Servostyrningen

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Användarvisningsbild
Chris1967
Erfaren
Namn: Chris
Kör: Ford Mondeo ST220 EST

Servostyrningen

Inlägg av Chris1967 »

Tänkte höra om det är något som går sönder frekvent på Mondeon (har en ST 220). Min bil har bara gått 12k mil men låter lite ansträngt när man svänger vid stillastående, och så ska det mig veterligen inte låta. Det är fullt i burken, men funderar på att byta olja.

Har läst någonstans att de läcker och bråkar - är det bara ett fåtal eller är det ett standard problem? :fly:
Lita aldrig på en blå banan.
http://www.garaget.org/?car=269013

Tags:

Användarvisningsbild
Lemon
Legend
Namn: Alexander Palmgren
Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut

Inlägg av Lemon »

Har inte hört just din bil men har haft 3 st ST220 och alla låter en hel del om servon...lite mer än vanligt...

Användarvisningsbild
Chris1967
Erfaren

Inlägg av Chris1967 »

Lemon skrev:Har inte hört just din bil men har haft 3 st ST220 och alla låter en hel del om servon...lite mer än vanligt...
Tackar för det! Ändå en anledning att se till att sköta grejerna, de flesta Fordar jag har kommit i kontakt med har inte varit särskilt välskötta, det verkar snarare vara regel än undantag. Men som med allt - sköter man det så håller det :cool:

Användarvisningsbild
Chris1967
Erfaren

Inlägg av Chris1967 »

Har nu fått ett mysigt besked; Det är bekräftat att den läcker någonstans.
Frågan är om man måste byta hela styrväxeln eller om det finns anslutningar som läcker vanligtvis på dom..?
Blir väl att köpa en beg isf, nya kostade ju en hel del..
Ska in på verkstad på måndag, så ska be dom kika på det. SUCKA!

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Med lite tur kan det räcka med att den läcker vid någon anslutning. Annars finns det bättre begagnade tex styrväxlar för från 800:- hos skrotarna,,

Användarvisningsbild
Chris1967
Erfaren

Inlägg av Chris1967 »

Peter H skrev:Med lite tur kan det räcka med att den läcker vid någon anslutning. Annars finns det bättre begagnade tex styrväxlar för från 800:- hos skrotarna,,
Frågade Ford, och det passar från Dieselvarianterna som har samma tydligen, och det finns ju en del på bildelsbasen.se....
Nåväl, den ska in på måndag, så får vi skaderapport då.. :banghead:

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Okey då du ändå skall in på verkstad med kärran så får det då visa sig vad orsaken är och återkom gärna med resultatet. :)

Användarvisningsbild
Chris1967
Erfaren

Inlägg av Chris1967 »

Peter H skrev:Okey då du ändå skall in på verkstad med kärran så får det då visa sig vad orsaken är och återkom gärna med resultatet. :)
När jag köpte bilen i Sthlm och körde hem(Kalmar) så ville inte kopplingen vara med längre när jag hade 15 mil kvar hem. Antingen slavcyl eller något annat, så det är ett kopplings byte den ska in för. Han kollar också servostyrningen, elstolen fram(har köpt nya motorer), samt framvagnsinställning, då förre ägaren inte gjorde detta efter styrledsbyte. Plus att de av någon anledning (utrymme gissar jag) inte bytte stiften på torpedväggens sida... Han lämnade in bilen på något fordonsgymnasium tydligen. Nåväl, det är inte en riktig service i min uppenbarelsebok ;)

Antingen gör man det ordentligt från början eller skiter idet - det är mitt motto. Halvdant är inte min melodi alls.

Men jag uppdaterar gärna här om intresse finns!

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Javisst är all form av slutrapporter värt att lägga till erfarenheten och för eventuellt kommande liknande fall,,,

och visst är det väl i dom flesta fall att rent logiskt med att göra oavsett reparationer ordenkligt där man knappast kan hävda som i detta fall med tex att bara tex byta ena sidans tändstift som mycket väl är lite värre på denna V6:a.

Användarvisningsbild
Chris1967
Erfaren

Inlägg av Chris1967 »

En liten rapport
Efter nu gjort ett komplett kopplings byte, så har de gått igenom allt runt motor växellåda. Bytte också packboxen där, dock läckte den pyttelite på andra sidan, men det kan det ju göra länge innan det blir akut. Fick ett pris på Ford om 15k för ett kopplingsbyte, ringde runt lite och fick det gjort för halva priset med samma garantier/delar. Tror det stannade på 7,5-8k för det.

Fick också stiften bytta på torpedsidan, de sa att den gick inte på alla när de startade upp den och körde in i verkstaden, men nu går den hur jämnt och fint som helst.
På servostyrningen såg inget konstigt ut, inga läckor eller annat skadat - den låter bara lite mer än vad jag är van vid.

I övrigt kör jag lite och försöker lära känna bilen, kändes lite jinxat att kopplingen rasade på vägen hem från köpet, men den går himla fint nu och största problemet är lite luft i kylsystemet.. Verkar lagom tjurigt att få bort!

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo man kan som sagt få ner priset duktigt med lite rundringning för kopplingsbytet men då verkar det inte vara någon större fara gällande styrservon. Kan med vara lite drygt att få ur all luften med, men kör ett tag och se om det ger med sig efter en tids körning.

Skriv svar