Byte inre drivknut, istället byta hela drivaxeln?
- Mikke
- Legend
- Namn: Mikke
- Kör: Ford Sierra -92
Ford Focus RS -17 - Ort: Lysekil
- Medlemsnummer: 265
Byte inre drivknut, istället byta hela drivaxeln?
Hej,
Har nyss fått tillbaka min Mondeo -02 2.0 från Ford efter att ha haft inne den på felsökning, resultatet är att byta: Inre drivknut som är defekt, Ford byter hela drivaxeln istället då det går fortare och totalpris för material samt jobb blir billigare. De uppskattar kostnaden till 7500kr, är det rimligt?
Är det värt att köpa inre drivknut och byta själv? Svårt? Eller är det bara och pröjsa och se glad ut?
Tack på förhand!
Har nyss fått tillbaka min Mondeo -02 2.0 från Ford efter att ha haft inne den på felsökning, resultatet är att byta: Inre drivknut som är defekt, Ford byter hela drivaxeln istället då det går fortare och totalpris för material samt jobb blir billigare. De uppskattar kostnaden till 7500kr, är det rimligt?
Är det värt att köpa inre drivknut och byta själv? Svårt? Eller är det bara och pröjsa och se glad ut?
Tack på förhand!
MIKKE

-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Visserligen kan man bara byta den inre drivknuten men då jobbet dels är densamma som att byta hela drivaxeln där man med då vet att den yttre med är i prima skick och att sådana kvalitets axlar finns på tex ebay för en bråkdel av vad Ford här hemma skall ha.
Har själv med flertalet bilar hämtat hem både drivknutar som kompletta drivaxlar från just tyska e-bay som jag med bara kan ge plus för, som tex komlett fabriks renoverad drivaxel 1200:- inklusive frakt hem till dörren på ett par dagar. Där sedan byte är relativt lätt för normalhändig att själv utföra.
http://fahrzeugteile.shop.ebay.de/i.htm ... m270.l1313
Liten hake är bara att även tyskarna kör med pantsystem för drivaxlar som är runt 20 euro (200:-) per drivaxel (inbakat i priset), som i regel inte lönar sig att skicka tillbaks denna, men gör iaf totalpriset klart överkommligt.
Har själv med flertalet bilar hämtat hem både drivknutar som kompletta drivaxlar från just tyska e-bay som jag med bara kan ge plus för, som tex komlett fabriks renoverad drivaxel 1200:- inklusive frakt hem till dörren på ett par dagar. Där sedan byte är relativt lätt för normalhändig att själv utföra.
http://fahrzeugteile.shop.ebay.de/i.htm ... m270.l1313
Liten hake är bara att även tyskarna kör med pantsystem för drivaxlar som är runt 20 euro (200:-) per drivaxel (inbakat i priset), som i regel inte lönar sig att skicka tillbaks denna, men gör iaf totalpriset klart överkommligt.
- Mathias-D
- Legend
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 Essex , Ford Capri 2.0 -81 Zetec
- Medlemsnummer: 313
får väll pröjsa 1500kr för en beg på skroten. + frakt.
Kan du skruva själv? jag skulle inte säga att de är spec svårt. Kan sitta lite hårt i hjullagret.
Kan du skruva själv? jag skulle inte säga att de är spec svårt. Kan sitta lite hårt i hjullagret.
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
- Mikke
- Legend
- Namn: Mikke
- Kör: Ford Sierra -92
Ford Focus RS -17 - Ort: Lysekil
- Medlemsnummer: 265
Jo, jag, eller främst farsan kan skruva! Hittade begagnad på skroten för 1500kr, men är lite skeptisk att göra jobbet och sätta dit en begagnad, risken finns ju att den inte är helt prima heller?
Ebay tipset är intressant, skall kolla upp det!
Tack på förhand, har ni andra tips så är ni välkomna med dem
Ebay tipset är intressant, skall kolla upp det!
Tack på förhand, har ni andra tips så är ni välkomna med dem
MIKKE

-
n-gatan
- Veteran
- Namn: Patrik Häggström
- Kör: mondeo
Du , testa att fylla damasken med fett först . har du tur räcker det .
Sannolikt har den kastat ut fettet så knuten har gått torr vilket är väldigt vanligt . min erfarenhet är att det kan fungera mycket bra med endats en påfyllning av fett om det inte krånglat allt för länge & att damasken är hel .
Helt klart värt att testa !
Sannolikt har den kastat ut fettet så knuten har gått torr vilket är väldigt vanligt . min erfarenhet är att det kan fungera mycket bra med endats en påfyllning av fett om det inte krånglat allt för länge & att damasken är hel .
Helt klart värt att testa !
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Jo det är min erfarenhet med att kanske 3 av 5 smådefekta innre drivknutar har jag med "räddat" genom att lätta på dess dammask som i regel i bästa fall haft en vattenblaskande sörja. Sedan i dessa fall blivit snudd på helt friska efter urskrap av värsta smeten och sedan återfyllnad med ny fräsch drivknuts fett.
Så visst testa detta annars är det som sagt alltid en chansing med begagnad drivaxel med hur länge den sedan kommer att hänga med just med tankarna att dess bilar har tämligen stora problem allmänt med drivaxlar.
Annars som sagt rekommenderar jag starkt till nyinförskaffning från klart prisvettiga ebay.
Så visst testa detta annars är det som sagt alltid en chansing med begagnad drivaxel med hur länge den sedan kommer att hänga med just med tankarna att dess bilar har tämligen stora problem allmänt med drivaxlar.
Annars som sagt rekommenderar jag starkt till nyinförskaffning från klart prisvettiga ebay.