det skulle kosta trots ett väldigt letande i databaser, ut och tittade på min bil osv.

Fick preliminärt svar utifrån vad reservdelarna kostade.
Knappsats höger 1345kr och vänster 1345kr. Sedan om det går att koppla upp mot boxen och montera var osäkert.
Preliminärt pris 5000kr (förutsatt att det fungerade)

De lovade återkomma. Det kunde ju finnas ngn annan variant också.

Har du bild? Ser det ut som på bilden?
Vad har du för årsmodell (om det nu kan spela roll)?
Vilken fordverkstad gjorde detta?

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

feltan skrev:Det bevisar återigen hur inkompententa min lokala fordverkstad är. Jag var inne o frågade exakt samma sak då jag kollade på en s-max utan farhållare. Enligt miN verkstad var detta smått omöjligt, och väldigt kostsamt, typ 20000:-

Jag lämnar inte min bil dit....
Lägg inte för mycket skit på återförsäljaren.. Enda anledningen till att jag vet att detta är möjligt är för att jag läst det online på ett annat forum. Ford är jättedåliga på att informera om sånt här.. Vi lär oss att felsöka och reparera bilarna, inte eftermontera en massa grejer som kunder och bilägare kan tänkas ha. Snudd på omöjligt att få tag på någon på Ford (notera att verkstaden ÄR INTE Ford, utan bara en återförsäljare som Ford anlitar) som kan svara på frågor om sådana här saker

Användarvisningsbild
niclas73a
Erfaren

Inlägg av niclas73a »

Kanske enklast att köpa beg ratt. Passar en -13 i en -07:a? ;)

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Ford/F ... M-1678748/

Tech-74
Nybörjare

Inlägg av Tech-74 »

Här kommer en väldigt sen uppdatering men så här gjorde jag.
Jag köpte begagnade knappar kompletta med kablage på skroten för 400kr och sedan Elmconfig med kabel för ca 200kr på ebay. Sen var det bara att montera knapparna, koppla in kablaget och att programera bilen med Elmconfig. Tror det hela tog mindre än 2 timmar och till en total kostnad av ca 600:-.
Återförsäljarna verkar antingen inte ha koll eller så försöker de luras.
Min bil är en 2008 som jag importerade 2010. När jag tagit hem bilen frågade jag min lokala Ford verkstad om just farthållaren men även om det gick att fixa till halvljusautomatik för det saknades också. Jag fick då svaren att det gick i princip inte och skulle bli väldigt kostsamt. De sa t.ex. att halvljusautomatiken byggdes dit av generalagenten vi hamnen där bilarna togs in i Sverige men så var det ju inte alls. Det krävdes bara en programmering som jag gjorde med Elmconfig så hade jag även halvljusautomatik. Det är en sak att man inte vet men då kan man väl säga det istället för att bara hitta på något...

focus01
Erfaren
Namn: Stefan Wiberg
Kör: Ford galaxy 2,0 tdci

Inlägg av focus01 »

Hur programmerar man så man får halvljus automatik? Minne oxå en importbil köpt av mej idag. Skulle även vilja ha farthållare hittar inga knappar men hittat rattar som är kompletta mailade en skrot men han sa att en ratt från en 2010 inte passade min 2007:a stämmer detta? Är det inte svårt att byta ratt plus programmera så ska jag beställa kabel oxå så man kan slutföra det �� Ska kanske säga att jag har en galaxy tdci 2,0

torre05
Veteran
Namn: Torsten Hänisch
Kör: Mondeo och Connect

Inlägg av torre05 »

Det enklaste är nog och sätta dit knapparna. Du plockar bort krockkudden och skruvar bort plasten där sen är kablarna till farthållaren redan dragna vilket ska i princip bara kopplas in till knapparna. Sedan är det ju bara programmering. Har för mig att jag läste på nåt tysk forum kring att dom hade köpt knapparna på Ebay, jag skulle avråda från att köpa begagnat i och med dom har en tendens att vara trasiga. Det vissa sig genom att man vill avbryta eller höja eller sänka hastigheten och så stänger farthållaren sig av och det är nästan alltid knapparna i ratten då.

focus01
Erfaren
Namn: Stefan Wiberg
Kör: Ford galaxy 2,0 tdci

Inlägg av focus01 »

Passar knapparna från ngn annan modell eller mellan vilka år kan jag leta efter till min bil som är en 2008. Skulle helst vilja bytt ratten då den är lite sliten. Kanske ngn annan som passar, ngn som vet?

torre05
Veteran
Namn: Torsten Hänisch
Kör: Mondeo och Connect

Inlägg av torre05 »

https://www.youtube.com/watch?v=N3yFKs6oZDI
här finns en video på hur man sätter in knapparna iaf, är din ratt sliten så kanske det är värd och byta den iaf, men hur mycket har din bil gått då om den redan är sliten?

Skriv svar