Mondeo -02: Centrallås funkar inte på ena dörren. Tips?n
- Likadale
- Veteran
- Namn: Daniel L
- Kör: Mondeo Business Edition
Mondeo -02: Centrallås funkar inte på ena dörren. Tips?n
Bilen är en Mondeo HGV -02 (V6 om det spelar någon roll)
Som rubriken lyder så fungerar inte centrallåset på den ena dörren (bakom föraren). Låset varken öppnar eller låser sig med fjärren, så man får sköta låsknappen manuellt istället.
Någon som kanske har något tips om någon lösning? Kanske inte något helt ovanligt på modellen?
Som rubriken lyder så fungerar inte centrallåset på den ena dörren (bakom föraren). Låset varken öppnar eller låser sig med fjärren, så man får sköta låsknappen manuellt istället.
Någon som kanske har något tips om någon lösning? Kanske inte något helt ovanligt på modellen?
Tags:
-
- Nybörjare
- Namn: Ove Lorentzon
- Kör: Mondeo 2,5 V6 -02
Det är bara att byta låskista med motor i dörren. Inte speciellt svårt men väl lite pilligt. Har bytt på två dörrar på min egen 02'a kombiLikadale skrev:Bilen är en Mondeo HGV -02 (V6 om det spelar någon roll)
/Ove
- Likadale
- Veteran
- Namn: Daniel L
- Kör: Mondeo Business Edition
Tack för ditt svar. Vad kostar dessa delar? De köpes hos Ford reservdelsåterförsäljare eller finns de annat kanske billigare alternativ?Ove Lorentzon skrev:Det är bara att byta låskista med motor i dörren. Inte speciellt svårt men väl lite pilligt. Har bytt på två dörrar på min egen 02'a kombi
/Ove
-
- Nybörjare
- Namn: Ove Lorentzon
- Kör: Mondeo 2,5 V6 -02
-
- Veteran
- Namn: Fredrik
- Kör: Mondeo -05
Nu har mitt problem utökats från att bara ena bakdörren slutat fungera, nu funkar varken vänster framdörr, vänster bakdörr eller bakluckan. Bakluckan kan öppnas med knappen på fjärren dock men inte i handtaget. Helt plötsligt funkar det igen sen.. Kan det vara en låskista, eller är det någon styrbox?
-
- Veteran
Får riva väck den och rengöra lite. Nu funkade alla dörrarna utom förardörren. Låser jag med nyckel låser allt som det ska, likaså låser upp. Låser jag med fjärr låser allt (om förardörren redan är låst), annars låser inget (som när man försöker låsa med en öppen förardörr). Förardörren styr alltså inte alls av fjärren.
-
- Veteran
Provade att rycka, dra och vrida på kontakten mellan dörren och "bilen" och helt plötsligt funkade det igen. Tog bort kontakten och rengjorde med lite elektronikrengöring och sprutade i lite 5-56, får se om det håller eller om det bara var en slump att det började funka..Peter H skrev:Jo det har varit ett gissel dessa tämligen fuktkänsliga låskistor och mycket troligt erfarenhetsmässigt ligger orsaken till just denna i förardörren.