rusar vid kallstart

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
dajo
Veteran
Namn: Daniel Jönsson
Kör: Mondeo

rusar vid kallstart

Inlägg av dajo »

Jag har fått ett litet problem med min mondeo 2006 2.0

Vid kallstart rusar motorn och lägger sig kring 2000rpm.

När motorn blivit halvvarm återgår den till normalt tomgångsvarvtal.

Jag hr letat efter spruckna rör men inte hittat något.

hur felsöker man enklast?
Kör: Mondeo HGV 2.0 -06

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Har detta fenomen nyligen uppkommit annars är det som så lite väl högt tomgångsvarv. Även om det är normal funktion att man vid kallstart har en något högre tomgång som sedan allt mer går ner till normalt varvtal ju varmare motorn blir.

Spruckna slangar osv på insugssidan brukar med ge mer konstant höga varvtal kall som varm. I sådana fall felsöker man med tex startgas längs misstänkta skarvar som då genast ger en klart förändrad till höjd tomgång och en vakumläcka är funnen.

dajo
Veteran
Namn: Daniel Jönsson
Kör: Mondeo

Inlägg av dajo »

Peter H skrev:Har detta fenomen nyligen uppkommit annars är det som så lite väl högt tomgångsvarv. Även om det är normal funktion att man vid kallstart har en något högre tomgång som sedan allt mer går ner till normalt varvtal ju varmare motorn blir.

Spruckna slangar osv på insugssidan brukar med ge mer konstant höga varvtal kall som varm. I sådana fall felsöker man med tex startgas längs misstänkta skarvar som då genast ger en klart förändrad till höjd tomgång och en vakumläcka är funnen.
Det uppkom nu i somras och jag har klämt och känt på alla slangar utan förändrat varvtal.

tidigare låg den på ca 1200 rpm vid kallstart då motorn var riktigt kal (läs minusgrader).
Kör: Mondeo HGV 2.0 -06

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja dessa varvtal känns mera normala inte prövat läst ut några felkoder? Eventuellt kan man prova resetta batteriet en 1/2 timme och se om det har verkan på det elektroniska.

Användarvisningsbild
Paroxyst
Legend
Namn: Marc S
Kör: Commodore 72
Kontakt:

Inlägg av Paroxyst »

Peter H skrev:Ja dessa varvtal känns mera normala inte prövat läst ut några felkoder? Eventuellt kan man prova resetta batteriet en 1/2 timme och se om det har verkan på det elektroniska.
Tror på det jag med. Tomgången är väl självjusterande på en så ny bil. Koppla bort batteriet i ½ timme och sen koppla dit igen. När du startar bilen så låt nyckeln stå i läget före start en 10sek. sen startar du utan att röra gasen. Låt den gå på tomgång i 5 10 minuter och sen ska tomgången ha normaliserats. Lycka till!
"Nothing lasts forever. Just ask a Ford Pinto" (Dexter Morgan - Season 1)

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Kunde inte sagt det bättre själv ju,,, ;)

Skriv svar