Centrallåset..

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Emil
Nybörjare
Namn: Emil Ekberg
Kör: Mondeo Ghia -01

Centrallåset..

Inlägg av Emil »

Jag har problem med centrallåset (vilket även andra verkar ha).

Upplever det som att problemen är som allra störst när det är fuktigt och kallt. Med fjärren så skickas låssignal men alla dörrar låses omedelbart upp igen. Låser man med nyckel går det oftast bra men högerbakdörr får man ibland låsa/låsa upp helt manuellt (vilket är struligt eftersom vi har barnstolen där)

Hittade denna fina länk om låskistor fram:

http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=59477&highlight=l%E5skista

Mitt största problem är höger bakdörr, ska jag öppna på motsvarande sätt som länken beskriver i den strulande dörren? Och gör man då på samma sätt?

Eller är det första man ska ge sig på någon form av styrenhet?

Tacksam för snabba svar..

//Emil

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Har inte själv fått "förmånen" att bekanta mig med dessa fenomen med bakdörrarna men
i så fall ligger felet mest troligt i just högerbakdörr där dess låskista ser ut så lös med sitt inbyggda c-lås http://bilder.lagabasen.se/delar/1077/1077111070vy1.jpg

Finns i bakdörrarnas lås troligt inga microbrytare men väl så att dess centrallåsmotor gett upp.

Emil
Nybörjare

Inlägg av Emil »

OK, så det är en annan typ av enhet bak, då vete tusan om jag vågar ge mig på den utan en bra beskrivning..

Centrallåset (även höger bak) fungerar ibland så helt död är inte motorn. Men den kanske också kan tänkas fungera lite till och från när det är fuktigt trots avsaknad av microbrytare?

Emil
Nybörjare

Inlägg av Emil »

Jag tog framdörren idag för att träna lite när det fanns så bra beskrivning. Låset känns faktikskt lite bättre nu, peppar peppar, även om bakdörren fortfarande strular (bilen har slutat låsa upp sig av sig själv när man låser).

Nu när jag vet hur det funkar känner jag att bakdörren inte kan vara särskilt annorlunda så ger mig på den någon annan helg.

Skriv svar