Kvalitet ??

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Jacob
Erfaren
Namn: Jacob. A
Kör: S-max 2010

Kvalitet ??

Inlägg av Jacob »

Jag har en S-max från 2010 uthämtad i somras.

Har nyss haft bilen inne på rep pga att solgardinen över glastaket inte fungerade. Bilen har tidigare varit inne på rep för att en av högtalarna slutade fungera och här om dagen märkte jag att automatiken på passagerarsidans fönster har slutat fungera. Dvs jag måste hålla ner knappen för att få upp rutan.

Utöver detta så har jag också upplevt både skakigt chassi (skakningar i ratten) och att förarsidans fönster åker lite upp och ner när man skulle öppna och stänga det i vintras vid många minusgrader. Två problem som jag läst att fler har drabbats av.

Jag tycker hur som helst att det är ganska mycket småfel på en bil som inte ens är ett år gammal !.

randal
Veteran
Namn: Rickard Lindfors
Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, S-max tdci 10

Inlägg av randal »

Jag har också märkt av en hel del fel på min S-max uttagen 2010-10-22:

Åtgärdade:
- LED-belysning släcktes ej varje gång man startade motorn. Servicebrev.

Ej åtgärdade (avslag från Ford):
- Rost på bakdörr samt hundratals stenskott pga dålig konstruktion. Tröskel och dörr går ut vid bakre hjulhusen och det hjälper inte med stänklapparna fram.
- Högtalare skorrar. Gäller alla högtalare i dörrarna men ffa de bakre dörrarna. Beror på att högtalarna slår emot dörrklädseln. Att det är värre bak beror på de integrerade solskyddsgardinerna. "Högtalarna håller högre kvalitet än bilen" fick jag till svar efter att den varit inlämnad 3 gånger med samma fel.
- Varningslampa för motor lyser ibland vid minusgrader. Beror på "gardinen/spjället" vid kylaren (att den fastnat). Hände från och till under vintern. Om jag ville ha det åtgärdat skulle det avhjälpas genom att koppla ur "gardinen/spjället".

Ej pratat med åf än:
- Bult i stolen (som håller fast stolen i golvet) rostade inom 2 månader. Ser inte så kul ut när passagerare åker med.

Det finns även en del läsvärt på http://www.smaxownersclub.com

Så det är ett lotteri och tyvärr tar inte Ford tag i problemen vilket ger missnöjda kunder.

//Rickard

Svennas
Veteran
Namn: Danne S
Kör: Kuga PHEV

Inlägg av Svennas »

randal skrev: - Varningslampa för motor lyser ibland vid minusgrader. Beror på "gardinen/spjället" vid kylaren (att den fastnat). Hände från och till under vintern. Om jag ville ha det åtgärdat skulle det avhjälpas genom att koppla ur "gardinen/spjället".
Det var den "gamla" "akutlösningen" som innebar att man ändrade en parameter i PCM som satte regleringen av "gardinen" ur spel.

Den nya innebär ny programvara till PCM. Bara att boka så åtgärdas det....

Svennas
Veteran

Inlägg av Svennas »

Jacob skrev:Jag har en S-max från 2010 uthämtad i somras.
...och här om dagen märkte jag att automatiken på passagerarsidans fönster har slutat fungera. Dvs jag måste hålla ner knappen för att få upp rutan.
Prova följande rutin:

Starta motorn.
Tryck och håll ned fönsterhissens stängningsknapp tills rutan är helt stängd.
Släpp upp fönsterhissens stängningsknapp.
Tryck ned fönsterhissens stängningsknapp tre gånger under en sekund.
Tryck in fönsterhissens öppningsknapp ett ögonblick till det 2:a läget och släpp knappen. Rutan ska öppnas automatiskt.
Tryck in fönsterhissens stängningsknapp ett ögonblick till det 2:a läget och släpp knappen. Om fönstret inte stängs automatiskt, upprepa hela proceduren.
Upprepa initieringen av fönsterhissmotorn för varje fönsterhissmotor.
Stäng av motorn.

Svennas
Veteran

Inlägg av Svennas »

Jacob skrev:Jag har en S-max från 2010 uthämtad i somras.

förarsidans fönster åker lite upp och ner när man skulle öppna och stänga det i vintras vid många minusgrader.
På de tidigare S-max så fanns problem med inpassningen av listerna runt rutan. Pga att listen inte satt i rätt läge i skenan så gick rutan för tungt i listen och klämskyddet aktiverades. I kombination med kyla blev det värre. Borde inte vara så på din men man vet ju aldrig.

randal
Veteran
Namn: Rickard Lindfors
Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, S-max tdci 10

Inlägg av randal »

Svennas skrev:Det var den "gamla" "akutlösningen" som innebar att man ändrade en parameter i PCM som satte regleringen av "gardinen" ur spel.

Den nya innebär ny programvara till PCM. Bara att boka så åtgärdas det....
Perfekt. Då får det bli vid servicen efter sommaren :)

Skriv svar