Problem med centrallås och el

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
johanbakke
Nybörjare
Namn: Johan Bakke
Kör: Ford Mondeo 2002

Problem med centrallås och el

Inlägg av johanbakke »

Jag har en Mondeo -02 och har fått stora problem med centrallåset och jag tror det kan vara problem med hela elsystemet.

Redan när jag köpte bilen fungerade inte sensorn vid bagageluckan, jag såg det inte som något stort problem eftersom den går lika bra att öppna med knappen i frontpanelen eller med nyckeln. Enligt säljaren skulle det vara (citat) "svindyrt" att fixa det, så jag la inte någon tid på att kolla upp det.

Några månader efter jag köpte bilen slutade knappen i frontpanelen att fungera, en kort tid efter det började bagageluckan låsa upp sig helt utan några knapptryckningar. Ibland låser sig bilen självmant (alla dörrar), så jag vågar aldrig låta nycklarna sitta i om ingen sitter i bilen.

Det har också hänt vid några få tillfällen att sidorutorna har stått öppna när jag har kommit till bilen, vid ett tillfälle öppnades alla sidorutor när jag låste upp bilen med knappen på nyckeln.

Jag har kommit fram till att problemet varierar med temperaturen i luften och beror också på bilens hastighet. Vintertid händer det aldrig att bagageluckan låser upp sig, inte heller att sidorutorna öppnas men bilen låser alla dörrar dagligen. Senvår/sommar/höst har jag problem så gott som dagligen med att bagageluckan låser upp sig och (vid få tillfällen) att sidorutorna öppnas. När jag kör bilen har det aldrig hänt att något av problemen har uppstått under färd, däremot så kan bagageluckan låsa upp sig när jag stannar.

Förutom detta så har spolarpumpen till vindrutan lagt av, jag hoppas att det är pumpen som är död och inte ytterligare ett problem med elen...

Är det här nåt ni känner igen och var kan felet ligga?

carlitoh
Nybörjare
Namn: Carl H
Kör: mondeo st220

Inlägg av carlitoh »

kortis i en styrbox? säkert hopplöst att fixa.

koppla ur all el till låsen. ingen snor en mondeo från 02 ändå. har du ac i bilen? isf kan du ju koppla ur elhissarna med.

johanbakke
Nybörjare
Namn: Johan Bakke
Kör: Ford Mondeo 2002

Inlägg av johanbakke »

Ja, jag har AC men den funkar inte bra så jag vill inte koppla bort styrningen till rutorna. Att koppla bort all el till låsen funkar inte heller, då blir det omöjligt att öppna bagageluckan. Det finns inget nyckelhål där...

Fick tipset att byta styrboxen av en bekant, det ska vara samma styrbox till låsen och rutorna så det låter som det kan fungera.

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Kom du från till något ang detta? Har exakt samma symtom på min Mondeo nu för tiden, både med centrallåsningen, bakluckan och att det hänger på tempen. Ska ta ur låskistan ur förardörren och smörja upp den och se om det hjälper..

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Skriv svar