Mondeo -02: Centrallås funkar inte på ena dörren. Tips?n

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Användarvisningsbild
Likadale
Veteran
Namn: Daniel L
Kör: Mondeo Business Edition

Mondeo -02: Centrallås funkar inte på ena dörren. Tips?n

Inlägg av Likadale »

Bilen är en Mondeo HGV -02 (V6 om det spelar någon roll)

Som rubriken lyder så fungerar inte centrallåset på den ena dörren (bakom föraren). Låset varken öppnar eller låser sig med fjärren, så man får sköta låsknappen manuellt istället.

Någon som kanske har något tips om någon lösning? Kanske inte något helt ovanligt på modellen?

Tags:

Ove Lorentzon
Nybörjare
Namn: Ove Lorentzon
Kör: Mondeo 2,5 V6 -02

Inlägg av Ove Lorentzon »

Likadale skrev:Bilen är en Mondeo HGV -02 (V6 om det spelar någon roll)

Som rubriken lyder så fungerar inte centrallåset på den ena dörren (bakom föraren). Låset varken öppnar eller låser sig med fjärren, så man får sköta låsknappen manuellt istället.

Någon som kanske har något tips om någon lösning? Kanske inte något helt ovanligt på modellen?
Det är bara att byta låskista med motor i dörren. Inte speciellt svårt men väl lite pilligt. Har bytt på två dörrar på min egen 02'a kombi

/Ove

Användarvisningsbild
Likadale
Veteran

Inlägg av Likadale »

Ove Lorentzon skrev:Det är bara att byta låskista med motor i dörren. Inte speciellt svårt men väl lite pilligt. Har bytt på två dörrar på min egen 02'a kombi

/Ove
Tack för ditt svar. Vad kostar dessa delar? De köpes hos Ford reservdelsåterförsäljare eller finns de annat kanske billigare alternativ?

sorwes
Nybörjare
Namn: Sören Westman
Kör: Mondeo 03

Kolla denna beskrivning av rep av låskista

Inlägg av sorwes »

Användarvisningsbild
Likadale
Veteran

Inlägg av Likadale »

Tack. Ska försöka mig på det en dag :)

Ove Lorentzon
Nybörjare
Namn: Ove Lorentzon
Kör: Mondeo 2,5 V6 -02

Inlägg av Ove Lorentzon »

Jag betalade c:a 500:-/st för mina två jag köpte på skroten.

/Ove

KoktGrus
Veteran
Namn: Fredrik
Kör: Mondeo -05

Inlägg av KoktGrus »

Är låskistan det enda som brukar strula? Inga glappkontakter eller något?

Min vänstra bakdörr har inte velat låsa upp nån gång ibland (nån gång varannan månad eller så), men nu låser den inte upp alls.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Kan med vara värt att kolla upp hur kablaget mår i övergången i den dörrskarven alltså inuti gummibälgen.

KoktGrus
Veteran

Inlägg av KoktGrus »

Idag funkade låset igen.. kontakten ser fin ut, men det kärvar väl lite i låskistan då..

KoktGrus
Veteran

Inlägg av KoktGrus »

Nu har mitt problem utökats från att bara ena bakdörren slutat fungera, nu funkar varken vänster framdörr, vänster bakdörr eller bakluckan. Bakluckan kan öppnas med knappen på fjärren dock men inte i handtaget. Helt plötsligt funkar det igen sen.. Kan det vara en låskista, eller är det någon styrbox?

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Låter som även många ägare till dessa modeller som felet verkar ligga i förardörrens låskista. Som med kan ge dessa typer av fenomen.

KoktGrus
Veteran

Inlägg av KoktGrus »

Får riva väck den och rengöra lite. Nu funkade alla dörrarna utom förardörren. Låser jag med nyckel låser allt som det ska, likaså låser upp. Låser jag med fjärr låser allt (om förardörren redan är låst), annars låser inget (som när man försöker låsa med en öppen förardörr). Förardörren styr alltså inte alls av fjärren.

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det har varit ett gissel dessa tämligen fuktkänsliga låskistor och mycket troligt erfarenhetsmässigt ligger orsaken till just denna i förardörren.

KoktGrus
Veteran

Inlägg av KoktGrus »

Peter H skrev:Jo det har varit ett gissel dessa tämligen fuktkänsliga låskistor och mycket troligt erfarenhetsmässigt ligger orsaken till just denna i förardörren.
Provade att rycka, dra och vrida på kontakten mellan dörren och "bilen" och helt plötsligt funkade det igen. Tog bort kontakten och rengjorde med lite elektronikrengöring och sprutade i lite 5-56, får se om det håller eller om det bara var en slump att det började funka..

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo på kort sikt kan det säkert funka med sådana "ABC" metoder, annars är det demontering som gäller för ordenklig renöring och uppsmörjning som gäller i långa loppet.

Skriv svar