Ford Mondeo TDCI Titanium X 2008

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
MickeÖ
Nybörjare
Namn: Mikael Öström
Kör: Ford Mondeo TDCI Mk4 2008

Ford Mondeo TDCI Titanium X 2008

Inlägg av MickeÖ »

Sambon tycker att hon behöver större bil och har fastnat för Ford Mondeo diesel från 2008 och framåt. Då dessa ligger rätt bra i pris så lutar det åt just en sådan. Dock har jag lite funderingar som jag inte hittat något riktigt bra svar på, 99% av dessa (även titanium x varianten) verkar sakna diesel eller annan tillsatsvärmare (iaf när man tittar på spec i annonserna och pratar med försäljarna).

Min fråga är alltså, finns det, precis som på nyare V70 och vissa VW modeller en originalmonterad extra värmare i motorn på dessa bilar, antingen elektrisk eller bränsledriven som håller motortempen uppe även vid kallgrader?
Eller har man valt Subarus variant med "hårblås" med värmare i fläktsystemet i kupen?
Kan det till och med vara så att de helt struntat i det och kör man Ford får man helt enkelt ta på sig en varmare tröja när det är kallt ute?

Hoppas någon vet något om detta "norrlandsproblem" ;-)

sliparn
Nybörjare
Namn: Björn Jonsson
Kör: mondeo 2,2 tdci titanium x

Inlägg av sliparn »

Det sitter en bränsledriven tillsatsvärmare i alla nya dieslar

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske

Inlägg av Mullis »

Den värmer upp motorns kylsystem till arbetstemperatur (<90) med hjälp av en bränsledriven värmare (Webasto) och den går igång när du startar bilen om den inte är eftermonterad med klockinställning.

Kan ju vara så att du har det på dosan men tror inte Ford har det på MK4, för har det då inte på min, men var tillval vid nyköp.

Alla svensksålda dieslar har denna värmare...
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

Skriv svar