8,5 breda fälgar.
-
lille man
- Erfaren
- Namn: Mattias P
- Kör: Mondeo titanium S
- Kontakt:
8,5 breda fälgar.
Är lite sugen på nya fälgar.
Någon här som har 8,5" breda fälgar på sin mondeo mk4 eller mk4,5?
Är intresserad av lämplig inpressning (et).
Funderar på 8,5x21 med 245/30-21 däck.
Original så sitter det 8x19" på min bil men jag har aldrig haft lös fälgarna så jag vet inte vad det är för inpressning på dom.
Original så sitter det 8x19" på min bil men jag har aldrig haft lös fälgarna så jag vet inte vad det är för inpressning på dom.
-
Erick
- Nybörjare
- Namn: Erick Ekholm
- Kör: Ford Mondeo Titanium S
- Kontakt:
Jag kan ge dej ett svar om 2 veckor, får mina 20" då som är 8.5" breda med 245/30R20 däck.
Vad det är för ET på mina hjul vet jag ärligt talat inte, angav bara bilmodell för däckfirman. Men det lär väl stå i dem när jag väl får dem
Mina nya hjul kommer vara 1.5% större rullomkrets än orginal.
Du kommer ju få rätt stor rullomkrets med de däcken du angivit., 5.5% större. Bilen blir ju högre iom det också. Finns det inte med 25-profil?
Vad har du för storlek orginal på dina 19" hjul på däcken?
Vad det är för ET på mina hjul vet jag ärligt talat inte, angav bara bilmodell för däckfirman. Men det lär väl stå i dem när jag väl får dem
Du kommer ju få rätt stor rullomkrets med de däcken du angivit., 5.5% större. Bilen blir ju högre iom det också. Finns det inte med 25-profil?
Skåpet: Ford Mondeo Titanium S TDCi 140 hk Automat
Frugans: Ford Focus Titanium TDCi 109 hk Manuell
Leksaken: Nissan Skyline R33 GTS-T 420 hk Manuell
- vr00mfondel
- Veteran
- Namn: Jimmy Söderstjerna
- Kör: Mustang Mach E
- Medlemsnummer: 60
Jag har 8x19" med ET45 på min, och där är ganska gott om plats kvar, skulle gissa på 6-7cm bak och 2-3cm fram (på insidan). Även ett par centimeter till godo utåt innan de går utanför skärmkanten. (245/35-19)lille man skrev:Är lite sugen på nya fälgar.
Så det borde inte vara några problem med så högt ET som 45, men 40 kanske är mer lämpligt på en 8,5" bred fälg.
(Funderar själv på att byta till 8,5x20" fälgar med ET40)
Sierra XR4i -84 | Scorpio Cosworth -93 | Mondeo V6 -98 | Fiesta ST -05 | Mondeo 2.0 -04 | Mondeo V6 -05 | Fiesta 1.4 -04 | Mondeo TDCi -07 | Mondeo TDCi -15 | Mustang V8 -15 | Mondeo TDCi -18 | Mustang Mach E AWD -21
- Halling
- Veteran
- Namn: Jon Halling
- Kör: ST220
Funderat på att sänka bilen också? Min tumregel är att för varje tum som fälgen blir större ska bilen sänkas 10mm. Inte för att bilen ska se sänkt ut, utan bara för att proportionerna blir fel annars, större fälgar utan sänkning ser inte riktigt bra ut helt enkelt.lille man skrev: Funderar på 8,5x21 med 245/30-21 däck.
Original så sitter det 8x19" på min bil....
Skål på er, och krama varandra i trafiken! 
- Colding
- Veteran
- Namn: Rasmus Christensen
- Kör: Golf GL mk1, BMW 2002 Touring
- Medlemsnummer: 245
10mm per tum!Halling skrev:Funderat på att sänka bilen också? Min tumregel är att för varje tum som fälgen blir större ska bilen sänkas 10mm. Inte för att bilen ska se sänkt ut, utan bara för att proportionerna blir fel annars, större fälgar utan sänkning ser inte riktigt bra ut helt enkelt.
Det borde vara en stående standard! Jag gillar tänket, Halling
BMW 2002 Touring '72
VW Golf GLS '83
VW Golf GLS '83
-
lille man
- Erfaren
- Kontakt:
Det låter kanon =)Erick skrev:Jag kan ge dej ett svar om 2 veckor, får mina 20" då som är 8.5" breda med 245/30R20 däck.
Inget är bestämt ang. däcken ännu.
Har inte tittat så mycket på rullningsomkretsen eftersom det inte varit helt lätt att hitta 8,5x21" fälgar.
Original sitter det 235/40-19 på 8x19 fälgar.
Har du fått dit fälgarna?
-
lille man
- Erfaren
- Kontakt:
Väntar med ev sänkning tills dess att fälgarna sitter på plats.Halling skrev:Funderat på att sänka bilen också? Min tumregel är att för varje tum som fälgen blir större ska bilen sänkas 10mm. Inte för att bilen ska se sänkt ut, utan bara för att proportionerna blir fel annars, större fälgar utan sänkning ser inte riktigt bra ut helt enkelt.
Jag tycker att propotionerna ser helt ok ut nu standard men då har jag både styling och sportpaket.
-
Erick
- Nybörjare
- Namn: Erick Ekholm
- Kör: Ford Mondeo Titanium S
- Kontakt:
Nu har jag fått på mina 20"
Dom är 8.5" breda och har ET35, skodda med 245/30R20 Falken-däck.
Sitter som en smäck, helt perfekt i linje med skärmkanter osv
Tar inte heller i någonstans vid fulla rattutslag eller så.
Därimot blev bilen något högre, då dessa hjulen var något större rullomkrets än orginalhjulen. Så nu är det verkligen stort behov av att sänka den.
Min Mondeo har ju sportchassi orginal som sänker 10mm tror jag det är. Frågan är då, om en H&R sats som ska sänka 30mm, bara sänker 20mm? Tror det kan bli ganska lagom isåfall nämligen. Det är ju trots allt bruksbilen.

Dom är 8.5" breda och har ET35, skodda med 245/30R20 Falken-däck.
Sitter som en smäck, helt perfekt i linje med skärmkanter osv
Därimot blev bilen något högre, då dessa hjulen var något större rullomkrets än orginalhjulen. Så nu är det verkligen stort behov av att sänka den.
Min Mondeo har ju sportchassi orginal som sänker 10mm tror jag det är. Frågan är då, om en H&R sats som ska sänka 30mm, bara sänker 20mm? Tror det kan bli ganska lagom isåfall nämligen. Det är ju trots allt bruksbilen.

Skåpet: Ford Mondeo Titanium S TDCi 140 hk Automat