hjullager trasiga- syntom?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
yoyo
Erfaren
Namn: Camilla Larsson
Kör: Ford Focus

hjullager trasiga- syntom?

Inlägg av yoyo »

Hej mitt högra hjullager är kasst, det gnisslar och tjuter speciellt när jag svänger åt vänster. Men jag har även fått antydningar från verkstan sist jag hade bilen inne att även vänster hjullager är dåligt. Detta gnisslar dock inte, men på senaste tiden har ett skrapande ljud kommit från vänster bak. Vilket ökar när jag kör på grusväg med gupp i, kör jag i ett gubb blir ljudet skarpare. Är det hjullagret då som spökar, eller kan det vara bromsskivor?
Vad kostar det att fixa sånt här på egen hand, alltså materialkostnaden?

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Hej,

Vad är det för årsmodell på Mondeon?
Det är väldigt vanligt på Mk2 modellerna (97-00).
Troligen lika vanligt på Mk1orna (93-96)
Framhjulslagerna är lösa lager som måste pressa ut (dom gamla) och pressas i.
Detta brukar innebära att hela navet måste monteras ner från bilen så att man sätter hela navet i pressen då dessa lager kan sitta väldigt hårt!

Själva lagret är inte så dyrt, 600kr kanske, det är mer arbetstiden som kommer kosta. Räkna med iaf 1500kr (tror nästan det är billigt räknat).
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Du nämner inte om detta bara gäller bakvagnens hjullager men annars kan det vara sådär lite svårt att konstatera om det är hjulager eller bromsrelaterat. Men vanligen som det du beskriver så belastas som i ditt fall högersidans hjullager maximalt vid just vänstersväng som då brukar vara lätt att provocera fram.

Där man även kan få fram till om det sker förändring vid samtidig bromsning av eventuella förändringar kring dessa symtom. Även en närmare kontroll av bromsskivor osv till att för hand känna eventuellt glapp/oljud i hjullager kan med ge fastare diagnostik.
Just att i regel brukar hjullager ljud överlag inte förändras vidare med ojämnheter osv.

Gällande tex framhjulslager måste dess nav demonteras helt för åtkomst att pressa i och ur hjullager och bak är med beroende på om det är kombi eller ej och sök gärna på tex "hjullager" så kommer en mängd intressanta trådar dyka upp.

Men annars ring runt till olika verkstäder då dom flesta bör kunan ge ett fast pris för dessa typer av arbeten som vidare kan variera en hel del i kostnad.

yoyo
Erfaren

Inlägg av yoyo »

Det är höger hjullager bak som är dåligt och som gnisslar. Sedan sa verkstadskillen också för länge sedan att vänster hjullager bak glappa. Men jag har inte haft något missljud därifrån förrän för ett några veckor sedan, då det började låta mer som ett skrapande ljud, och som sagt tycker att ljudet ökar vid körning på grusväg och när man kör ner i gupp. Men det låter mer skrapande än ljudet på höger bak, därav mina funderingar på om det är hjullager eller något annat.
Det är en ford mondeo 00.

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja då är troligtvis båda dom bakre hjullgren slut eller på gång och dessa byts som en enhet med dess hållare och dessa är något dyrare gällande kombin. Sådana lager kostar här hemma strax över 1000:- styck till sedan/cupén och runt 2000:- till kombin.

Tipset är där i så fall att kolla in e-bay för klart mer fördelaktiga priser (http://shop.ebay.de/i.html?_nkw=mondeo+ ... .l1313)där kan man få ett par sådana hjullager (alltså för båda sidor bak) för en kombi för runt 2200:- inklusive frakt hem till dörren och för sedan/cupén ett sådant hjullager och då för bakhjulslgren blir bytet betydligt enklare då det bara skall skruvas.

Sedan generellt brukar defekta hjullager ge ett malande till skorrande läte och mer som du med upplever vid kurvtagningar. Skrapande läte kan även innebära något med bromsarna som i så fall bör inspekteras närmare.

yoyo
Erfaren

Inlägg av yoyo »

det är en kombi som jag har. Om det även skulle vara ett bromslager eller annat vänster bak som spökar. Dvs det skrapande ljudet, vad skulle då detta kosta?
Menar du 2000 kronor styck för hjullagren? Hur mycket är det värt att lägga på en mondeo- 00 som gått ca 24000 mil. Det känns som att det är mycket att laga på den nu... men om jag inte ger mig, kanske det ändå är värt det...

yoyo
Erfaren

Inlägg av yoyo »

Hej igen, vad är det jag ska leta efter om jag tex söker på reservdelar på mekonomen? Hjullagerhus, hjullagersats,,,,hjullager.....

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Då du redan fått antydan från verkstadshåll att iaf vänster hjullager bak är på på gång utöver det förmodade högersidans dito redan är direkt läge för byte. så lutar det allt till just dåliga hjullager bak Som jag nämde är det fina med just e-bay att du då får två hjullager satser alltså en hjulagersats för vardera sidan till vad en enda sådan kostar här hemma och då är frakten enräknad!

För samma slantar för en enda lagersats för en sida här hemma och där avgör var och en men varför betala det dubbla och där kvalitén oftast är minst densamma. Där en sådan hjullagersats (som är rätt benämning) går på runt 2000:- för endast en hjullagersats hos både Mekonomen som Meca tex. En sådan lagersats hos tex Meca ser iaf ut som så:http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1

Sedan om det är värt det eller inte får man försöka komma fram till men alla bilar kostar mer eller mindre att underhålla och denna är ju ändå så pass ny med inte allt för många mil. Är den sedan i övrigt fin kan det mycket väl vara idé att iaf ha ett pristak på säg iaf 5000:- för en punktreparation.

yoyo
Erfaren

Inlägg av yoyo »

Det låter ju som ett bra pris på ebay. En vill ju betala så lite som möjligt :) Men vad är skillnaderna om jag köper ifrån ebay tex än ifrån Meca, mekonomen eller annan sajt i Sverige? Förutom priset då förståss?
Vilken av satserna är det jag isåfall på sidan som jag ska köpa till min ford mondeo - 00 kombi?

yoyo
Erfaren

Inlägg av yoyo »

Det tillkommer inge tull?
Vilken av satserna är det jag isåfall på sidan som jag ska köpa till min ford mondeo - 00 kombi? Se 2000
Och det är en hel sats jag måste köpa va, inte enbart hjullager? Hört något om att det inte går då inre hjulbanan var ihopgjutet med huset eller nått :P

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske

Inlägg av Mullis »

Får byta hela hubhuset, leta efter dem på ebay.co.uk (33£) eller ebay.de (53€)...
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Som sagt byts hela navet med lager som så syns på bilderna och i princip samtliga hjullager jag länkade till i tidigare inlägg passar din bil och inom EU tillkommer ingen tull så det är bara att shopa på.

Skriv svar