Trasig Domkraft
-
brunteman
- Nybörjare
- Namn: Mattias Nilsson
- Kör: Ford Mondeo 2002
Trasig Domkraft
Jag skulle ta bort ett hjul på min mondeo idag (för att byta spolarmotor... jobbig placering av den.)
För första gången var jag inte i garage, så jag tänkte använda den domkraft som följer med bilen. (en sån här: http://www.bildelsbasen.se/26-W553458.html)
Då visade det sig att gängorna var dåliga och den verkade kunna röra sig fritt, fram till en viss höjd. Mitt mekande fick såklart vänta, men jag undrar mest hur vanligt såna fel är och hur det hände. Ska man vara nervös för att domkraften kan braka ihop medan man använder den, eller handlar det om att någon lyft alldeles för tungt?
Hur som helst är jag glad att jag inte upptäckte det här hemma och inte i samband med punktering. ...mitt i natten. ...i nån skog... i snöstorm.
För första gången var jag inte i garage, så jag tänkte använda den domkraft som följer med bilen. (en sån här: http://www.bildelsbasen.se/26-W553458.html)
Då visade det sig att gängorna var dåliga och den verkade kunna röra sig fritt, fram till en viss höjd. Mitt mekande fick såklart vänta, men jag undrar mest hur vanligt såna fel är och hur det hände. Ska man vara nervös för att domkraften kan braka ihop medan man använder den, eller handlar det om att någon lyft alldeles för tungt?
Hur som helst är jag glad att jag inte upptäckte det här hemma och inte i samband med punktering. ...mitt i natten. ...i nån skog... i snöstorm.
Tags:
-
randal
- Veteran
- Namn: Rickard Lindfors
- Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, S-max tdci 10
Det var något fel på domkrafterna till de första årsmodellerna av Mondeo MK3. Jag tror jag fick en ny då jag hade samma problem med gängorna på min domkraft. Jag vet dock inte om de har kvar den "kampanjen".
Garaget: garaget.org/randal
-
brunteman
- Nybörjare
- Namn: Mattias Nilsson
- Kör: Ford Mondeo 2002
Tackar för infon. Jag gissar att det kanske inte är bästa iden att hitta en på skroten heller om nu inte Ford ersätter dom, då lär man väl få en lika dålig. Senare årsmodeller borde ha bättre odds för fungerande domkraft då.randal skrev:Det var något fel på domkrafterna till de första årsmodellerna av Mondeo MK3. Jag tror jag fick en ny då jag hade samma problem med gängorna på min domkraft. Jag vet dock inte om de har kvar den "kampanjen".